Kiss-Rigó László püspök
érzelmeink helyes szemléletéről beszélt az irgalmasság konferenciáján
Április 22-én Szegeden, a dómban rendezték meg
az isteni irgalmasság nyolcadik országos konferenciáját. Előadást tartott
Kiss-Rigó László, a Szeged-Csanádi Egyházmegye püspöke; Katona István
nyugalmazott egri segédpüspök, Iványi László plébános és Gregorz Blizniak, az irgalmasság
misszionáriusa.
A Dóm téren két fiatalember felemel egy padot,
öt-hat méterrel odébb viszi, majd ráül, és beszélgetni kezd. A jelenet kissé
képtelen, de kedves. Már eleve az is érdekes, hogy a padok nincsenek a földhöz
rögzítve, így a tér berendezése az igényeknek megfelelően rendezgethető. De
azon is elcsodálkozunk, hogy a lehetőséggel valaki élni akar, és egyáltalán nem
a bajkeverés szándékával. Jó ezt látni, és gyorsan hozzászokunk a gondolathoz,
hogy lehetne így máshol is, hogy a környezetünk nem minden részletében olyan,
amilyennek mások kitalálták, hanem tőlünk is függ, a mi kreativitásunkra is
váró „alapanyag”. Végső soron pedig olyan lesz, amilyenné mi tesszük.
„Ma Isten irgalmát kérjük a magunk és
felebarátaink számára, és hogy ezt az irgalmat tudjuk tükrözni a világnak” –
mondja Iványi László plébános, az isten irgalmasság nyolcadik konferenciájának
frontembere, majd arra kéri a dómban egybegyűlteket, hogy mondják el Ferenc
pápának az irgalmasság rendkívüli szentévére írt imáját, amelyben ilyen szép
mondatok vannak: „Te vagy a láthatatlan Atya látható arca; azé az Istené, aki
mindenhatóságát elsősorban a megbocsátás és az irgalmasság által mutatja meg.
Add, hogy az Egyház a világban a te látható arcod legyen, feltámadt és
megdicsőült Uráé. Azt akartad, hogy papjaid is gyöngeséggel legyenek
felruházva, hogy igaz együttérzéssel viseltessenek azok iránt, akik
tudatlanságban és tévedésben vannak. Add, hogy bárki hozzájuk járul, úgy
érezze, hogy Isten várja, szereti őt, és megbocsát neki.”
Miközben az imát mondjuk, átjár annak örömet
adó sejtelme, hogy egy másféle, a kedvességünkre számító világ készülődik,
próbál helyet találni a szívünkben. Hogy milyen sok múlik rajtunk, irgalomra
szoruló és az irgalom gyakorlására képes embereken.
Kiss-Rigó László püspök nyitó előadásában arról
beszél, mennyire fontos, hogy az Egyház és az egyháziak a feltétel nélkül
szerető, megbocsátó, irgalmas Isten képét közvetítsék a világ számára. Mert
noha ez kezdettől fogva fontos volt, sokszor, sokáig megfeledkeztünk róla, és
bürokratikus, jogi, hideg, értelmi megközelítésnek adta át a helyét. Emiatt
aztán arra volt szükség, hogy időről időre akadjanak olyanok, mint Alacoque
Szent Margit vagy Szent Faustina Kowalska, akik az érzelmek, az érzelmi
megközelítés fontosságára, jogosságára hívták fel a figyelmet. Ma különösen is
fontos erről beszélni, mert úgy tűnik, az emberek többségének nehézségei vannak
az érzelmeivel: mindannyiunknak meg kell tanulnunk őket helyesen kezelni. Az
Egyház egyszerre szeretetközösség és szervezett, jogi intézmény: nincs
ellentmondás, de egyik oldalról sem szabad megfeledkezni.
A főpásztor jellemző evangéliumi történetek –
az elveszett drachma és bárány, a tékozló fiú, a házasságtörő asszony
megmenekülése, Péternek és Jézusnak a feltámadás utáni találkozása –
felidézésével taglalja, mit jelent Isten irgalma, milyen választ ad az ember
bűnösségére. Ennek kapcsán hangsúlyozza: amikor napjainkban arról van szó,
kell-e a menekülteket segíteni, egy vallásos embernek szükségtelen erről a
politikusokat kérdeznie, mert minden időben érvényes a krisztusi
szeretetparancs, irgalomra való felszólítás. De ez nem változtat azon, hogy a
mi közösségünk, hitünk és értékeink is védelemre szorulnak.
Fontos, hogy sose sugalljuk, amikor az irgalom
szükségességéről beszélünk, hogy nincs bűn. Az irgalomra éppen a bűnös ember
szorul rá, aki nem azonos a bűnével. Így van ez az elváltak, különváltak,
újraházasodottak ügyében is. A helyzetek objektívek, de emberek az alanyaik,
akik talán nem is – vagy nem csak ők egyedül – felelősek a helyzetért, amelybe
kerültek.
Katona István nyugalmazott egri segédpüspök
először az irgalmasság világkongresszusainak és magyar konferenciáinak
történetét idézi fel, majd Máriáról, a megtestesült irgalom, Jézus anyjáról
beszél. Arra törekszik, hogy minél közelebb hozza a hallgatósághoz Máriát mint
a hétköznapok emberét, aki isteni titkok tudójaként, a kegyelem különleges
alanyaként is egy volt közülünk: mosott, főzött, takarított. Röviden a
Mária-jelenésekre is kitér, és hangsúlyozza: Mária példát ad, hogyan lehetünk
irgalmasak. János Pál pápa egy gondolatával fejezi be előadását: ahogy az egyes
ember a boldogságot, úgy a népek a békét csak Isten irgalmassága által
nyerhetik el. „A terroristákért különösen is sokat kell imádkozni”, teszi hozzá
kissé váratlan asszociációval Katona atya, bizonyítva, mennyire komolyan veszi
az irgalmasságot, és mennyire hisz az irgalom világgyógyító erejében.
Az utolsó előadást Gregorz Blizniak, az
irgalmasság misszionáriusa mondja. Faustina Kowalskáról, az irgalmas
Jézus-képről, az isteni irgalmasság általa hangsúlyozott üzenetéről, az Isten
iránti feltétel nélküli hitről és bizalom útjáról beszél. Aztán arra is kitér,
hogy a megyéspüspök hívására van Szegeden, a Faustina által szándékolt férfi
szerzetesrend itteni megalapítása a célja, ezért társaival együtt magyarul
tanul. Így búcsúzik: „A többit majd akkor megbeszéljük, ha már megtanultunk.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése