Ferenc pápa az ifjú jezsuitáknak: Kérjetek gyalázatot, megvetést és üldöztetést!
Ferenc pápa még 2018. december 3-án mondott beszédet a római Nemzetközi Gesù Kollégium közösségének az intézmény alapításának 50. évfordulója alkalmából a vatikáni Konzisztóriumi teremben. A Szentatya teljes beszédét közreadjuk az alábbiakban.
Kedves
testvérek, jó reggelt!
Köszönöm a látogatásotokat, örülök neki. Idén ünneplitek a Gesù kollégium alapításának 50. évfordulóját, amely Arrupe atya kezdeményezésére indult 1968-ban. Az ötvenedik, jubileumi esztendőben a Szentírás szerint „mindenki kapja vissza birtokát, mindenki térjen vissza családjához” (Lev 25,10). Viszont most senkinek sem kell csomagolnia! Azonban mindnyájatoknak szól a hívás, hogy visszatérjetek a „helyre”, amely a sajátotok, vagyis hogy „vágyakozzatok arra, ami alapvető és eredeti” (Fáber Szent Péter, Memoriale, 63), hogy meglátogassátok azt a családot, amelyben Isten újjáalkotott benneteket, amelyben megvallottátok, hogy Hozzá tartoztok.
Köszönöm a látogatásotokat, örülök neki. Idén ünneplitek a Gesù kollégium alapításának 50. évfordulóját, amely Arrupe atya kezdeményezésére indult 1968-ban. Az ötvenedik, jubileumi esztendőben a Szentírás szerint „mindenki kapja vissza birtokát, mindenki térjen vissza családjához” (Lev 25,10). Viszont most senkinek sem kell csomagolnia! Azonban mindnyájatoknak szól a hívás, hogy visszatérjetek a „helyre”, amely a sajátotok, vagyis hogy „vágyakozzatok arra, ami alapvető és eredeti” (Fáber Szent Péter, Memoriale, 63), hogy meglátogassátok azt a családot, amelyben Isten újjáalkotott benneteket, amelyben megvallottátok, hogy Hozzá tartoztok.
Isten
jezsuitává tett benneteket, és ez a jubileum kegyelmi pillanat, hogy
megemlékezzünk és együttérezzünk az Egyházzal (sentire cum Ecclesia), egy
társaságban és egy közösségben, amelynek neve: Jézus. Emlékezni azt jelenti,
hogy újra Jézusra, az ő életére alapozzuk magunkat. Azt jelenti, hogy újra
világos nemet mondunk arra, hogy saját magunkért éljünk, és Jézussal együtt
kinyilvánítjuk, hogy az Atyáért élünk (vö. Jn 6,57). Ezért – úgy, mint Jézus –
a szolgálatért kell hogy éljünk, és nem azért, hogy nekünk szolgáljanak (vö. Mk
10,45).
Az
emlékezésben tudatosan megismételjük, hogy a jezsuitának elég az Úr húsvétja.
Másra nincs szükség. Hasznos lehet megismételni a Lelkigyakorlatok második hetét,
hogy újra Jézus életére alapozzuk magunkat, aki a húsvét felé tart. Ugyanis a
formáció mindenekelőtt arról szól, hogy valamire alapozzuk életünket. Ezért
bátorkodom tanácsolni nektek, térjetek vissza a szolgálat imabeszélgetéséhez,
hogy olyanná váljatok, mint Jézus, hogy utánozzátok Jézust, aki kiüresítette és
semmivé tette önmagát, vagyis engedelmes lett egészen a halálig.
Ez az imabeszélgetés elvezethet arra a pontra, hogy kitartóan kérjetek gyalázatot, megvetést és üldöztetést.
Ez a döntő feltétel, testvérek! Ha valakinek ez nem sikerül, beszéljen róla a lelki atyjával. Utánozni Jézust. Mégpedig azon az úton, amelyről Szent Pál a Filippienek szóló levélben beszél (Fil 2,7), és nem félni attól, hogy kérjük ezt, hiszen ez boldogság: „Boldogok vagytok, ha rosszat mondanak rólatok, ha gyaláznak és üldöznek benneteket…” Ez a ti utatok: ha nem tudjátok szívvel elvégezni ezt az imabeszélgetést, valamint meggyőződéssel odaadni egész életeteket, és kérni mindezeket, akkor megfelelő gyökérzet híján lesztek.
Ez az imabeszélgetés elvezethet arra a pontra, hogy kitartóan kérjetek gyalázatot, megvetést és üldöztetést.
Ez a döntő feltétel, testvérek! Ha valakinek ez nem sikerül, beszéljen róla a lelki atyjával. Utánozni Jézust. Mégpedig azon az úton, amelyről Szent Pál a Filippienek szóló levélben beszél (Fil 2,7), és nem félni attól, hogy kérjük ezt, hiszen ez boldogság: „Boldogok vagytok, ha rosszat mondanak rólatok, ha gyaláznak és üldöznek benneteket…” Ez a ti utatok: ha nem tudjátok szívvel elvégezni ezt az imabeszélgetést, valamint meggyőződéssel odaadni egész életeteket, és kérni mindezeket, akkor megfelelő gyökérzet híján lesztek.
Megalapozódni,
ez tehát az első ige, amit a szívetekre akarok bízni. Erről írt Xavéri Szent
Ferenc, akit ma ünneplünk: „Kérlek benneteket, hogy minden dolgaitokban
teljesen az Úrra alapozzátok magatokat” (90., Kagosimai levél). Ilyen módon,
tette hozzá, nincs olyan csapás, amelyre ne lehetne fölkészülni. Ti abban a
házban laktok, ahol Szent Ignác élt, ahol a Rendalkotmányt írta és misszióba
küldte az első társakat, szerte az egész világba. Az eredeti szellemre
alapozzátok magatokat. Ez a római évek kegyelme: az alapozás kegyelme, az
eredeti szellem kegyelme. És ti olyan „keltető” vagytok, amely a világot Rómába
és Rómát a világba viszi, a Társaságot az Egyház szívébe és az Egyházat a
Társaság szívébe.
A
második ige a növekedés. Ezekben az években arra vagytok meghíva, hogy
növekedjetek, erősítve a gyökereiteket. A növény a gyökerei által növekszik,
amelyek nem látszanak, de az egészet ők tartják fenn. Nem akkor maradnak el a
gyümölcsök, ha a növénynek kevés ága van, hanem ha elszáradnak a gyökerei. Ha
vannak gyökereink, az azt jelenti, hogy a szívünk megfelelően „be van oltva”, s
Istenben képes kitágulni. Istennek, aki a mindig nagyobb (semper maior), az
életünkben a magis-szal válaszolunk, világos és elfojthatatlan lelkesedéssel, a
tűzzel, amely bennünk lángol, és azzal a pozitív és folyton növekvő
feszültséggel, amely nemet mond minden megalkuvásra. Ez a „jaj nekem, ha nem
hirdetem az Evangéliumot” Szent Páltól (1 Kor 9,16), ez a „nem álltam meg egy
pillanatra sem” Xavéri Szent Ferenctől (20. levél, Szent Ignácnak), ez
ösztökélte Szent Alberto Hurtadót, hogy hegyes nyíl legyen az Egyház alvó tagjaiban.
Az a szív, amely nem tágul ki, elsorvad. Ezt ne feledjétek. Ami nem növekszik,
az elhervad.
Nincs
növekedés válság nélkül – ne féljetek a krízisektől, ne féljetek –, ahogy nincs
gyümölcs metszés nélkül és győzelem sincs küzdelem nélkül. Növekedni és meggyökerezni
azt jelenti, hogy rendíthetetlenül küzdünk minden lelki világiasság ellen,
amely a legrosszabb, ami csak fenyegethet bennünket, miként de Lubac atya
mondta.
Ha a világiasság a gyökereket érinti, akkor viszlát, gyümölcsök, viszlát, növény!
Számomra ez napjaink legnagyobb veszélye: a lelki világiasság, amely a klerikalizmushoz vezet, és így tovább. Azonban a növekedés folytonos agere contra a saját egónkkal szemben, akkor sok gyümölcs lesz. A gonosz lélek szüntelen azzal kísért, hogy megtalálja a „vigaszaitokat”, azzal hízelegve, hogy jobban fogsz élni, ha megkapod azt, amit akarsz; a jó Lélek ezzel szemben finoman a jóra bátorít, hogy alázatos fogékonyságban növekedjetek, előre haladva, szakadások és elégedetlenség nélkül, azzal a derűvel, amely csak az Istentől jön. Valaki rosszhiszeműen erre azt mondhatná: „De hiszen ez pelagianizmus!” Nem, ez a Megfeszített Krisztussal való szembesülés, akivel azt az imabeszélgetést végzed, amelyről az imént szóltam, mert csak az Úr kegyelmével lehetséges járni ezt az utat.
Ha a világiasság a gyökereket érinti, akkor viszlát, gyümölcsök, viszlát, növény!
Számomra ez napjaink legnagyobb veszélye: a lelki világiasság, amely a klerikalizmushoz vezet, és így tovább. Azonban a növekedés folytonos agere contra a saját egónkkal szemben, akkor sok gyümölcs lesz. A gonosz lélek szüntelen azzal kísért, hogy megtalálja a „vigaszaitokat”, azzal hízelegve, hogy jobban fogsz élni, ha megkapod azt, amit akarsz; a jó Lélek ezzel szemben finoman a jóra bátorít, hogy alázatos fogékonyságban növekedjetek, előre haladva, szakadások és elégedetlenség nélkül, azzal a derűvel, amely csak az Istentől jön. Valaki rosszhiszeműen erre azt mondhatná: „De hiszen ez pelagianizmus!” Nem, ez a Megfeszített Krisztussal való szembesülés, akivel azt az imabeszélgetést végzed, amelyről az imént szóltam, mert csak az Úr kegyelmével lehetséges járni ezt az utat.
A
növekedés két pozitív jelére szeretném fölhívni a figyelmeteket, a szabadságra
és az engedelmességre: két erény, amelyek akkor fejlődnek, ha együtt járnak. A
szabadság alapvető, hiszen „ahol az Úr Lelke, ott a szabadság” (2Kor 3,17). Isten
Lelke szabadon beszél mindenkihez az érzéseken és gondolatokon keresztül; nem
lehet sémákba szorítani, de szívvel be lehet fogadni, előre haladva az úton,
mint szabad fiak, nem pedig mint szolgák. Azt kívánom nektek, hogy szabad fiak
legyetek, egyek a sokszínűségben, akik minden nap a legnagyobb szabadság
elnyeréséért küzdenek: a saját magunktól való szabadságért. Az imádság nagy
segítségetekre lesz, az imádságot sosem lehet elhanyagolni: ez Arrupe atya
öröksége, melyet élete végén hagyott ránk, ez az ő „hattyúdala”.
Olvassátok
el azt a felhívást, azt a beszédet, amelyet a thaiföldi menekülttáborban
intézett a jezsuitákhoz. Ezután fölszállt a repülőgépre, és amikor megérkezett
Rómába, akkor érte az agyvérzés. A szabadság pedig az engedelmességgel együtt jár:
ahogy Jézusnak, úgy számunkra is az az élet eledele, hogy megtegyük az Atya
akaratát (vö. Jn 4,34), és az atyákét, akiket az Egyház ad számunkra. Szabadok
és engedelmesek, miként Szent Ignác, amikor a Villa D’Este-ben sokáig
várakozott, egyszerre szelíden és eltökélten, teljes szabadságban mutatta be a
pápának a Társaság tökéletes engedelmességét, olyan Egyházban, amely bizonyosan
nem tükrözte az evangéliumi erényeket.
Itt egy
„pillanatképet” láthatunk a felnőtt, érett jezsuitáról. A szabadság és az engedelmesség
lehetővé teszik, hogy kreatív módon működjünk együtt az elöljáróval. Egyszer
azt mondtam egy csapat jezsuitának, akik – azt hiszem – elöljárónak készültek,
hogy a Társaság generálisa egy „békanyáj” pásztora, mert a jezsuita, élve a
szabadságával, sok-sok elképzelést visz az szegény elöljáró elé, akinek így az
egyik oldalról a másikra kell járnia… Egységet teremteni, de nem szelíd
bárányokkal, hanem békákkal! Ez igaz és fontos is. De miben áll az elöljáróval
való kapcsolat és egység biztosítéka? A lelkiismeret föltárásában. Kérlek, ezt
soha ne hagyd el, mert ez teszi lehetővé az elöljáró számára, hogy gondozzon
egy „békanyájat”, hogy azt új összhangra vezesse, mert ismer téged, és holnap
te leszel, aki az ő beszámolóját fogadod, mert mindannyian testvérek vagyunk,
akik jól ismerjük egymást. Szabadság, engedelmesség, a lelkiismeret feltárása
mint módszer, mint út.
Megalapozódni,
növekedni és végül érlelődni. Ez a harmadik ige. Nem a gyökerekben vagy a
törzsben zajlik az érés, hanem amikor gyümölcsöt hozunk, amelyek új magokkal
termékenyítik meg a földet. Ekkor lép színre a misszió, amikor szembesülsz
korunk helyzetével, és gondoskodsz a világról, amelyet Isten szeret. Szent VI.
Pál azt mondta: „Az Egyházban mindenhol, a legnehezebb területeken és a csúcsokon
is, az ideológiák útkereszteződéseiben, a társadalom lövészárkaiban, az emberek
égető szükségletei és az Evangélium örök üzenete frontvonalán: ott voltak és
ott vannak a jezsuiták.” (Beszéd a Társaság a 32. Általános
Rendgyűléséhez, 1974. december 3.). Úgy gondolom, ezen szavak
fejezhetik ki a legmélyebb üzenetet, amelyet egy pápa adott a Társaságnak.
A legkuszább helyzetekbe, a határterületekre, az emberiség sivatagjaiba: ide szól a jezsuita hivatása. Lehet, hogy itt bárányként találja magát a farkasok között, de nem kell legyőznie a farkasokat, pusztán báránynak kell maradnia.
Így a Pásztor megtalálja, hol van az ő báránya (vö. Aranyszájú Szent János: 33. Szentbeszéd Máté evangéliumához).
A legkuszább helyzetekbe, a határterületekre, az emberiség sivatagjaiba: ide szól a jezsuita hivatása. Lehet, hogy itt bárányként találja magát a farkasok között, de nem kell legyőznie a farkasokat, pusztán báránynak kell maradnia.
Így a Pásztor megtalálja, hol van az ő báránya (vö. Aranyszájú Szent János: 33. Szentbeszéd Máté evangéliumához).
A
szenvedélyes és fegyelmezett tanulás hozzájárul ehhez a küldetéshez. Mindig
hasznotokra válik, ha az Ige szolgálatát a vigasztalás szolgálatával ötvözitek.
Itt azt a testet érinthetitek, amelyet az Ige öltött magára: ahogy Krisztus
szenvedő tagjairól gondoskodtok, a megtestesült Igével kerültök bensőségesebb kapcsolatba.
A szenvedések, amelyeket láttok, ne ijesszenek meg benneteket. Vigyétek őket a
Megfeszített elé. Ott és az Eucharisztiában születik a türelmes szeretet, amely
tudja, hogyan ölelje át minden idők keresztre feszítettjét. Így érlelődik
együtt a türelem és a remény is, hiszen ők ikertestvérek: együtt növekednek. Ne
féljetek a sírástól, amikor kemény helyzetekbe kerültök: ezek a cseppek öntözik
és teszik tanulékonnyá az életet. Az együttérzés könnyei megtisztítják a szívet
és az érzelmeket.
Rátok
tekintve egy nemzetközi közösséget látok, amelynek hivatása, hogy együtt
növekedjen és érlelődjön. A Gesù Kollégium legyen továbbra is az élet
művészetében aktív edzőterem, amely életnek része a másik ember is. Nem pusztán
arról van szó, hogy megértjük és jót akarunk egymásnak, esetleg időnként
elviseljük a másikat, hanem hogy hordozzuk egymás terheit (vö. Gal 6,2).
Nemcsak az országok kölcsönös törékenységét, hanem a népek különböző
történeteinek, kultúrájának, emlékeinek terhét is. Nagy hasznotokra válhat, ha
a mellettetek élő testvér jelenléte által megosztjátok és fölfedezitek a világ
igazi örömeit és problémáit; átölelve benne nemcsak azt, ami érdekes és
lelkesítő, hanem egy Egyház és egy nép aggodalmait és reményeit is: kitágítva a
határokat, minden alkalommal áthelyezve a horizontot, mindig kicsit tovább. Az
áldás, amelyben részesítelek benneteket, jusson el országaitokba és legyen
segítségetekre, hogy megalapozzátok magatokat, növekedjetek és érlelődjetek
Isten nagyobb dicsőségére. Köszönöm nektek és kérlek benneteket, hogy
imádkozzatok értem. Köszönöm.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése