Szabó Ferenc SJ: Ferenc pápa teológiája és lelkisége – 2. rész
Szabó Ferenc jezsuita négyrészes sorozatában rávilágít az argentin pápa sajátos teológiájára és Szent Ignác-i lelkiségére. A második rész címe: Romano Guardini, Ferenc pápa mestere.
Ha
Romano Guardini (1885–1968) életművét röviden jellemezni akarjuk, egyetlen
szóval kifejezhetjük a lényeget: Weltanschauung, vagyis világnézet.
Legfőbb törekvése az volt, hogy a katolikus világot, főleg a fiatalokat új,
dinamikus világszemléletre nevelje. Víziójának középpontjában az Úr áll, Jézus
Krisztus személye [1]. Mert a kereszténység lényege –
hangsúlyozza – Krisztus személyétől elválaszthatatlan. „Ennek a lényegnek nincs
elvont meghatározása. Nincs doktrína, nincs morális értékrendszer, nincs vallásos
állásfoglalás, se életprogram, amely elválasztható lenne Krisztus személyétől,
és amelyről mégis ezt mondhatnánk: íme, ez a kereszténység. A kereszténység Ő
maga: az, ami általa eljut az emberhez, és a kapcsolat, amely általa Isten és
az ember közt létezhet.”
Itt
rögtön felismerjük Bergoglio pápa világnézetének és teológiájának
gyújtópontját. Romano Guardini hihetetlen tájékozottsága a filozófiában, modern
eszmeáramlatokban, irodalomban új távlatokat nyit a Latin-Amerikából érkezett
fiatal jezsuitának, aki ott a hagyományos skolasztikus képzésben részesült. Az
olasz származású német gondolkodó a világnézetet, mint egzisztenciális
állásfoglalást és életalakító tényezőt, történelmi szituációkban világítja
meg. Szétágazó esszéinek a szintéziséből valóságos szellemtörténeti panoráma
állítható össze.
Szókratésznél
kezdődik ez a sor, majd Ágostonon, Bonaventurán, Dantén keresztül eljutunk a
modern kor kezdetéhez, Pascalhoz, akit Nietzsche ,,a legnagyobb kereszténynek”
nevezett. Guardini szerint a középkor egységes világképe, amelynek tökéletes
példáját még megtalálhatjuk Danténál, Pascallal kezd felbomlani: a modern
humanizmus születésénél vagyunk. Pascal már a keresztény kultúra válságának
tanúja. A világegyetem végtelenre tágul, az ember elveszettnek érzi magát, és
az Isten is valamiképp elveszíti uralmát: „wird depotenziert”. A világ értéke
már nem onnan van, hogy Isten teremtménye, tükröződése. Az ember tudatára ébred
„tragikus végességének”, és a pesszimizmus kísérti. Pascalt azonban hite még
megőrzi a kétségbeeséstől. A modern ateizmus viszont a pogány amor
fatihoz, a végzetben való hithez menekül, vagyis a mítoszba; a
pogányságot eleveníti fel, vagy pedig az üres ég alatt kétségbeesetten vállalja
az abszurditást.
Guardini
Dosztojevszkij, Hölderlin [2] és Nietzsche művének
tanulmányozásán keresztül mutatja meg azt, amit később Henri de Lubac SJ a
„ateista humanizmus drámájának” nevezett [3]. Nietzschével beteljesedik az
istentagadó humanizmus. Az ember létét veszélyezteti az Isten, ezért meg kell
halnia, hogy az ember élhessen. Ez a tragikus félreértés ma is tart; az ateista
egzisztencializmus alapdogmája lett. Guardini ezt a félreértést akarta
eloszlatni írásaival.
Guardini
– Ferenc pápát is befolyásoló – perszonalizmusa sokat köszön
Brentanónak és Max Schelernek. Nem szűnik meg hangsúlyozni: Isten nem hogy nem
veszélyezteti az ember szabadságát, de éppen személyes kibontakozásának forrása
és méltóságának garanciája. A veszélyben lévő modern embernek, most „a modern
idők végén”, csak a krisztusi üzenetben lehet reménysége. Krisztusban az élő
Isten siet az ember segítségére: örök életre hívja az Egyházban felhangzó Ige
által. Jézussal a cselekvés válaszútján találkozunk. Az emberi erőfeszítésnek
és az egész történelemnek ő ad értelmet. Helyesen cselekedni végső elemzésben
azt jelenti, hogy Jézus miatt cselekszünk, és feléje megyünk. Még akkor is, ha
tettünk közvetlen indítéka egy részleges érték, és a cél egy konkrét ember,
Krisztus van a cselekvés mélyén, ő az emberi közösség alapja és összetartója,
az emberi tevékenység megmentője. A világot a keresztények menthetik meg, ha
igazán hiteles keresztények, ha Krisztus él bennük.
Guardini
azok közé tartozik, akik a biblikus teológia eredményeit
megismertették a hívőkkel. Az utolsó fél évszázad alatt ez a népszerűsítés
olyan jelentős eredményeket ért el, hogy egyes írásai, bizonyos tételei ma már
– a II. vatikáni zsinat után – szinte közhelynek tűnnek. De ne feledjük, hogy
éppen Guardininek igen nagy szerepe volt abban, hogy a csak szakemberek körében
ismert, illetve vitatott korszerű biblikus teológiai eszmélődéseivel, valamint
a liturgia megújításának előkészítésével (ebben mestere volt Joseph
Ratzingernek is) egy új keresztény lelkiség bontakozott ki az értelmiségi
körökben is.
De
Romano Guardini nem csupán nagy hatású keresztény filozófus, teológus volt,
hanem imádságos,
apostoli szellemű pap is [4], akinek legfőbb gondja
volt, hogy Krisztushoz vezesse az embereket, ráébressze őket az Úr által hirdetett
és mindenkinek felkínált isteni élet gazdagságára. A személy, a „belső
örökkévalóság”, a szabadság és a kegyelem titka Szent Ágoston óta alig talált
ily szenvedélyes búvárra. Guardini eredetisége abban van, hogy a keresztény
valóságot átfogó világnézetbe illesztette be: a modern világkép távlataiba
állította Krisztus üzenetét, elsősorban Krisztus üdvözítő művét, a
megtestesülést és a húsvéti titkot. Isten az élő Krisztusban nyilatkoztatta ki
és közölte magát. A keresztény világnézet mindig a megtestesülés központi
tényét tekinti sarokpontjának. A kinyilatkoztatás új fényt vet az idő titkára:
a történelem a hívő szemében szent történet. Kezdete és vége az
Isten titkában vész el.
Romano
Guardini életművének tanulmányozása – életszerű teológiája és filozófiája,
valamint a világirodalom klasszikus műveinek megismerése – új távlakatokat
nyitott a fiatal argentin jezsuitának, a leendő Ferenc pápának. Később még az
ignáci Lelkigyakorlatok,
a jezsuita szentek, valamint a misztikusokat tanulmányozó rendtársak hatottak
lelkisége érlelődésére: Boldog Faber Péter, Louis Lallement, Jean-Joseph Surin
– főleg Michel de Certeau SJ tolmácsolásában.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése