Az irgalmasság sokszínűsége Máté evangéliumában –
Beszélgetés Kocsis Imre biblikusprofesszorral
Az Isteni Irgalmasság vasárnapjára készülve az egyházi év aktuális
olvasmányrendjében (A év) sorra kerülő Máté-evangélium tanításáról kérdeztük
Kocsis Imre biblikusprofesszort, a PPKE Hittudományi Kara Újszövetségi
Szentírástudományi Tanszékének vezetőjét.
– Mi a szerepe Máté evangéliumában az irgalmasságról szóló tanításoknak?
Jámborságra buzdítanak, vagy ennél átfogóbb, lényegibb üzenetet hordoznak?
– A szentírástudomány hagyományos álláspontja, hogy Máté evangéliumában
két szempont dominál. Az egyik, hogy Jézus Krisztusban beteljesedik az
Ószövetség, beteljesednek a prófétai jövendölések. „Ne gondoljátok, hogy azért
jöttem, hogy érvénytelenné tegyem a törvényt vagy a próféták tanítását. Nem
azért jöttem, hogy érvénytelenné tegyem, hanem hogy betöltsem azokat” –
olvashatjuk a Mt 5,17-ben.
A másik uralkodó szempont ebben az evangéliumban, hogy az Egyház: Isten új
népe. Ez természetesen nem a zsidóság elvetését jelenti, hanem azt, hogy az új
közösség már egyetemes távlatú, az akkori szóhasználattal élve, „a pogányok”
felé is nyitott.
Úgy látom, az irgalmasság fogalma Máténál elsősorban ez utóbbi szemponthoz
kötődik, az Egyházzal kapcsolatos irányultsághoz, mégpedig két vonatkozásban.
Egyrészt ahhoz a kérdéshez kapcsolódik, hogy mi az Egyház, és mi a küldetése.
Másrészt ahhoz, hogy miként viszonyuljanak egymáshoz a keresztények, az Egyház
tagjai. Ez utóbbival kezdeném a témánk kifejtését.
Erről Máté 18. fejezetében esik szó, ahol hangsúlyos az irgalmasság
témája. Elhangzik például egy fontos útmutatás: keresni kell az elveszettet.
Tehát keresni azt, aki a közösség tagja volt, és valamilyen okból a peremre
került vagy eltűnt. Nem megfelelő az a magatartás, hogy tudomásul vesszük, és
belenyugszunk abba, hogy az illető elsodródott. Később arra kapunk
felszólítást, hogy a közösségünkben élő bűnöst figyelmeztetni kell, szeretettel,
józanul, nem az elítélés, hanem a megmentés szándékával. Mindenekelőtt a
megbocsátó szeretet alaphangoltságával. E magatartásunk, szándékunk oka maga
Isten, aki már Krisztusban megbocsátott nekünk. Istennek ezt az irgalmát
megdöbbentő erővel mutatja be a szívtelen szolgáról szóló történet, amely azt
példázza, hogy nincs határa az Istentől eredő megbocsátásnak (a példázatban az
úr a szolga tízezer talentum értékű, hatalmas vagyonnak megfelelő tartozását
engedi el). A szívtelen szolga sajnos éppen az urával ellentétesen cselekszik.
Összefoglalva tehát azt mondhatjuk, hogy Máté evangéliuma szerint az Egyház
belső életének lényeges szempontja az irgalmasság.
– Hogyan kapcsolódik az irgalmasság motívuma az Egyháznak a kívülállók
felé szóló küldetéséhez?
– A küldetésünkről nagyon szépen fogalmaz Jézus a hegyi beszédben: Ti
vagytok a föld sója, a világ világossága. Alapvető feladatunk tehát irányadást,
útmutatást nyújtani mások számára. Ezen evangéliumi szakasz végén pedig a
következőt olvashatjuk: „Úgy világítson a ti világosságotok az emberek előtt,
hogy lássák jótetteiteket és dicsőítsék Atyátokat, aki a mennyekben van.” A jó
tettek pedig tágabb értelemben az irgalmasság tettei. A kérdésére tehát az a
válasz, hogy az irgalmasságra vonatkozó utalások Máté evangélistánál nem csupán
jámborságra buzdító gondolatok, hanem szorosan kötődnek a szent szerző
alapkoncepciójához: Isten új népe az Egyház, amely által az irgalmasságnak kell
megmutatkoznia a közösségen belül és a kívülállók felé egyaránt.
– A Máté 25-ben Jézus az utolsó ítélettel kapcsolatban egészen konkrétan
beszél az irgalmasság tetteiről, és ezeket önmagára vonatkoztatja: „Éhes
voltam, és adtatok ennem. Szomjas voltam, és adtatok innom. Idegen voltam, és
befogadtatok. Nem volt ruhám, és felruháztatok. Beteg voltam, és
meglátogattatok. Börtönben voltam, és fölkerestetek.”
– Szükséges hangsúlyozni, hogy az Egyház nemcsak az irgalmasság testi,
hanem lelki cselekedeteiről is beszél. Jézus a felsorolásában külsődleges
cselekedeteket említ, de az utolsó esetekben már ott van a lelki távlat is: ha
például elmegyek valakinek a betegágyához, nem maradhatok közömbös, hiszen
éppen azért megyek oda, hogy a jelenlétemmel, a szavaimmal, esetleg a
könnyeimmel kifejezzem az együttérzésemet, hogy lélekben is irgalmas legyek.
Az együttérzésünk kifejezésének formája az imádság is. Gondoljuk csak el,
nem biztos, hogy minden éhezőnek tudok enni adni, nem biztos, hogy megvan a
képességem arra, hogy börtönpasztorációt végezzek. De tudok másokért imádkozni.
Az 1Tim 2. fejezetében azt találjuk: imádkozzatok minden emberért! Lássuk be,
sok esetben gyöngének érezzük magunkat, de valamit mindig megtehetünk:
imádkozhatunk. Bíznunk kell Istenben, akinek az áldása képes megszaporítani azt
a keveset, amit mi adhatunk. Máté kétszer is leírja, hogy Jézus egy kevés
kenyeret megsokasítva több ezer embert vendégelt meg. A kenyeret a tanítványok
adták; odaadták, amijük volt, és Jézus megáldotta, megsokasította azt.
Erősebben kellene bíznunk Isten áldó tevékenységében. Tudjuk, hogy a világban
sok a szenvedés. A közvetlen környezetünkben egészen konkrétan kell
cselekednünk az enyhítésére. A távollévők felé pedig imádságban tehetjük meg
ugyanezt.
– Jézus sem közömbös az emberekkel. Máté írja róla, éppen az első
kenyérszaporítás eseményénél, hogy meglátta a tömegben az embereket, és
„megesett rajtuk a szíve”.
– Ez az irgalom. Az evangélium szövegében egy egészen sajátos görög szót
találunk erre. A szplanchnidzomai igét általában úgy fordítjuk, hogy irgalmat
gyakorol, megindul a szíve. Egész pontosan azt jelenti: megrendülnek,
megremegnek a belső szervei, a zsigerei. A bibliai szemlélet az érzelmeket a
zsigerekhez köti, nem a szívhez. Amikor valakin erőt vesznek az érzelmek, akkor
a belső részek megmozdulnak – ma azt mondjuk: megindul a szíve, azaz nem marad
közömbös. Jézus éppen azért vállalta a sorsát, hogy Isten szeretetét közvetítse;
hogyan is lehetne közömbös az emberekkel?!
Ugyanakkor Jézus irgalmasságát nem szűkíthetjük le arra, hogy meggyógyítja
a betegeket, vagy megszaporítja a kenyeret. Irgalom az is, hogy bűnöket bocsát
meg, és ez a szempont összekapcsolódik a gyógyítással. Jézus tehát nem
csodadoktor vagy rendkívüli, karizmatikus személyiség, az ő küldetése
elsődlegesen arra irányul, hogy helyrehozza a kapcsolatot Isten és ember
között, azt a kapcsolatot, amelyet a bűn megrontott. Mindezt azért teszi, hogy
megváltsa az embert: ez pedig elsődlegesen a lelket érinti. Jézus
irgalmasságának leglényegesebb mozzanata tehát a bűnök bocsánata. Persze
irgalom az is, hogy Jézus tanít. Látja a tömeget, a pásztor nélküli juhokat,
megesik rajtuk a szíve, és azután tanítja őket. Ne feledjük, hogy az
irgalmasság lelki cselekedetei között ott van az is, hogy „a tudatlanokat
tanítani”.
– Ha a tanításról beszélünk, Jézus a hegyi beszédben is félreérthetetlen
útmutatást ad: „Boldogok az irgalmasok, mert majd nekik is irgalmaznak.”
– Figyeljünk arra, hogy e kijelentés második fele az evangéliumi görögben
egy szenvedő alak: ez sémi hatás. A zsidók nem igazán szerették kimondani Isten
nevét, a körülírásra használták a szenvedő alakot. Abban a korban mindenki
tudta, hogy itt Isten cselekvésére történik utalás. A mondat igazi értelme ez:
Boldogok az irgalmasok, mert az Isten is irgalmasságot fog tanúsítani feléjük.
S hogy kik az irgalmasok? Erről már beszéltünk: Máténál azon van a hangsúly, hogy segíteni kell a rászorulókon, valamint meg kell bocsátani mások bűneit. Tudjuk, hogy ez nem mindig könnyű, de ha megvan bennünk a szándék, akkor számíthatunk Isten felénk megmutatkozó irgalmára is. A Miatyánk után ez áll a szövegben „Ha megbocsátjátok az embereknek, amit vétettek ellenetek, mennyei Atyátok is megbocsát nektek. De ha nem bocsáttok meg az embereknek, Atyátok sem bocsátja meg bűneiteket” (Mt 6, 14–15). Azt gondolom, ez elég egyértelmű.
S hogy kik az irgalmasok? Erről már beszéltünk: Máténál azon van a hangsúly, hogy segíteni kell a rászorulókon, valamint meg kell bocsátani mások bűneit. Tudjuk, hogy ez nem mindig könnyű, de ha megvan bennünk a szándék, akkor számíthatunk Isten felénk megmutatkozó irgalmára is. A Miatyánk után ez áll a szövegben „Ha megbocsátjátok az embereknek, amit vétettek ellenetek, mennyei Atyátok is megbocsát nektek. De ha nem bocsáttok meg az embereknek, Atyátok sem bocsátja meg bűneiteket” (Mt 6, 14–15). Azt gondolom, ez elég egyértelmű.
Tudatosítanunk kell, hogy a keresztény élet kötelezettséggel jár: komolyan
veszem, amit a Jóisten elvár tőlem. Az okos és a balga szüzek példázatában
láthatjuk, hogy a hitemet, amelyet a „lámpás” jelképez, folyamatosan ápolnom
kell. Az olaj az Istennel való kapcsolatom, amely által élővé válik a hitem.
Aki nem ápolja ezt az elkötelezettségét, az eljátszhatja a sorsát, úgy járhat,
mint a balga szüzek. Ha nem törekszem az Istennel való kapcsolatra, ha nincs
meg bennem a készség az imádságra, a rendszeres önvizsgálatra, a gyónásra, a
lelki életre, ami az élő kapcsolatot jelenti Istennel, akkor nem hibáztathatom
Istent a végső ítélet perspektívájában.
Az ilyen és ehhez hasonló jézusi példázatok arra figyelmeztetnek, hogy a
keresztény élet nem játék, ahogyan Isten irgalmassága sem játék. Azt mondani,
hogy a földi életben azt csinálok, amit akarok, és majd Isten dolga, hogy
irgalmazzon, helytelen szemlélet. Az persze igaz, hogy Isten életünk utolsó
pillanatában is kész megadni számunkra a lehetőséget a vele való kapcsolatra.
De erre ne játsszunk! Sohasem szabad visszaélnünk Isten irgalmával!
– Sok szó esett a bűnbocsánatról, de Máténál az is elhangzik: a Szentlélek
elleni bűnre nincs bocsánat. Mit jelent ez?
– A Szentlélek elleni bűn a bűnben való megátalkodottság. Amikor nem
vagyok hajlandó belátni a bűnösségemet, és makacsul kitartok a bűn mellett,
vagy amikor nem bízom Isten irgalmában. Tehát nem konkrét bűnről van szó, hanem
arról, hogy makacsságból vagy elkeseredésből ellenállok az Isten szeretetét
közvetítő Szentléleknek. S hogy miért megbocsáthatatlan a Szentlélek elleni
bűn? Mert a bűn eleve csak akkor bocsátható meg, ha kérem a megbocsátást. A
Jóisten szabadságot adott nekünk, nem kényszerít minket, hanem felajánlja az
üdvösséget.
Ő kész megbocsátani a bűnt, mert meg akar menteni.
Ám ezt nekem is akarnom kell. Mernem kell odaborulni hozzá: Kérlek, légy
irgalmas hozzám!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése