Nagyböjt 3. hete szerda
Az Ószövetség népét mindennél jobban az különböztette
meg a környező pogány népektől, hogy Istenünkkel, az egyetlen Úrral olyan
bensőséges viszonyban voltak, mint egyetlen más nép sem a maga isteneivel. S
ebben a hasonlíthatatlanul mély és meghitt kapcsolatban Isten volt a mindenkori
kezdeményező, a Vőlegény, aki újra és újra megszólította menyasszonyát, szent
népét, hol becéző, vigasztaló, hol meg feddő, korholó szavakkal. Ennek a
szerelmes Isten–ember kapcsolatnak a gyümölcse és egyben dokumentuma nemcsak a
Szentírás legköltőibb könyve, az Énekek éneke, hanem az Izrael mindennapjait
átszövő törvények és parancsok gyűjteménye is. A törvény megtartása pedig
Izrael részéről nem más, mint válasz Isten szerelmes közeledésére. (A
farizeusok ott hibáztak, hogy miközben aprólékos gonddal betartották a törvény
előírásait, megfeledkeztek Isten személyes szeretetéről, melyből a törvény
fakadt.)
Jézus Krisztus annyiban teljesítette be, tette
tökéletessé a törvényt, amennyiben megtestesülésével még mélyebben gyökereztette
bele ebbe a mélységes istenközelségbe, új dimenziót nyitva meg, immár nem
csupán a választott nép, hanem minden ember előtt. Ettől fogva semmi sem lehet
külsődleges a törvényből, hanem az egészet átjárja az Isten és ember közti
szerelem, mely az Istenemberben a maga teljességében nyilvánul meg. A törvény
igája ettől édes és terhe ettől könnyű, mert egy személyben nyeri el végső
értelmét, jobban mondva a Szentháromság személyeinek isteni életében, amely
életre mi is hivatottak vagyunk. Ezért írhatja Szent Pál, hogy „a törvény
teljessége a szeretet”.
Urunk Jézus, add, hogy közelségednek ez a
felfoghatatlan misztériuma megragadja szívünket, értelmünket, akaratunkat,
egész lényünket. Segíts, hogy ne csupán külsőleg, észérvek alapján vagy
tekintélytiszteletből, esetleg puszta megszokásból, hanem belső lendülettel,
szerelmes odaadással teljesítsük a szeretet élő és éltető törvényét., a te
szent és igaz parancsodat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése