BOLDOG JAVOUHEY ANNA-MÁRIA
apáca, rendalapító
*Jallanges,
1779. november 10. +Párizs, 1851. július 15.
1779.
november 10-én született Jallanges-ban, amely Seurre plébániájához tartozik.
Szülei jómódú, sőt gazdag parasztok voltak. Tíz gyermek között az ötödik volt.
A család mélyen vallásos életet élt. Anna-Máriát valamennyi nővére követte a
szerzetesi élet útján, és megbízható támaszai voltak. 1786-ban a család
átköltözött Chamblanc-ba. 1789-ben, a forradalom előestéjén járult első
áldozásához. A forradalom zavaros idejében korához képest kiemelkedő bátorságot
tanúsított: tevékenyen közreműködött az üldözött papok számára búvóhely
keresésében, sőt titokban katekizmusoktatást tartott. Jövőjét azonban még nem
látta tisztán.
Egyik
sógora nőül akarta venni, ő azonban rábeszélte, hogy legyen trappista. Tizenhat
éves korában különleges kegyelmeket kapott, sőt többször is megjelent neki a
Szűzanya, s ekkor tárult fel számára életútja: a szerzetesi élet a felebaráti
szeretet szolgálatában. 1798. november 11-én egész családja jelenlétében a
szegények és gyermekek szolgálatára szentelte magát.
Először
fizetés nélkül tanítónőként tevékenykedett. 1800 novemberétől nyolc hónapig
Besançonban a szeretet nővéreinél élt, majd elhagyta őket. Ebben az időben
prófétai látomása volt: úgy látta, hogy szobáját minden népből való gyermekek
sokasága tölti be. 1803-ban Augustin de Lestrange (1754--1827) mellett a
trappista apácák életmódjával próbálkozott, de ez sem az ő útja volt. 1804-ben
visszatért Chamblanc- ba, ahol apja egy kis iskolát alapított, s mellette Anna
három nővérével bizonyos szerzetesi közösséget hozott létre. Hamarosan áttelepültek
Chalon-sur-Saőnba, ahol a Párizsból hazatérőben lévő VII. Pius pápa 1805
húsvétján áldását adta Anna kezdeményezésére.
1806-ban
Chalonban Szent József Társulata néven nyitott iskolát, s még ez év
decemberében Napóleon császártól is jóváhagyást nyert a társulat. 1807. május
12-én a chaloni Szent Péter templomban Anna, négy testvére és négy másik nővér
beöltözött, fogadalmat tett. Annát választották főnöknővé. Ezután Javouhey anya
Chalonban megnyitott néhány alapfokú iskolai osztályt. 1809-ben a közigazgatás
három évre átengedte neki az egykori autuni nagyszemináriumot, ő pedig
megalapított benne egy másik iskolát, nevelőintézettel együtt. Ezen kívül
átvette az egyházmegye számos vidéki iskolájának gondozását is. Végül apja
1812-ben megszerezte számára Clunyben a rekollekták (szigorú szabályzatú
ferencesek) egykori konventjét. Itt helyezte el kongregációjának anyaházát.
Közössége attól kezdve a Clunyi Szent József Nővérek néven vált ismertté.
Nevelőintézete csakhamar széles körben igen jó hírnévnek örvendett. Kevéssel
utóbb, 1814-ben házat alapított Párizsban, s ott d'Astros abbé, a későbbi
toulouse-i érsek támogatását élvezte. Az új belépők száma gyorsan növekedett:
1819-ben az alapítónőnek egy másik noviciátust is meg kellett nyitnia Bailleul-
sur-Thérainben, Beauvais közelében, s ugyanott átvette a városi kórházat is.
Ugyanebben az évben kongregációja számára megszerezte a kormányzat hivatalos
elismerését, de csak 1827-ben kapták meg az alapszabályzat állami és egyházi
jóváhagyását.
Nagyon
korán kezdett foglalkozni Javouhey anya a missziós apostolsággal is. Első
alapítása 1817-ben valósult meg a Bourbon- szigeten, 1822-ben azonban éppen
ezen alapítása miatt különleges gondja támadt. Egy bizonyos Thaďs nővér a
polgári hatóság és a papság támogatásával megkísérelte, hogy szétbomlassza a
kongregációt. 1818-ban nagyon nehéz körülmények között jött létre egy alapítása
Szenegálban; a nővéreknek tizennyolc hónapon át mindenféle papi támogatás
nélkül kellett maradniok. A következő években további házaik nyíltak meg
francia gyarmatokon. Javouhey anya pedig égett a vágytól, hogy személyesen
vegyen részt művének távoli országokban történő megvalósulásában. 1822-ben
Szenegálba utazott, s onnan csak 1824-ben tért vissza, miután saját maga
létesített új alapításokat Gambia és Sierra-Leone angol gyarmaton.
Bár
nem talált olyan férfikongregációt, amely fáradozásaiban segítségére lehetett
volna, örülhetett annak, hogy gondoskodása révén néhány évvel később három
bennszülött papot szenteltek. 1822-től a Szent József Nővéreknek már
Cayenne-ben is volt házuk; 1828-ban pedig az alapítónő nagy kísérettel utazott
el, hogy a guayanai Manában egy új települést építsen föl. Ez azonban igen
nehéz vállalkozásnak bizonyult, s a már ott lakó francia telepesek
rosszindulata még inkább megnehezítette. A nővéreknek az új település területén
nagy számban élő színesbőrű iránti jósága és szeretetreméltósága oda vezetett,
hogy ezek a szegény emberek nagyon tisztelték őket, maga az alapítás pedig
valamiféle kis köztársasággá lett, s vitathatatlan feje Javouhey anya volt.
Miután még leprásotthont is alapított, és meglátogatta az Antillákon levő
alapítványait, 1833 augusztusában visszatért Franciaországba. Jelenléte
időközben rendkívül sürgőssé vált: nagyszámú új házuk épült Párizsban, a kongregáció
viszont nem volt már abban a helyzetben, hogy valamennyit szervesen magába
tudja olvasztani. Másrészt pedig megkezdődött hosszadalmas vitájuk az autuni
d'Héricourt püspökkel, aki mint Cluny területileg illetékes püspöke,
joghatóságot követelt a kongregáció felett.
1835
decemberében a főnökanyának ismét Guayanába kellett utaznia, mert a Manában
kialakult helyzet megkövetelte jelenlétét. Itt a legnagyobb nehézségek tárultak
eléje. A nővéreknek a színesbőrűek felszabadítása érdekében végzett fáradozásai
a fehér telepesek előítéleteibe ütköztek, mert csak rabszolgát láttak bennük,
és a helyi papság is támogatta a telepeseket. Az apostoli prefektus nehézségei
ürügyén Javouhey anya ellen nyilatkozott Autun püspökének. D'Héricourt azután
1841-ben megtagadta az alapítónőtől, hogy a szentségekhez járulhasson: évekig
gyónás és áldozás nélkül kellett maradnia, és mindenfelé a leggonoszabb
rágalmakat szórták rá. Végül 1843 augusztusában visszatért Franciaországba.
Szerencsétlenségére
azonban ott sem talált békére. Már 1835 áprilisában elutazása előtt
megkísérelte d'Héricourt püspök, hogy a Szent József Nővérek ismerjék el őt
általános elöljárójuknak, sőt az alapítónőtől megfélemlítéssel ilyen értelmű
írást csikart ki; a kongregáció tanácsa azonban azonnal tiltakozást jelentett
be. Az autuni püspök a maga oldalára állította de Quélen párizsi érseket; ő
azután a nővérek párizsi kápolnáját egyházi átok alá helyezte. Clunyben
megakadályozták az új beöltözéseket és fogadalmakat, a novíciáknak pedig azt
tanácsolta a lelkészük, hogy hagyják el a kongregációt. 1845. augusztus 26-án
azonban teljesen váratlanul betoppant a főnökanya, s a növendékházat Párizsba
helyezte. A clunyi kápolnát hasonlóképpen egyházi átok alá helyezték, és Affre
püspök éppúgy járt el Párizsban, hogy hivatali testvérét támogassa. Ugyanebben
az időben az autuni püspök Javouhey anya ellen egy sértő vitairatot tett közzé,
és mellékelte hozzá az apostoli prefektus értesítését. Az alapítónőnek át
kellett élnie, hogy régi barátai közül többen cserbenhagyták, köztük P.
Libermann[14] is; de számos olyan püspök is akadt aki nyíltan mellé állott.
Viszonylagos
nyugalom után a vita újból tetőpontra hágott, amikor a főnöknő 1849-ben
Párizsban új noviciátust állított föl, és az anyaházat is oda helyezte. Semmi
sem tudott hatni a püspökre, hogy a kongregációval szembeni előítéleteit és
intézkedéseit megváltoztassa. Egy héttel Javouhey anya előtt halt meg, anélkül,
hogy belátást tanúsított volna. Amaz sem engedett viszont, de a kongregáció
nemhogy nem szenvedett kárt, hanem tagjainak száma hatalmasra szökött. Javouhey
anya élete végéig rendíthetetlenül a helyén maradt. 1851 tavaszán
megbetegedett, majd július 15-én hirtelen meghalt. 1950. október 15-én avatták
boldoggá. [14] Libermann, François-Marie-Paul, tiszteletre méltó (Zabern,
1802--Párizs, 1852) francia
aszketikus író. Egy rabbi konvertita fiaként 1826-ban keresztelték meg.
1841-ben szentelték pappá. 1841- ben alapította afrikai hittérítésre a Mária
Szent Szíve Kongregációt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése