Misszióban a kecsua indiánok között – Interjú a Peruban szolgáló Veronika nővérrel
Az Élet Kenyere Közösség nővérei közel harminc éve vannak jelen a perui őslakosok életében. Kétkezi munkával és sosem lankadó imádsággal az ajkukon igyekeznek eljuttatni az evangélium szavát és szellemiségét az esőerdő olyan mélységeibe, ahová másként nem juthatna el.
Kertészetükben
megtermelik a saját élelmük nagy részét. Összhangban élve környezetükkel,
nevelik a helybéli kecsua indiánok gyermekeit, a püspök megbízásával
istentiszteleteket tartanak, és csendben munkálkodva visznek fényt az őslakosok
mindennapi életébe, akiknek többsége keresztény, de évente általában csak
egyszer láthatnak papot.
Az
elmúlt hetekben az Élet Kenyere Közösség nagyváradi házában tartózkodott a
szombathelyi születésű Veronika nővér (világi nevén Kovács Szilvia), aki immár
hét éve szolgál rendszeresen Peruban. Vele beszélgetett Szombati-Gille Tamás
indíttatásáról, az isillumai házban végzett munkájáról, a kecsua indiánokról és
a misszió jövőbeli kilátásairól.
–
Hogy került egy magyarországi nővér Peruba?
–
2009-ben, mielőtt elköteleződtem (ez hagyományos fogalmakkal a
noviciátusnak felelne meg – a szerk.), megkérdezték, hogy hajlandó
vagyok-e kimenni két évre misszióba. Beszélgettünk a lehetőségekről, és végül
Perut választottuk, ez egyike volt a néhány háznak, ahova szívesen mentem
volna. Így 2009 szeptemberében elindultam, először öt hónapot, majd a
rákövetkező évben újabb hét és fél hónapot töltöttem ott.
–
Miért szeretett volna eljutni Peruba?
– A
közösség 1987 óta szolgál Peruban. Igazából egy falusi környezet. Egyszerű,
kétkezi munkával lehet élni. Én soha nem is vágytam nagyvárosba. Emellett
nagyon tetszettek a perui képek és az, amit az ottani életről hallottam,
olvastam a Közösségben.
–
Milyen érzés volt először megérkezni?
–
Fárasztó. Az első utam Isillumáig egy hónapba telt, mert útközben több helyen
is megálltunk hosszabb időre. Maríával mentem, a francia nővérrel, aki
állandóan ott szolgál. Fárasztó volt. Az utazás végén már minden házról azt
vártam, hogy az lesz az. Nehéz volt, főként azért, mert úgy mentem ki, hogy nem
ismertem a nyelvet. Ott tanultam meg spanyolul.
–
Hogy kell elképzelni az utazást Isillumáig?
–
Limáig egy átszállással lehet repülni Budapestről. Madridban, Amsterdamban vagy
Londonban kell átszállni. Odáig körülbelül két és fél óra a repülőút, onnantól
pedig 12-13 óra Limáig. Innen én általában busszal megyek tovább, az 22 és fél
óra. Ez idő alatt egyszer áll meg a busz tankolni, Arequipában, ez Peru második
legnagyobb városa. A végállomás Juliaca. Onnan kisbusszal lehet továbbmenni
négy és fél órán át Sandiáig, amely a tartomány székhelye. Onnantól további két
óra autóval Masiapóig, ahol az első házunk volt, majd újabb két óra autóval és
végül még 21 kilométer
gyalog a hegyi ösvényen. Ezt én körülbelül három és fél óra alatt teszem meg.
Át kell kelni néhány patakon, amelyek néha folyókká duzzadnak, van néha
földcsuszamlás, amit meg kell kerülni, de elég egyszerű már az út.
–
Mi az isillumai házuk fő küldetése?
– Első
helyen az imádság áll, különösen a csendes szentségimádás. Napi négy órát
imádkozunk a házban lévő kápolnában az Oltáriszentség jelenlétében és
kétnaponként istentiszteletet is tartunk a plébániatemplomban. Az isillumai
házunk neve Názáret – ez azt a missziót adja, hogy úgy éljünk a bennszülöttek
között, mint Jézus Názáretben. Tehát egyszerűen, munkásként. Nem visszük oda az
európai kultúrát, sem a pénzt. Egyszerűen csak jelen vagyunk az őslakosok közt
és imádsággal igyekszünk megszentelni azt a helyet és az ő életüket.
–
Van-e kirendelt papja Isillumának?
–
Helyben lakó pap nincs. Mi tartunk istentiszteletet minden második este a
templomban. Papot évente egyszer látunk, tehát szentségek nincsenek. A
püspöktől jogot kaptunk arra, hogy az Eucharisztiát kihelyezzük, illetve
igeliturgia keretében áldoztassunk. Ezt végezzük hétköznapokon hetente kétszer
és vasárnaponként.
–
Más szolgálattal is jelen vannak az őslakosok életében?
– Az
imádság mellett foglalkozunk a falusi őslakosok gyermekeivel. Korábban
működtettünk egy óvodát is, amit Gyermekek Házának hívtunk. Itt
Montessori-módszeren alapuló fejlesztő pedagógiával dolgoztunk. Most már van
állami óvoda, így már nem minden délelőtt jönnek hozzánk a 2–6 éves gyermekek,
hanem két vagy háromnaponként. A nagyobb, iskoláskorú gyermekek viszont minden
délután eljönnek hozzánk, és főleg fejlesztő játékokat játszunk velük. Emellett
én az elmúlt évben a helyi középiskolában hittant tanítottam heti hat órában.
–
Maguk termelik meg azt az ételt, amit elfogyasztanak?
– Van
egy több mint félhektáros földünk, amit használatba kaptunk a püspöktől. Ezt
műveljük meg. De mivel dzsungelben van, ezt körülbelül úgy kell elképzelni,
hogy mire az ember kiírtja a gazt az egyik végén, addig kinő a másikon – olyan
ütemben nő a növényzet. Itt igyekszünk legalább részben megtermelni, amit
megeszünk, másrészt próbálunk alternatívákat nyújtani, hogy mit termelhetnének
az őslakosok annak érdekében, hogy jobbra forduljon az életük.
–
Mit termesztenek a kertben?
–
Ebben az évben sok mindent ültettünk. Most már a teljes fél hektár megművelés
alatt áll. Idén termett kukorica, japán krumpli, yuca, narancs, mandarin,
vérnarancs, zöldségbanán és gyümölcsbanán, papaya, avokádó, ananász és
koktélparadicsom. Ami újdonság, és amit ebben az évben sikerült elérnünk, az
az, hogy kis segítséggel 90 kakaófát, több mint 200 kávécserjét, 28 narancsfát,
67 banánfüvet és több tüzelőnek való fát ültettünk el. Ezek az utóbbi ültetések
az állam által finanszírozott, úgynevezett DEVIDA („Fejlődés és élet drog
nélkül”) projekt keretében valósultak meg, mellyel a falusi lakosság körében
elterjedt kokatermesztést igyekeznek kiszorítani.
–
Hogyan telik egy tipikus nap az isillumai házban?
–
Hétköznaponként María nővér órája hajnali négykor csörög. 4.30-kor megy ki a
kápolnába, ahol 5.30-ig csöndes szentségimádást végez. Én akkor kelek és
felváltom őt a szentségimádásban, míg ő lekcióra megy, vagyis a Szentírást,
illetve egyházi tanítók írásait olvasni. 6.30-tól van a közös reggeli dicséret.
Az a fő imaóránk. Az egészet énekeljük, a keretében felolvassuk a napi
evangéliumot és szabadon imádkozunk a saját szavainkkal. Ez nagyjából negyven
percet ölel fel. Én utána még maradok lekcióra, a nővér pedig készül a napra.
Reggelre nem főzünk. Szerencsés esetben van maradék estéről, akkor azt esszük
meg.
A
délelőtt munkával telik, körülbelül 8 órától. Ez a gyermekekkel való
foglalkozásból vagy kerti munkából áll. De az is lehet, hogy játékokat javítunk
vagy készítünk. Attól függően, hogy milyen idő van, illetve mi a sürgős.
Délután 1 óra körül szoktunk ebédelni. Felváltva főzünk. Ezt követően általában
fél órát pihenünk. Délután mindketten egy-egy óra szentségimádást végzünk. Ha
van istentisztelet, akkor a templomban, ha nincs, akkor a házban. Utóbbi
esetben van egy esti dicséret általában 6.30-kor. Attól függően, van-e villany,
vagy nincs. Utána, aki főzött, megmelegíti a vacsorát. Közösen vacsorázunk és
utána még van egy befejező imaóra a kápolnában. Általában kilenckor fekszünk
le.
–
A helyi lakosok egyébként többségükben keresztények?
– A
többség katolikus. Ez az államilag is elismert vallás. Van egy konkordátum az
állam és a katolikus egyház között, amely bizonyos jogokat ad az egyháznak. Az
iskolákban a hitoktatás kötelezően a katolikus hittant jelenti. Emellett
adventisták vannak még azon a környéken. Nem nagy számban, de összejáró,
egymást segítő, szép közösségekben élnek. Egyébként a két egyház között jó a
kapcsolat, legalábbis helyi szinten mindenképp.
–
Mennyire fordulnak bizalommal az indiánok az Élet Kenyere Közösség nővéreihez?
–
María nővér, a társam erre azt szokta mondani, hogy a „tájkép része vagyunk”.
Úgy kezelnek minket, mint akik részei a mindennapi életüknek. Ha bármi gondjuk
van, hozzánk jönnek. Ha például megsérülnek vagy megbetegednek, nagyobb
bizalommal fordulnak hozzánk, mint a helyi egészségügyi szolgáltatóhoz. A
gyermekeiket is szívesebben járatják hozzánk, mint az állami intézményekbe,
mert a helyi oktatás színvonala nagyon alacsony. És ha néha konfliktushelyzet
adódik, minket kérnek fel közvetíteni. Tehát számítanak ránk. Az ilyen fokú
bizalom azonban csak hosszú évtizedek alatt alakul ki. Mert egyébként nagyon lassan
nyílnak meg az idegenek előtt. Hatalmas fejlődést jelent tehát, hogy azt
állíthatjuk: „a tájkép részeivé váltunk”. De ugyanakkor a veszélyt is magában
hordozza ez, hogy ilyen feltételek mellett mennyire lehet prófétai az életünk,
mennyire tudjuk felvállalni Jézus nyilvános igehirdető szerepét. Nehéz
megtalálni az egyensúlyt és azt, hogy mit akar Isten ebben a helyzetben.
–
Mennyire sikerül ez?
–
Nehéz megmondani, hogy a szívekben mi van, és nehéz felbecsülni, hogy mi lenne,
ha mi nem lennénk ott. A kecsuák nagyon zárkózott emberek és gyakran alkoholra
van szükségük ahhoz, hogy levetkőzzék az évszázados gátlásokat és igazán
nyíltan beszéljenek, vagy akár csak önfeledten táncoljanak. Az egymás közötti
viszonyaik is teljesen eltérnek az európai szokásoktól. Náluk az számít
gazdagnak, akinek minél több olyan emberrel van kapcsolata, akire számíthat a
szükségben. Kapcsolataik a reciprocitáson alapulnak. Volt például olyan, hogy
egy helyi indián gyermekét korrepetáltam, és a szülők nem tudták elfogadni, hogy
ingyen vállaltam a munkát, ezért cserében minden nap ebédet főztek nekem.
–
Milyen egy perui ebéd?
– A
konyhájuk hasonló a magyarhoz. Van egy leves, amiben lehet krumpli, zöldségek
vagy tészta. Mellette lehet banán főve, vagy pirított kukorica. A második az
szinte mindig rizs. A faluban ünnepeken főleg csirke- és disznóhúst
fogyasztanak, melyet pörköltszerűen készítenek el. Még az íze is nagyon
hasonlít a magyar pörköltéhez. Desszert nincs és kenyeret is csak hétvégenként
fogyasztanak, ugyanis a faluban csak egyetlen embernek van kemencéje. Amit
abban sütnek, leginkább egy kilapított zsömléhez hasonlít. Helyi jellegzetesség
a tortochi, amely egy lángosszerű főétel, illetve a
fagyasztott-erjesztett-szárított burgonyából készült chuño, ez közkedvelt köret
Peruban.
–
Megosztana az olvasókkal egy olyan emlékezetes történetet, amely akár szakmai,
akár lelki szempontból elégtételt jelentett a szolgálat során?
– Egy
Aldair nevű kisfiú még iskolás sem volt, amikor szemtanúja lett édesapja
meggyilkolásának. Ez a trauma és valószínűleg valamilyen születési
rendellenesség azt eredményezték, hogy képtelen volt az állami oktatási
rendszerbe beilleszkedni, ahol már elsős koruktól kezdve kizárólag frontális
oktatásban részesülnek a diákok. Mivel nincs semmilyen szakember a faluban, az
édesanyjával és az iskola igazgatójával megegyezve vállaltuk, hogy az iskola
helyett hozzánk járjon és hónapok kitartó foglalkozásával és szeretetével
elértük, hogy – amennyire egyáltalán lehetséges – jó életet élhessen. Azokban
az időkben minden reggel eljött hozzánk, velünk is ebédelt és délután ment
haza, több mint fél órát gyalogolva. Ma már kamasz (a középiskolára esélye sem
lenne), Sandiában dolgozik, de gyakran hazajön, és olyankor az első útja
hozzánk vezet: „Diktálást akarok!” – kiáltja. A „diktálás” valójában egy
fejlesztő játék az írás-olvasás tanulásához, ahol képek vannak, és betűkből ki
kell rakni a képen szereplő tárgyak, állatok nevét. A szavakban szereplő betűk
alapján sorozatok vannak (egyre nehezebbek). Ebből megcsinál egyet-egyet, aztán
jöhet a játék. És büszkén hozza új barátait, házigazdaként mutatva meg nekik a
házat. Talán mi is hozzájárultunk ahhoz, hogy ma mosolyogjon.
–
A közeljövőre tekintve mik a misszió célkitűzései?
–
Anélkül, hogy Isillumát feladnánk, szeretnénk még mélyebbre hatolni az
esőerdőbe, hogy ott folytassuk a missziós tevékenységet. Igazából azért vagyunk
ott, mert az egyház nem küld senkit. Tehát, ha mi nem vagyunk ott, akkor a
templomok zárva vannak. Azért vagyunk ott, hogy az Úr ott lehessen. Hogy ne legyenek
elhagyva ezek az emberek, akiket sem az állam, sem az egyház nem támogat. Ha
még mi is elmegyünk, akkor hogy lesz ott az Úr? Ha sikerül a vízumot elintézni,
akkor fél éven át lesz a faluban egy afrikai pap, az Élet Kenyere Közösség
tagja, és így a szentségek is jelen lesznek, kiszolgáltatja őket.
–
Nyomon követhető-e valahol a közösség perui tevékenysége?
– Az Élet Kenyere Közösség Facebook-oldalán
rendszeresen teszünk közzé fényképeket és frissítéseket a perui
tevékenységünkről és más aktivitásokról is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése