Íme, Ferenc pápa alternatívája az egyház megújítására!
Austen Ivereigh brit újságíró a maga összefüggéseibe helyezve mutatja be a 21. századi egyház számára kínált „ferenci alternatívát”. A tavaly ősszel megjelent írást Tornya Erika RSCJ (Szent Szív Társaság) ismertette, összefoglalója első részét adjuk közre.
A
Latin-Amerikai és Karibi Püspökök V. Általános Konferenciájának 2007-ben a
brazíliai kegyhely, Aparecida adott otthont, ahol a fő téma a világ
evangelizációja volt. Aparecida megközelítésmódja köszön vissza Ferenc pápa
2013 novemberében kiadott Evangelii gaudium (Az
evangélium öröme) kezdetű apostoli buzdításában. Ez a dokumentum
lenyűgöző módon folytatja a II. vatikáni zsinat által elkezdett, gyökeresen új
lelkipásztori irányt, amit a Latin-amerikai Püspöki Tanács (CELAM) mérföldkőnek
tekinthető, 1968-as kolumbiai, Medellín városában tartott konferenciája jelölt
ki. Ez tartalmazza a szegények iránti radikális nyitást és azt a módot, ahogyan
Jézus hirdette Isten királyságát.
Evangelii
gaudium – Ferenc pápa alternatívája
Az Evangelii
gaudium (EG) tartalmazza azt a latin-amerikai radikális
megközelítést, amely új színt hoz az eddigi, főleg Európa által megszabott,
nyugati pasztorális szemléletbe. Az Evangelii gaudium – Ferenc pápa
szavaival – korunk Evangelii nuntiandija. (Az Evangelii
nuntiandi, melyet 38 évvel korábban VI. Pál pápa jegyzett,
szintén apostoli buzdítás az evangelizációról.) Az EG igen merész új irányokat
jelöl ki az Egyház számára („kilépés a zárt közösségekből”, a missziót támogató
egyházi struktúra, a tantételek erőszakmentes továbbadása, a pesszimizmus
elutasítása, a személyesség, a dialógus stb.). Naivitás volna azonban azt
gondolni, hogy az Egyházban csak a ferenci irány létezik. Legalább két olyan
neokonzervatív iskola is megtalálható, melyek megoldásokat kínálnak a modern
világban magukat veszélyben érző katolikusok számára.
A
„Putyin”-/„Trump”-opció
Ennek az
áramlatnak a szellemi vezetője Steve Bannon amerikai politikus, médiacézár, a
Breibart News híroldal alapítója, aki részt vett a római székhelyű Dignitatis
Humanae Intézet képzési programjának kidolgozásában. A szintén amerikai Raymond
Burke bíboros, egyházjogász által irányított intézet katolikus vezetőket képez.
Felfogásuk szerint a keresztény felekezetek, különösen a katolikus egyház
autoriter, nacionalista, moralizáló programot hajtson végre, mely az állam
kényszerítő erejét használja, hogy megerősítse a kollektívat az egyén felett,
és megvédje a nyugati civilizációt többek között a muszlim migránsoktól.
A
benedeki opció
A
megnevezés nem XVI. Benedek emeritus pápára utal, hanem Nursiai Szent Benedekre
(480–547), Európa fővédőszentjére, aki a nyugati monasztikus életet alapozta
meg a bencés regula megalkotásával, s akinek hatalmas szerepe volt a keresztény
kultúra megőrzésében. Az újdonatista „benedeki opció” képviselője a szintén
amerikai Rod Dreher író és blogger. Metodista családban nőtt fel, majd fiatal
felnőttként átlépett a katolikus egyházba, 2006-ban aztán a szexuális botrányok
miatt az orosz ortodox egyházhoz csatlakozott. 2017-ben adta ki A
benedeki opció című könyvét, mely szerint a Római Birodalom
összeomlására adott bencés válasz a központosított regula volt, nem a
határterületek evangelizációja. A széteső társadalomban Benedek zárt keresztény
központokat hozott létre a kultúra védelme érdekében.
Ebben a
megközelítésben érdekes lehet, hogy Dreher nagyon hasonlóan tekint kortárs
világunkra, mint Ferenc pápa. Mindketten úgy látják, ahogyan Romano Guardini A modern
világ vége című munkájában már az ötvenes években leírta: a
keresztény kornak vége, kontraproduktív minden olyan erőfeszítés, ami a régi
fényében szeretné restaurálni. Ferenc szerint a technológia vezérelte,
globalizált posztmodernizmus és konzumizmus elvágja az embert a kulturális és
vallási gyökereitől. Dreher megoldása erre a helyzetre az ellenállás,
visszavonulás, zárt, stabil hitközségek létrehozása.
Ferenc
pápa a II. vatikáni zsinat tanítására és a latin-amerikai pasztorális
tapasztalatokra támaszkodva az elzárkózásnál sokkal radikálisabb megoldásra
hív: a keresztény kultúra „alulról jövő” újjászületésére, ami az irgalom
Istenével való közösségi tapasztalaton alapul.
Mindkét
opció választ kínál a társadalom és az Egyház problémáira is, de a megközelítések
szellemisége merőben eltérő. A benedeki opció válasza rugalmatlan, magában
foglalja a fegyelem növelését, a szabályok erősítését. Nem meglepő, hogy Dreher
Carlo Maria Viganò érsek mellé állt, amikor tavaly politikai és médiakörökkel
összefogva Ferenc pápa lemondását követelte. A pápa által kínált opció is látja
az Egyház súlyos helyzetét, szerinte a megoldás az Egyház számára a megtérés, a
megújulás, az alázatos és örömteli függőség Isten irgalmától. Nem radikális
tisztogatás a célja, mivel a Szent Ignác-i lelkigyakorlatokban való jártassága
és az apostoli életben való tapasztalata megtanította neki, hogy a botrányok
okozta megosztottságot nem lehet bűnbakkereséssel, belső keresztes hadjárattal
vagy emberek címkézésével (jó-rossz) orvosolni.
Bergoglio
tapasztalatai
Hogy
megértsük Ferenc pápa evangelizációs koncepcióját, nézzünk rá három olyan
helyszínre, ami meghatározta a tapasztalatait. A Colegio Máximo San Miguelben
az a hely, ahol Bergoglio jezsuita életének meghatározó részét töltötte. Az
1960-as években ott volt diák és skolasztikus, a ’70-es, ’80-as években
novíciusmester, tartományfőnök, majd a kollégium rektora. 1980 és 1985 között
plébániát alapított és lelkész volt a kollégium szomszédságában lévő területen.
A
harmincas években létrehozott kollégium eredetileg mezőre épült, de később
munkakereső emberek százezrei érkeztek oda az ország egyéb területeiről. A
negyed a munkásosztály agglomerációja lett. Bergoglio látta ezeket az
embereket, és hétvégenként tucatnyi jezsuita diákot küldött közéjük, hogy
látogassák meg őket, áldják meg otthonaikat, imádkozzanak együtt, hívják a
gyerekeket hittanra. Eközben szembesültek az emberek szenvedéseivel és
szükségeivel. Jelenleg már 40 ezer ember tartozik ehhez az egyházkerülethez, öt
templommal. Az evangelizációban résztvevők házról házra járnak, leülnek
imádkozni az emberekkel, megismerik az életüket, nehézségeiket. A misszióban
való részvétel kétirányú: a tapasztalatok által az is változik, aki végzi a
missziót. Mindenkit segít Bergoglio kifejezése: „Isten jelen van, bátorítja és
aktív főszereplője népe életének.”
Ferenc
pápa második fő helye az 1990-es években Buenos Airesben volt, ahová
segédpüspöknek került. A területéhez 13 millió ember tartozik, ezek 85
százaléka katolikus. Egészen 2013-ig, pápává választásáig itt élt, s modern,
városi evangelizációt szervezett meg San Miguel-i mintára.
Történetünk
harmadik helyszíne Aparecida, a brazil kegyhely, ahol a 2007-es
CELAM-kongresszust rendezték meg, 25 év szünet után először. Ott találkoztak a
térség püspöki konferenciái, hogy közösen határozzák meg a küldetést. A
záródokumentum elkészítésében főszerepe volt Bergogliónak, különösen a városi
lelkipásztorkodást érintő fejezeteknél. Megállapították, hogy a társadalom
értékrendszere eltávolodik a kereszténységtől, de ahelyett, hogy a veszteség
okozta fájdalom bénultságában maradtak volna, abból indultak ki, hogy az Egyház
is épp ilyen, pluralista városi környezetben született. Az Egyházat a jelen
helyzettől való félelem gátolja, a tehetetlenség lehet úrrá rajtunk, de ha az
Egyház a „hit tekintetével” néz a valóságra, meglátja, hogy „Isten a városban
él”.
Ehhez az
új hozzáálláshoz a kongresszusnak konkrét javaslatai is voltak: az irgalom és
ingyenesség lelkisége, a periférián lévők és kirekesztettek felkarolása. Az embereket
otthonukban meglátogatni, használni a közösségi médiát, állandóan közel lenni
az emberek hétköznapi valóságához, Isten teljes szépségét kínálni az
embereknek.
Bergoglio
szerint nem úgy kell elképzelni Jézust, mint aki kívülről kopogtat az ajtónkon,
hogy engedjük be, hanem belülről kopog, hogy engedjük már ki abból az
Egyházból, amit befelé fordulása bénít, így a saját fényét sugározza, nem
Krisztusét.
Az ilyen
Egyház beteg és önközpontú, meggörbült, mint az asszony a Lk 13,10 történetben.
Az evangelizáló Egyház Krisztust helyezi a középpontba, és kilép önmagából, a
perifériák felé, a szükségben élőkhöz és szenvedőkhöz. Az Egyházat abban kell
segíteni, hogy olyan legyen, mint egy gyümölcsöző anya, aki az evangelizáció
öröméből él. A bénultságból induló kép, ami az evangelizáció örömére változik,
a „lelkipásztori és missziós megtérés” kifejezésben foglalható össze.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése