Cantalamessa negyedik
nagyböjti prédikációja: A legmélyebb keresztény létforma az imádás
„Imádd Uradat, Istenedet!” – vette Raniero
Cantalamessa április 5-én, negyedik prédikációjában az első parancsolatot, és
ebből kiindulva a keresztény létforma legnagyobb mélységére mutatott rá, mely
nem más, mint Isten imádása, és ennek csúcsaként az Eucharisztia előtti
hódolat.
A kapucinus szónok az Apostoli Palota
Redemptoris Mater kápolnájában tartotta meg következő nagyböjti elmélkedését
Ferenc pápa és a Római Kúria tagjai számára. A téma ezúttal az Isten és ember
közötti kapcsolat legteljesebb formája, az Isten imádása volt.
Bevezető gondolataiban Cantalamessa atya a
lelkiség és a politikai felelősség kapcsolatáról szólt, Szent Ferenc példáján,
aki 800 évvel ezelőtt Egyiptomban találkozott Malik al-Kamil szultánnal. A
kapucinusként Szent Ferenc családjához tartozó szónok emlékeztetett arra, hogy
a Poverello hazatérése után az út során szerzett tapasztalatairól írta a népek
kormányzóihoz intézett levelét: „Tartoztok annyival az Úrnak, hogy a rátok
bízott népet az ő tiszteletére vezessétek, ezért minden este hirdessétek meg
nekik a Mindenható Istennek kijáró dicséretet és hálaadást. Ha ezt nem
teszitek, tudjátok meg, hogy számot kell erről adnotok majd az Úr Jézus
Krisztusnak az ítélet napján!”
A Pápai Ház szónoka egy misszionárius nővér
vallomását is idézte, aki arról beszélt, hogy az ő hivatásuk arra szól, hogy az
emberek alapvető szükségletére, az Isten iránti vágyukra, az Abszolútum iránti
szomjúságukra válaszoljanak; hogy az Istenhez vezető útra, az Isten imádására
tanítsák az embereket. Azt is hozzátette ez a nővér, hogy annak, hogy a
muzulmánok annyi sok prozelitát (megtérőt) teremnek, az az oka, hogy azonnal és
egyszerű módon tanítanak Isten imádására.
Nekünk, keresztényeknek más istenképünk van: a
mi Istenünk olyan Isten, aki végtelen szeretet, még mielőtt végtelen hatalom
lenne. Ettől azonban még nem lenne szabad elfelejtenünk az istenimádás
elsődleges kötelezettségét – figyelmeztetett Cantalamessa atya, majd a
szamaritánus asszony Jézushoz intézett szavára utalva – „Atyáink ezen a hegyen
imádták az Istent, ti azonban azt mondjátok, hogy Jeruzsálem az a hely” –
rámutatott: Jézus válaszában nem egy újabb helyre utal, hanem más minőségre:
Isten lélek és az igazi imádók Lélekben és igazságban imádják őt (vö. Jn 4,24).
A kapucinus szónok szerint az Újszövetség adta
meg az imádásnak azt a teljességet, ami korábban hiányzott belőle. Hiszen
azelőtt némelykor még az Isten angyalát is imádattal illeték. Pusztai
megkísértése során azonban Jézus világosan válaszolt: „Meg van írva: Uradat,
Istenedet imádd, s csak neki szolgálj!”.
Az Egyház befogadta ezt a tanítást, és hirdeti,
hogy az imádás legfőbb és kizárólagos formája (latria) egyedül Istent illeti
meg. A szenteket tisztelet (dulia), a Szűzanyát pedig a tisztelet legfelső foka
(hüperdulia) illeti. Az imádás tehát olyan vallási cselekedet, mely senki
másnak nem jár ki, még a Szűzanyának sem, csak egyedül Istennek. Ebből ered a
méltósága és páratlan ereje – hangsúlyozta a szónok.
Az imádás kifejeződése emberi gesztusokkal
többféle módon történik. A proszküneszisz az arca borulást jelenti az alávetettség
értelmében, ahogy a Jelenések könyvében is olvassuk, ott az imádkozó már a
mennyi liturgiában, a feláldozott Bárány előtt borul le. Az újszövetségi
szóhasználat egy oldottabb formát használ egyébként, ahogy a Hiszekegyben is
mondjuk a Szentlélekről: „akit éppúgy imádunk és dicsőítünk”. Az imádásnak
megfelelő magatartás végül a térdhajtás lett, ami szintén csak az istenségnek
jár ki. Letérdelhetünk egy Mária-kép elé imádságra, de nem hajthatunk térdet a
Szűzanya előtt, csak az Oltáriszentség és Krisztus feszülete előtt –
figyelmeztetett Cantalamessa atya.
Mit is jelent az imádás? – tette fel a kérdést
ezután. – Lényege nem egy megfontolás, hanem egy belső ráérzés, mely
villanásszerűen érkezik. Az imádásban az ember Isten nagyságát, méltóságát,
szépségét és jóságát tapasztalja meg, és elakad a lélegzete. Hajótörés ez egy
parttalan tengeren! Folignói Szent Angéla szerint: „az imádás az embert
egységbe fogja és elmeríti Isten végtelen mélységében”.
Az imádás kifejezésére a legalkalmasabb szó a
szilencium, a csend. Azt akarja ez kifejezni, hogy az imádás valósága fölötte
áll a szónak, vagyis nem lehet azt szavakkal elmondani, kifejezni. Habakuk
próféta ujját ajkára téve jelzi: „Hallgasson el előtte az egész föld! Legyen
csönd az Isten jelenlétében.” Jób is ezt teszi, kezét az ajkára helyezve, a 65.
zsoltár héber szövege pedig így szól: „Neked a csend a dicséret.” A 4.
században élt Nazianszi Szent Gergely egyházatya így tanít: „A csend himnuszát
emeljük fel az imádásban az Istenhez.” A csend ugyanis beleegyezést jelent,
hozzájárulást ahhoz, hogy az Isten Isten. Ezért hívja a Jelenések könyve Jézust
Ámennek. Neki valójában csak egyetlen szót lehet mondani: Szent, Szent, Szent!
– hangsúlyozta a Pápai Ház szónoka, aki szerint ez a csendes imádás a hívő
ember részéről nagyfokú alázatot igényel, hiszen az imádás során még a
szavainkról is le kell mondanunk.
Beszéde következő részében
az eucharisztikus imádást értelmezte a kapucinus szerzetes. Elmondta, hogy az
eucharisztikus imádás a 11. századtól kezdve alakult ki, mintegy válaszként
Tours-i Berengár tévedésére, aki tagadta Krisztus reális, valóságos jelenlétét
az Eucharisztiában. Ettől kezdve a nyugati egyház legmélyebb lelki tapasztalata
az Oltáriszentség imádásához kapcsolódik, amit Szent Tamás himnusza öntött
teológiai formába: „Imádlak és áldlak, Isten, rejtelem!”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése