Prohászka Ottokár eucharisztikus lelkisége - Szabó Ferenc Sj jegyzete
Elkezdődött a lelki készülődés a 2020-ban Magyarországon
megrendezendő Eucharisztikus Világkongresszusra. Prohászka Ottokár
eucharisztikus lelkisége – a misztikus püspök példája és ránk maradt írásai –
segítenek bennünket elmélyíteni Hitünk szent titkát, az Oltáriszentség iránti
áhítatunkat.
Prohászka
Ottokár (1858–1927), az esztergomi tanár és szemináriumi lelki vezető
(1882–1904), majd székesfehérvári püspök (1906–1927) Magyarország tanítómestere
és lánglelkű apostola volt: könyveivel és cikkeivel,
előadásaival, lelkigyakorlataival az egész ország lelki-erkölcsi
megújulását szolgálta.[1] Modern katolicizmusával egy fél századdal megelőzte a
II. Vatikáni reformzsinatot. Széles körű apostoli tevékenységéhez a lelki
erőt az Eucharisztiából, a szentmiséből és szentségimádásból merítette.
Naplójegyzetei
tanúsítják: római tanulmányi éveitől kezdve haláláig az „Élet Kenyere”
volt lelki tápláléka. Az Eucharisztia iránti áhítata pedig szorosan
összekapcsolódott az „Élő vizek forrásával”, a Jézus
Szíve-tisztelettel.
„Amor sanctus”
Prohászkát
a nagy keresztény misztikusok amor sanctusa, Jézus iránti „szent
szerelme” tüzesítette át, ezért tudott világítani és gyújtani.
Prohászka
Ottokár püspök A Pilis hegyén című esszéjében[2] a ciszterci szerzetesek
Szent Bernáttól ihletett lelkiségéről írva bemutatta az isteni titkok
megízleléséből fakadó „scientia saporosá”-t. Ezt az intuíciós
megismerést, tapasztalatot a püspök maga is megélte: „a hegyekbe járt a
csillagok betűvetését olvasni, s az erdőkbe járt imádkozni s a szentírást
megérteni. Ez volt az a lelkület, mely a természetet intuíciós szemmel nézte, s
abból az Isten felénk áradó leheletét megérezni tudta. Nekik is ’kinyitott
könyv’ volt a természet.”
Az
intuíciós/közvetlen megismerést („látást”) Prohászka szembeállítja az elvont,
okoskodó értelmi megismeréssel. Henri Bergson intuíciója és a modern
egzisztencialisták nyomán küzd az „intellektualizmus (= racionalizmus)
túlhajtásai” ellen (vö. indexre tett székfoglalóját![3]). A két megismerést és
lelkiséget így különbözteti meg:
„Az
egyik az okoskodó, szemlélődő lelkiség, mikor az ész s a hit fényénél
elmélkedünk Istenről, s szándékairól, s műveiről, s eszerint mélyedünk el
teljesebb fölismerésbe. A másik, melyet gyakorlatinak s tapasztalatinak
neveznek, s ez a sapientia vagy scientia saporosa, s az a
tapasztalásokból s megízlelésekből s megérzésekből való lelkiség. Lehetetlen
ugyanis, hogy a legnagyobb valóság csak a fogalmak absztrakt világában lépjen
felénk, s hogy meg ne illesse, s föl ne hevítse szívünket. Ami van belőle
bennünk, annak Szent Tamás szavai szerint van édes, vonzó s gyönyörködtető
oldala is[4]… Ilyenek a Szentlélek járása bennünk, s a fölvilágosítások, a
föl-fölfakadó érzelmek s a szent szeretet édessége. Ezek adják a
gyakorlati megismerést…”[5]
Ezt már Naplójegyzeteiből
idéztem, amelyekből élete végén kinőtt a befejezetlen Az Élet kenyere című
csodálatos posztumusz könyve (ennek pedig ikerkönyve az Élő vizek forrása).
Az Eucharisztiáról elmélkedve az 1920-as években érkezik el Prohászka Ottokár a
misztika csúcsára. Az élményszerű naplójegyzeteket átviszi Az Életkenyerébe.
Tanulmányozza az egyházatyákat és a teológusokat is, tehát vannak teológiai
eszmefuttatások e kis könyvben, de főleg saját átélt Jézus-misztikája kap itt
tüzes kifejezést.[6]
Szentmise–Oltáriszentség
„Mi sokszor
elfogódottjai szeretnénk lenni az Isten-közelségnek; szeretnők, ha megrendítene
minket a megérzése a fölségesnek, mely oly közel van hozzánk. Élvezzük is
sokszor, Istenbe merülésünk szentelt pillanataiban, mint olvad el s vész el a
végtelen kékségben, akárcsak elolvadó álom volna, az egész világ. Élvezzük az
Isten nagyságát a csillagok szféráiban, a föld néma, mély rétegeiben; a tenger
csendes és sötét mélységeiben, az eltemetett kultúrák s évezredek tömegsírjai
fölött, az árnyékká vékonyodott nemzedékek folytonos eltűnésében. Ez is
liturgia; de gyönge szuszogás, míg a Végtelennek megfelelő imádás és
engesztelés és hódolat csak az emberiségbe öltözködött Istenség hódolata. (…).
Ezt az Úr Jézus teszi, mint áldozat a szentmisében…”
„Uram,
mily titkoknak s mily látomásoknak színhelyei a te oltáraid; elborítanak
minket majd az érzés sejtelmeivel, majd a gyorsan tűnő s villámló fényekkel.
Mintha tengerek fenekén térdelnénk – óriási titkoknak, 8.000 méter magas
tengeroszlopoknak nyomása alatt, mint alázatos kariatidák. Ott térdelünk, s
szinte csodáljuk, hogy élünk! Emberek nagy hitben, kiknek öntudata azonban csak
»sub coruscamine transeuntis scintillae«: egy-egy ellobbanó szikrának
fényében látják meg, azaz hogy inkább sejtik meg a nagy valóságot.”[7]
1923. február 6.
„Tele
van az ajkam csókkal, tele van a szájam ízzel, tele van a szívem vérrel, tele
meg a lelkem tűzzel. Miséről jövök…” (N 3, 228)
Az
Eucharisztia erőforrás az idősödő püspök számára, aki nem menekül el –
misztikus szárnyalással – a kemény valóságból, felejtve a haza, az egyház
súlyos helyzetét, az értelmiség elidegenedését, hanem lendületet véve a reggeli
szentmiséből, magára veszi élete terheit, hogy – Jézus szellemi szárnyaiba
kapaszkodva magasba emelje a rábízottakat. Erről szól a következő naplójegyzet.
1923. február 20.
„Nincs
édesebb s mélyebb s kéjesebb öröm, mint az én szentmisém, áldozásom s
hálaadásom. Igazán itt valósul, hogy „laetificat juventutem meam”/megvidámítja
ifjúságomat. Azt gondolom, hogy higiénikus szempontból is ez a folytonos „laevari
super se”/önmaga fölé emelkedés, ez a lendület és tűz, mint életfolyam
szalad s szakad át a lelken… hegyi patak, mely zeng és énekel és táncol. (…)
Uram, mily kicsiny más öröm ezzel szemben – morzsák, kéményből kiszálló
szikrák. Evoe! Io triumphe! (…) Gyertek, gyertek, muszáj! Óriási erő
szív föl titeket! Majd meg szárnynak, repülőnek látom magam; az egyház, a haza
romjai, a lelkek terhe, a nagy lapály, az intelligencia elidegenedése az
üdvözítő, megváltó hatalomtól! (…) Itt kell a megfeszülés, bátor nagy akarás!
Neki! Föl! Io triumphe! Mikor az Üdvözítő szárnyai elénk tárulnak oltárainkon,
terheljük meg azokat! Elbírnak! mótorok! De milyenek! Juhajja!” (N 3,
230–231)
1923. március 10.
„Akarom
a nagy valóság megérzését, az örök súlyoknak, Istennek, Krisztusnak,
segítségének a megélését… Úgy térdelek le az Oltáriszentség vétele után, mint
aki nem bírja el s önmagában megrendül, s azután mint aki e valóságok
érintésétől az élet s az emberek kicsinye illetékességeiből kihámlik, mint a
tulipán tavasszal a tavalyi levéltakaróból; azután mint aki itt áll a nagy
vizek forrásainál, a lüktető életerők s vérerek szívénél, s néz s merít. Merít
nem is pohárral, de vödörrel, s önti, amerre lát piszkot s szennyet s szárazságot
s sivatagot. Ah, források, ah, vizek, ti új fölséges elemek, ti alázatos
hatalmak, ti feltartóztathatatlan fölszívódások s magasba szivárgások és
szöktetések! Ah, vizek, kegyelmek, Isten életkitörései, – fényes tengerek;
zivatarok, de mindig tiszták s tisztítók! Ó, szent hatalmasságok! Hogy
emelkedtek dagályban s lesztek mélyebbek attól, hogy magasabbak! Kegyelmek,
isteni élet… hajcsövesség, szívcsövesség… Kegyelmek, szent vizeim, forrásaim,
tarpatakjaim s tengereim. Kegyelmek, szent vizek, harmatcseppek s könnycseppek
Jézus szemén s a Királyréten fönt Murányvár vidékén. Mit mondjak? Azt, hogy
szeretlek, nagyon szeretlek, iszlak, élvezlek, s dagadok a bimbó dagadásával, a
kitörő élet ujjongásával, s azzal a csendes, mély lélekrivalgással! Ezzel lehet
imádkozni, úgy igazán nekidőlni, mint az evezőnek, mint a tutajkormánynak s
lendíteni. Ezzel lehet úgy nagyon [bűnöket] bánni; nagyon, már ti. nagy
szeretettel, mert ezen múlik. A bánat olyan, amilyen a szeretet; nem is a bűn
nagysága, - tehát nagyon érzek rosszat, amit tettem – érthetetlenül s minden
ösztönöm s örömöm s boldogságom ellen. Úgy kell bánni… nagyon kell szeretni!” (N
3, 321–232)
1923
tavaszán szinte naponta az Oltáriszentség titkát
elragadtatással énekli meg élményeit rögzítve: Jézussal való személyes
kapcsolatát, a kimondhatatlant a szimbólumok özönével próbálja kifejezni. Most
már a jegyesi misztika összeolvad a természetmisztikával. Közben már
megfogamzik Az élet kenyere megírásának terve, ahol a teológiát is
segítségül hívja költői meglátásainak pontosítására.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése