Évközi 2. hét kedd
Mély
tanítás van abban, hogy Isten az Ószövetségben adott ígéreteit azzal erősíti
meg, hogy önmagára esküszik. Számunkra, akik mindig tőlünk különböző, nálunk
nagyobb, jelentősebb tényezőkre hivatkozunk, ez elképzelhetetlen, Isten
részéről viszont az volna abszurd, ha másra hivatkozna, mint önmagára, hiszen ő
maga tetteinek oka és célja. Az ígéreteiben foglalt nagy üdvtörténeti tettek nem
olyan események, melyeket emberi ésszel ki lehetne következtetni.
Ésszerűségüket alá lehet támasztani racionális érvekkel, de mindenestül
megmagyarázni, hogy mit, miért tett, lehetetlen. Nem gondolhatjuk például azt,
hogy azért kell hogy a világnak egyszer vége legyen, mert ha a Nap kihűl, az
élet szükségképpen megszűnik a Földön. A természet törvényei maguk is Istentől
valók és az ő szuverén akaratának vannak alávetve, tehát mindenhatóságát
semmiképp sem korlátozhatják.
Isten
tetteinek leghitelesebb és legkimerítőbb magyarázata, hogy azért tette, mert
így tetszett neki. Nincsen magasabb rendű szempont az isteni tetszésnél. Ez
persze nem azt jelenti, hogy Isten kénye-kedve szerint játszogat velünk, hiszen
tökéletessége folytán akármit is tesz, az csakis a legjobb lehet. Olyan
misztérium előtt állunk, mely arra késztet, hogy okoskodó értelmünk
tisztelettel elhallgasson, s levetett saruval boruljunk le Isten nagysága
előtt.
Urunk, Jézus, Te azzal igazoltad a tanítványok
szombati kalászszedését, hogy ura vagy a szombatnak is. E szavad, mely mélyebb
és erőteljesebb minden magyarázatnál, olyan öntudatról tanúskodik, amely mentes
az emberi gőgtől, felfuvalkodottságtól, a nagyság látszatától, ugyanakkor erőt
és tekintélyt sugároz. Add kegyelmedet, hogy a hivatalos vagy önjelölt
véleményvezérek és megmondóemberek szavával szemben mindig a Te szavadra
figyeljünk, és az Atya tetszését keressük, s inkább engedelmeskedjünk Neked,
mint az embereknek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése