Pál megtérése
Az
intellektuális és erkölcsi erőfeszítés, az Isten parancsaihoz való hűséges
ragaszkodás, az aszkézis mind-mind kevés a Krisztusra találáshoz. Végül maga az
Úr Jézus könyörül meg a becsületesen kereső emberen – még a téves
lelkiismeretűn is –, és tisztán kegyelemből nyilatkoztatja ki magát nekünk,
mint mindennek végső okát és célját. Lehet jó szándékkal buzgólkodni egy
eszméért, vallásért, ideológiáért, lehet értelemmel keresni az igazságot, de
mikor a végső igazság mint élő személy áll elénk – „Én vagyok az igazság” –,
világossága a déli verőfényt egyszerre sötétséggé változtatja bennünk. Meg kell
vakulnunk egy időre, mert csak ez gyógyíthat ki elvakultságunkból, s adhatja
meg, hogy azután újfajta látásra nyíljék meg a szemünk. A természetes ismeret
értéke megmarad, de a végső megvilágítást többé nem a természetes emberi
értelem adja, hanem az Istentől kapott új világosság, a Szentlélek.
Csak
ha már Pálhoz hasonlóan Krisztus fönséges ismeretéhez képest mindent szemétnek
tekintünk, akkor pillanthatjuk meg az igazi valóságot. Ő már nem részigazságok
megvilágításában látott, hanem Krisztus teljes világosságánál, ezért vette
észre a zsidók mellett a pogányokat is, s azt, hogy Isten őket is meghívta az
Isten országába. Aki valóban Jézus Krisztus fönséges ismeretében ismeri meg az
embereket, annak számára nincsenek elvetett embercsoportok: az embert látja
Isten terveiben, és Istent látja az emberben. Gondolkodása Isten gondolatainak
méreteire tágul – így lesz egyetemes, mégsem kozmopolita.
Urunk, Jézus Krisztus, akiért, akiben és aki
által teremtetett minden ember, zsidó és pogány, keresztény és ateista, hálát
adunk Neked csodálatos művedért, mellyel Saul szemét és szívét
megvilágosítottad, s őt a népek apostolává rendelve mindannyiunk üdvösségének
munkálójává tetted. Közbenjárására add kegyelmedet, hogy elvakultságainktól
megszabadulva és Hozzád szívből megtérve alkalmassá váljunk az evangélium
hirdetésére az emberek között.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése