Böjte Csaba: Az irgalmasság iskolája – A tudatlanokat tanítani
Böjte Csaba ferences szerzetes a Ferenc pápa által meghirdetett rendkívüli szentévben „Az irgalmasság iskolája” címmel beszédsorozatot indított. A február 28-án Kolozsváron tartott elmélkedésében az irgalmasság lelki cselekedeteinek második állomásáról beszélt.
A
homília bevezetőjében Csaba testvér az irgalmasság iskolájáról beszélt a
kolozsvári híveknek, bevonva őket a közös tanulásba. Mindannyiunknak egyénileg
is szükségünk van arra, hogy irgalmat találjunk és irgalmat árasszunk magunk
körül, de közösségi szinten is fontos a kiengesztelődés, megbocsátás,
újrakezdés – hangsúlyozta, majd hozzátette: érdemes ebbe az iskolába
beiratkozni, a diplomát maga a Jóisten adja majd át a mennyek országában, az
öröklakással együtt.
Mivel
Mátyás király ünnepe után nem sokkal mutatta be Böjte Csaba Kolozsváron a
vasárnapi szentmisét, többször utalt az igazságos uralkodóra. Kiemelte, hogy
Mátyás király is, akárcsak bölcs Salamon, bölcsességre törekedett. Nem erőből,
hanem tudással, bölcsességgel emelte fel a magyar népet.
Mekkora
helyet foglal el az életünkben önmagunk és környezetünk oktatása, képzése? –
tette fel a kérdést az erdélyi ferences. Szokásos módon ó- és újszövetségi
példákat idézett fel: a Szentírásban Salamon a bölcsességet választotta,
és Isten ráadásként minden mást megadott neki. Jézus a vasárnapi evangéliumban
bölcsen beszél: ha nem terem a fa, nem kivágni kell, hanem körbeásni, trágyázni.
A nevelő feladatához hasonlította a szőlőművesét: a pedagógus nem egy
szépségverseny zsűritagja, aki értékel, hanem szeretnie kell, fel kell emelnie
a gyerekeket. Ahogyan a szobrász egy márványtömbből kihozza a csodát vagy a
tájépítész egy gazos domboldalból családi parkot varázsol azzal, hogy
gondolkozik, tervez, álmodik, majd verejtékes munkával megvalósítja. A
gyereket, aki az utcán koldul, nem tud írni-olvasni, bölcsességgel kell
felemelni oda, hogy mindezt megtanulja – ez is az irgalmasság cselekedete.
Hogy
állunk mi a bölcsességgel? – tette fel ismét a kérdést Böjte Csaba. A
gyerek kis feladatokat kap, szépen megoldja, egyre okosabb lesz, halad, egy
osztállyal feljebb kerül. Az ember léte utazás a semmiből a végtelen
felé. Megszületünk, megtanulunk járni, beszélni. Az Atya célja, hogy
felemelkedjünk hozzá, a társai legyünk, partnerei legyünk a világ
továbbteremtésében. Ez folyamatos tanulást, kibontakozást igényel. Isten újabb
és újabb, egyre nehezebb feladatokat ad nekünk. Meg tudjuk-e oldani az iskolák
elvégzése, a családalapítás, a gyerekvállalás, az otthonteremtés nagy
feladatait?
Csaba
testvér elmondta, milyen szomorúan látja maga körül, hogy az emberek mintha
irtóznának a gondolkodástól. Kevés fiatal megy el fizikát, kémiát, matematikát
tanulni. Elmesélte, ő maga mennyire elámult a napokban az emberi bölcsességen,
amikor látta a paksi atomreaktort: az uránércet négy, nem túl nagy csövön
keresztül alakítják át, és ezzel ellátják árammal a fél országot.
Felidézte, hogy a Jóisten első parancsa az volt, „hajtsátok uralmatok alá
a földet”: Isten parancsa, hogy gondolkozzunk, megoldást keressünk,
továbblépjünk. Nem bűn keresni a válaszokat a kérdésekre. Isten nem ad olyan
feladatot, amelyet nem tudunk megoldani.
Elképzelte,
hogy Mátyás idejében is sok gond volt, amit a nagy király megoldott, majd
elmondta, hogy a 21. századi Erdély magyarságának is van egy csomó házi
feladata, és sokszor csak nyafognak a feladatok előtt, mint a rossz diák,
ahelyett hogy azon gondolkoznának, hogyan lehet továbblépni. Figyelmeztetett: a
múltat tanulni kell, hiszen a nemzetek tanítómestere a történelem, de az
aranykor nem mögöttünk van. Isten országa nem mögöttünk van, hanem előttünk! –
buzdított. A lelkünkben élő, vágyott tündérkert – ahol béke és szeretet van,
ahol az ember alkot, teremt – nem mögöttünk, hanem előttünk van, és összefogva
a körülöttük élő emberekkel az erdélyi magyarság meg tud valósítani egy olyan
világot, amely mindannyiunk számára jobb lesz.
Csaba
testvér a kolozsvári hívek előtt felelevenítette azt a történetet, amikor
Sepsiszentgyörgyön himnuszénekléssel tiltakoztak az ellen, hogy bírsággal
sújtották a köztéren való himnuszéneklést, és meghívták őt is, hogy imádkozzon
velük, beszéljen a tömeghez. Elmesélte, hogy nagy aggodalmában Istenhez
fohászkodott, és azt értette meg, hogy a szeretet parancsáról kell beszélnie.
Aki magyarként él itt, és nem tudja szeretni, tisztelni a velük együtt élő
románokat, az nem jó keresztény, aki pedig románként él itt, és nem tudja
szeretni, tisztelni magyar honfitársait, nem jó román állampolgár
– mondta. Nagy tapssal fogadták. Nem a románokkal van baj, hanem azzal,
hogy az út tele van gödrökkel, azzal, hogy elmennek az országból az
orvosok, a fiatalok. Azért imádkozott, hogy Bukarestben az országházán lobogjon
a székely zászló, végül együtt imádkozták magyarul a Miatyánkot, majd románul
is elkezdte: egyedül maradt ugyan, de mögötte a rendőrök elkezdték vele együtt
imádkozni. Fontos bölcsen, hitelesen küzdeni az igazunkért, nem gyűlölettel,
haraggal – tette hozzá a történethez Csaba testvér.
A
ferences szerzetes személyes történettel folytatta beszédét: édesapja egyik
verse miatt hét év börtönt kapott a társadalom izgatásáért. Négy és fél után
szabadult, szabadulása után nem sokkal meghalt, mert a börtön megviselte
egészségét. Gyermekként benne élt, hogy apjáért bosszút kellene állnia, de
hamar belátta, hogy a verőlegények csak a hatalom eszközei voltak. Arra is
rájött, hogy az ő igazi ellensége a sötétség, az emberi butaság, amely miatt
akkoriban oly sok ember szenvedett. A gyűlölködésnek, haragnak csak a gonosz
lélek veszi a hasznát. A sötétséget egy szál gyertyával lehet megszüntetni, a
fény bármi másnál többet ér; az emberi butaságot pedig a tanítással, tanulással
lehetne felszámolni. Elment hát a teológiára, és azóta is gyerekeket nevel,
bátorítja őket, hogy elinduljanak a szeretet, a fény útján.
Tudatlanokat
tanítani! Ne ítélkezzünk, az ítélet senkit nem tesz jobbá – figyelmeztetett az
irgalmasság iskolájának elmélkedésében Csaba testvér. Elmesélte, hogy egyszer
Déván befogadott egy tizenkét éves fiút, aki soha nem járt iskolába. Beíratták
első osztályba, ahol aztán gúnyolták a többiek, ő pedig jól elverte őket. A
kicsik a sarokba szorították. Csaba testvér átölelte, a fiú kiabált, dühöngött,
aztán pedig elkezdett zokogni. Bemutatta neki az osztálytársait, mesélt a
sebeikről, családi hátterükről. A gonosz léleknek nincs keze, nem tud megütni,
azt szeretné, te add kölcsön a kezed, hogy fájdalmat okozzon vele. Legyen annyi
eszünk, hogy ne bántsuk egymást! Kérjük Istentől azt a kegyelmet, hogy jó
testvérekként békében építsük az ő országát – mondta nekik. A gyerekek
megértették, együtt imádkoztak. A nevelő azonban azt mondta, aki verekszik,
annak száz guggolás a büntetése: a fiúnak öt gyerek után ötszáz járt. Maga
Csaba testvér kezdett el guggolni, aztán a fiú is beállt, ketten elvégezték az
ötszázat: a fiú bizonyára ma is barátjának tartja ezért. A történet nyomán
arra buzdított, hogy mindig van megoldás, ha követjük Jézus példáját, az ő
lelkületével keressük a megoldást, akkor meg is találjuk, és nem a gonosz lélek
diadalmaskodik.
Böjte Csaba végül kérte az Úrtól, hogy ebben a kusza, összetett világban
megtaláljuk azt az utat, amely tovább vezet, és az életet, a reményt
hordozhatja mindannyiunk számára.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése