Nagyböjt 5. vasárnap
Az
vesse rá a követ, aki bűn nélkül való”
Mindenki
szeret bírót játszani. Jézus ugyan figyelmeztette tanítványait: „Ne ítélj, hogy
meg ne ítéltessél!” de ennek ellenére, az ítélés kívánsága nagyon erős bennünk.
Ezt az evangéliumi szakaszt, a korai János evangéliumi kódexek nem közlik és a
későbbiek is eltérő helyen említik. Ennek ellenére biztosak lehetünk benne,
hogy nem kitalált történetről van szó, hanem a szinoptius hagyomány
beemeléséről János evangéliumába. Pontosabban szólva nem egy tan miatt kitalált
történetről van szó, hanem Jézussal megesett történetet mond el a szerző.
A
történet elejétől kezdve tudjuk, a farizeusok csapdát akarnak állítani
Jézusnak. Bosszantotta őket, az irgalomról mondott tanítása és azt is
felháborítónak tartották, hogy Jézus nem különült el a bűnösökkel, hanem a
csoportjaikban elvegyült, mondván: „Nem az egészségeseknek van szüksége az
orvosnak, hanem a betegnek.” Ennek ellenére szerették volna, ha Jézus állást
foglal, vagy a bűnösök mellett és akkor elveszíti tekintélyét, vagy a farizeusok
mellett és akkor elveszíti népszerűségét.
A
házasságtörésen ért asszonyt a tanúk segítségével halálra kövezték, később
irgalmasságból inkább megfojtották. Az ítéletet azonban előbb ki kellett
mondani felette. Nem világos a történetből, hogy az asszonyt most akarják
bíróság elé állítani, vagy Jézust akarják bírói szerepbe kényszeríteni, hogy
elítélhessék az asszonyt. De az mindenképpen látszik, hogy akármennyire is
törekszenek a törvényesség betartására, más a kövezésre készülnek.
Jézus
a vádlók szeme láttára a porba ír. Ez a mozzanat kétszer is megtalálható a
történetben. Jeromos szerint Jeremiás próféta könyvének 17,13-at írta Jézus a
porba, mely a régi latin fordítás szerint így hangzik. „A föld porba írják
azokat, akik elfordulnak tőled, mert elhagyták az Urat…” A vádlókat nem nagyon érdekli Jézus
viselkedése. Inkább a választ sürgetik. Meg is kapják, de olyat amire nem
számolnak.
„Az
vesse rá az első követ, aki bűn nélkül való.” Nem csupán a házasságtörés
bűnéről van szó, hanem arról, hogy akit az Isten semmivel sem vádol. Ez viszont
abszurdum, senki sem gondolhatta, hogy bűn nélkül való. Másrészt a vádlók
egymásról is tudták, kisebb vagy nagyobb vétkeiket. Vagyis egymás előtt is
ismert volt, hogy bűnösök, tehát senki sem formálhatott jogot egymás előtt az
első kő eldobásához. Vagyis egymással szemben a vádlók is irgalmasak voltak, de
a házasság törésen ért asszonnyal ezt nem akarták gyakorolni.
Ezért
egymás után eltávoznak, Jézus egyedül marad az asszonnyal. Ágoston erre a
helyzetre azt mondja, hogy szemben állt egymással a „misera” és a
„misericordia”, vagyis a szerencsétlenség és az irgalom. Amint megszűnik a
Jézus elleni csapda és vádaskodás, az asszony úgy áll Jézus előtt, mintha Isten
előtt állna. Jézus most amikor az őt vádlók eltávoztak nem mulasztja el
kimondani, az ítéletet. De először is azt kérdezi, hogy hol a vádlói. Majd
kijelenti „Én sem ítéllek el, menj és több ne vétkezz!”
Jézus
szentenciája egyaránt szól a házasságtörő asszonynak és az időközben
megfutamodott vádlóknak, sőt az evangéliumok későbbi olvasóinak, nekünk is.
Jézus célja az ítélettel, a megtérés előmozdítása. Az asszonyt vádlóknak a
célja a hatalmuk megmutatása.
Ítélni akarunk, vagy
segíteni? Ez az örök dilemma, minden ítéletünk megfogalmazásakor. Jézus még a
rákényszerített bírói szituációban is gyógyító orvosként működött. Ezt nem
szabad felednünk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése