Mária eljegyzése, másként menyegzője hagyományvilága
olykor a kánai menyegző vasárnapjának jámbor szokásaival is vegyül. Erről már
szó esett. Itt csak a Mária-ünnepről (festum desponsationis B. Mariae Virginis)
emlékezünk meg.
Megünneplése a XV. században Franciaországban, Chartres
városában kezdődött, majd pápai jóváhagyással (1537) a franciskánusok
terjesztik. Szorosan összefonódik Szent Józsefnek a XVI. században bontakozó
kultuszával, de olykor érinti a Mária hét öröméről való megemlékezést is.
Az ünnep sajátos módon a Habsburg-monarchiában
válik különösen népszerűvé. Lipót fiúgyermeke késett. Amikor megszületett,
Szent József iránti hálából a József névre kereszteltette. Néhány jellemző
mozzanatot Szent József ünnepénél még megemlítünk. József trónörököst Mária
eljegyzésének ünnepén (1690) koronázták még atyja életében császárrá. A napot
ünnepi rangra Lipót kérésére emelte a pápa a Habsburg-birodalomban. A
kihalástól rettegő dinasztia háláját tanúsítja még a schönbrunni kastélykápolna
(1745) dedikációja, és a bécsi Hoher Markt kútkompozíciója (1765).
Mindkettő Mária és József eljegyzését ünnepli.*
Mária menyasszonyságának ünnepe – mintegy az
asszonyi sors megdicsőülése, a parasztlakodalom égi mása – részben udvari
arisztokrata példa, nagyobb részben azonban a franciskánizmus nyomán bontakozik
népi jámborságunkban. Legfőbb forrása alighanem a Makula nélkül való Tükör:
Midőn a Szentséges Szűz tizenegy esztendőt
töltött volna a templomban, és idejében tizennégy esztendős lött volna... a
szentek szent helyéből szózat lett a főpaphoz, mondván: parancsold meg, hogy a
Dávid nemzetébül való házasulandó férfiak egybegyűljenek és ki-ki egy ágat
tartson kezében, és akinek megzöldellik, azé légyen a Szűz. Azért aszerént
egybegyűlvén, mindenik a maga vesszejére nevét fölírta.
Midőn azért mindnyájan az ő vesszejeket a
főpapnak adták volna, a főpap a szentek szent helyére bévitte, ahová csak
egyszer esztendőbe mert bemenni, és tévé a vesszőket a frigyszekrény eleibe. És
ismét kiméne és a néppel imádkozék. Kevés idő múlva beméne, hogy megtekintse,
ha valamelyik megvirágzott-e, de egy sem virágzott meg. Azért megkérdezvén az
istent, mi oka annak. Szózat lett, mondván: egy ág híjával vagyon...
Azért a városban és Juda nemzete között
szorgalmatosan kérdezkedtek, ki volna az aki elmaradott volna. És imé
megtudták, hogy az ájtatos József híjával vannak. Azért mindjárt érte küldének.
A főpap eleibe hozván, e főpap keményen szóla néki, hogy parancsolatjára a
többivel el nem jött. Mondá szent József: tisztelendő uram, méltatlannak
ítélem, hogy oly szent szüzet én házastársul vegyem. Mivel ugyis ő gazdag
szülék leánya, én pedig együgyű ács vagyok, kérlek azon alázatosan, hogy engem
azon házasságra ne tarts. Felele a főpap: Isten parancsolatja, hogy te jelen
légy. Azért végy vesszőt kezedbe, és írd rá nevedet, és amint Istennek fog
tetszeni, úgy történik Veled.
Vévén azért kezébe a vesszőt, és reá írá nevét.
A főpap a többivel ismég bevivé a szentek szent helyébe, és újabban a néppel
imádkozék... A főpap ismét beméne a szentek szenthelyébe és Szent József
vesszejét éppen megzöldelve találá és szép virágok virágoztak ki rajta. És
kivivén a népnek, a nép elcsudálkozék rajta, dicsérvén az Istent, hogy a régi
csudát, kit Áronnal tett, megújította. De ez nem volt elég, hanem midőn a főpap
Szent Józsefnek kezében adta volna a vesszőt, imé a Szentlélek galamb képében a
vesszőre szállott, az emberek nagy csudájára...
Midőn egymásnap kezet adtak volna, mindjárt
Szent József Bethlehembe ment, hogy mindent megkészítsen, ami a menyegzőhöz
való. Hasonlóképpen Szent Joachim és Szent Anna Názáretbe mentek, elkészítvén
ott mindeneket.
Szent Anna a maga leányának tehetsége szerént
legszebb ruhát készített... Micsodás volt pedig az ő menyegzős ruhája, Szent
Brigitta jelenéséből kitetszik, mivel oly formán jelent meg néki az Isten
Anyja. Vala pedig az ő fején igen drága korona, és abban hét drágakő vala
helyheztetve. A haja leeresztve vala, a szoknyája drága vontarany, a palástja
égszínű selyem vala. Ily szép ruházattal vala Mária fölékesítve kívül, de
sokkal jobban természet szerént való szépséggel meg vala ékesülve belől... Vala
pedig a Szent Szűz középszerű, és valamennyire nagyobb a középrend között. Az ő
teste búzaszínű vala, és a haja aranyszínű, szemei igen kegyes és barnaszínű
valának. Orra valamennyire vékony, ajkai pirosak, ábrázata hosszas, kezei és
ujjai is hosszak valának. Szavai nyájasak és kedvesek. Járása lassú és
szemérmes vala. Egyszóval mindenben kedves és ékes volt.
Kiment azért e szent menyasszony lefüggesztett
szemmel, kedves ábrázattal, szemérmes lépéssel. Fején lévén ékes korona, és az
égszínű palástban felöltözve. Az ő vőfélye volt maga a Szentlélek, szolgák az
angyalok. Elérkezett Szent József is, mint valami földi angyal: tisztességes
ábrázatú és megékesült, mert mintegy harminc esztendős vala idejében, amint
némelyek bizonyítják. Az ő szüléjek a templomban vitték őket. Jelen lévén Szent
Joachim, Szent Anna, Szent József bátyja, Kleofás és Kleofás Mária, Zebedeus és
Salome, több más atyafiakkal és kiváltképpen az angyaloknak nagyszámú
sokaságával, kik a templomban kisérték őket. Elhihetjük, hegy az angyalok
serege az ő királynéját látni kívánta.
Más sok népek is egybegyűltek, kívánván látni
az ékes menyasszonyt...
Midőn azért a szent processzió a Templomhoz
jött volna, a zsidók szokása szerént egybeadattak és megáldattak. A megerősítésre
Szent József a maga jegyesének egy szép gyűrőt adott, amely gyűrő örök
emlékezetre most is Perusium várasában a Szent Lőrinc templomában tizenkét
lakattal bécsukva, nagy őrizet alatt, böcsületben tartatik. És bizonyos időkben
az emberek ájtatosságára kimutattatik, mindazonáltal senki nem tudja, mibül van
csinálva. Ahhoz éréntik a házasok a maga gyűrűjöket és tőle megszenteltetnek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése