CANTALICE*-i SZENT FÉLIX
kapucinus (1515-1587)
*Cantalice,
1515. +Róma, 1587. május 18.
1525-ben
jött létre a kapucinus rend a ferencesek obszerváns mozgalmából, s a ferences
eszménynek életmódban és lélekgondozás terén történt megújítása által a
katolikus megújulás fontos forrásává vált. 1542-ben azonban váratlanul -- az
évszázad szelleme és a Krisztus- követés közti feszültségben -- a rend
veszélyes válságba került, amikor általános vikáriusa, Bernardino Ochino
(1487--1565) a protestánsok táborába állt át, majd az inkvizíció elől Genfbe
menekült. Szenzációt keltő botránnyá azért dagadt az eset, mert Ochino nemcsak
feddhetetlen életű, ünnepelt bűnbánathirdető volt, hanem egyben olasz is. A
kibontakozó reform jövőjéért aggódva III. Pál pápa (1534--1549) így
nyilvánította ki félelmét: ,,Hamarosan nem lesz már többé kapucinus!''
A
pápa azonban tévedett, mert nem gondolt azoknak a szerény és egyszerű
testvéreknek tevékenységére, akik a maguk módján ébren tartották Assisi
Szegényének és Balgájának szellemét. Lengő szakállal, hegyes csuklyával és
koldustarisznyával, kevés szóval és tanultsággal prédikálták az Egyház
gazdagságra és hatalomra törekvő tagjainak és a törtető világnak a szegény és
szolgáló Krisztus üzenetét. Így történt a kicsinyek és egyszerűek egyikével is,
aki jámbor halálával újból beszéd tárgyává tette a kapucinusokat: 1587
pünkösdjén futótűzként terjedt el a hír az örök városban, hogy meghalt
,,Deogratias testvér''. (Így nevezték a rómaiak tréfásan és szeretettel a
városszerte ismert Félixet az általa folytonosan ismételt ,,Deo gratias'',
,,hála Istennek'' szava miatt.) A testvéreknek hamarosan be kellett zárniok a
templomot és a kolostort is, olyan hatalmas tömegben áradtak az emberek. A
temetés után maga V. Sixtus pápa (1585--1590) is megjelent bíborosai
kíséretében, hogy ország-világ előtt kinyilvánítsa: mennyire tisztelte az
egyszerű testvért. Ő indította el boldoggá avatási perét is, amelyben tanúként
lépett fel, mert csupán ő maga az elhunyt tizennyolc csodáját ismerte.
Az
alázatos szent haláláról való értesülésen túl az egyházi felsőbbség tudomást
szerzett arról is, hogy Deogratias testvér lelkülete a kapucinusok rendje
számára is legyűrte a kezdeti idők válságát; néhány évtizeden belül tagjainak
és alapításainak száma ötszörösére nőtt. Azt a veszélyt, amelybe a nagy tehetségű
és ékesszavú Ochino által került a rend, Isten elűzte az Abruzzókból való
egyszerű paraszti szolga élete és példája által. Pál apostol keresztről szóló
prédikációja az olyan emberekben, mint Deogratias testvér a Krisztussal
egyesült élet engedelmesen és örömmel fogadott megtapasztalásává lett: ,,Isten
azt választotta ki, ami a világ szemében balga, hogy megszégyenítse a
bölcseket; s azt választotta ki, ami a világ előtt gyönge, hogy megszégyenítse
az erőseket...'' (Kor 1,27-28).
Félix
testvér a gyalázat napjaiban megtalálta az utat a kapucinusokhoz. Azzal a
kívánsággal ment közéjük, hogy egész életén át testvéreinek szolgáljon; az Úr
volt a mintaképe, aki szintén azért jött, hogy mindenkinek szolgája legyen.
,,Nem testvér vagyok -- lehetett hallani gyakran ajkáról --, hanem csupán a
testvéreknél lakom, és a teherhordó állatuk vagyok.'' Amikor a rend protektor
bíborosa és generálisa az idős és hasgörcsöktől kínzott Félixnek könnyítést
javasoltak, ezt kapták válaszul: ,,A katonának fegyver alatt, az igásállatnak
nyereg alatt kell meghalnia.''
Negyven
éven át járta a szent kolduló barátként a reneszánsz épületekkel pompázó Rómát,
hogy a testvérek létfenntartásához szükségeseket összekoldulja. A Poverello
hűséges tanítványaként mindig mezítláb és köpeny nélkül járt, még télen is, egy
zsákszerű, agyonfoltozott csuhában. Deogratias testvér úgy hozzá tartozott Róma
városképéhez, mint azon idők ismert szentjei: Loyolai Ignác (lásd: A szentek
élete, 387. o.), Borgia Ferenc (lásd: 524. o.), Gonzaga Alajos (lásd: A szentek
élete, 274. o.), V. Pius pápa (lásd: A szentek élete, 187. o.), Borromei Károly
(lásd: A szentek élete, 637. o.), Lellisi Kamill (lásd: A szentek élete, 348.
o.) és Néri Fülöp (lásd: A szentek élete, 227. o.).
Valamennyien
ismerték, tisztelték és szerették a szent koldust, a város kedvencét. Montalto
bíboros, a későbbi V. Sixtus pápa Félix tarisznyájából egy darab kenyeret kért,
Néri Fülöpöt megkínálta korsójából borral, amelyet kolduló útjain kapott.
Tápláléka egy kevés kenyérhéj volt, néhány deszka szolgált nyugvóhelyéül, egy
rőzsenyaláb vánkosául, és elegendő volt számára két-három órai alvás. Az
éjszaka többi óráját imaapostolsága számára tartotta fenn.
,,Imádsága
és Istennel való állandó kapcsolata volt egész művészete és szentségének
titka.'' Egy életrajzírójának e megállapítása bizonyára a legjobban illik rá.
Nem esett nehezére, hogy éjszakákat virrasszon át a szentségházban lévő
Üdvözítő előtt térdelve. A rendi szokásnak megfelelően hosszú időn át
három-négyszer áldozott hetenként, életének utolsó tizenöt évében naponta, s ez
az akkori időkben nagy ritkaságnak számított. Imádságait a liturgiából
merítette. Mivel nem tudott olvasni, évek alatt kívülről megtanulta a misszále
és a breviárium nagy részét. Könnyű volt hát számára, hogy az oltárnál levő
pappal ,,lélekben együtt celebráljon'', amint megszabták a rend szabályzatai. A
breviárium laudesének és vesperásának csaknem minden antifonáját fejből tudta.
Egy antifonával, egy evangéliumi vagy szentlecke- perikópával (napi
olvasmányok) kezdte éjjeli imádságát.
Szelíd
jóságával sokakat visszatartott a bűntől, vagy meg tudott téríteni. Egy
alkalommal éppen akkor tért be koldulni egy megvesztegethető bíró házába,
amikor valaki egy borjút hozott, hogy kedvező ítéletben legyen része. A borjú
Félix láttán bőgni kezdett, mire ő azt mondta a bírónak: ,,Látja, uram,
mennyire könyörög ez a borjú ajándékozójának érdekében?'' -- mire a bíró
megtért.
Más
alkalommal egy ügyvéd a könyvtárába vezette és mutogatta neki híres
gyűjteményét. Félix a feszületre mutatva jegyezte meg: ,,Uram, ha ezt a könyvet
nem tanulmányozza, minden másból több igazságtalanságot, mint igazságot fog
tanulni!''
A
jövendölés és csodatétel adománya, amellyel Isten gazdagon ellátta,
ráirányította a nyilvánosság figyelmét. Így X. Ince pápának (1644-- 1655) előre
megmondta pápává választását. Amikor megjövendölte a tiarát Montalto
bíborosnak, a későbbi V. Sixtus pápának, ezzel a merész utalással tette: ,,Majd
ha pápa lesz, pápaként is cselekedjék Isten dicsőségére és az Egyház javára;
máskülönben jobb lenne Önnek, ha megmaradna kisebb testvérnek'' (Montalto
ugyanis a minoriták generálisa volt).
Utolsó
nyolc évében a szent súlyos szenvedéseket állt ki betegsége miatt, ez azonban
egyáltalán nem gátolta lelki buzgóságában. ,,Rózsák ezek, virágok'' --
vélekedett szenvedéséről Deogratias testvér a Megfeszített iránti izzó
szeretetében. Amikor az orvos arra intette, hogy kérjen Istentől enyhületet,
ezt a választ kapta: ,,Még ha tudnám is, hogy Isten kérésemre egészségessé
tenne, akkor sem kérném ezt tőle. Ha Isten fájdalmat küld rám, miért ne
szenvedném el iránta való szeretetből?''
,,Ebben
a szegényes, szűk kuckóban lakott Isten szolgája negyven éven át'' -- mondta
XII. Ince pápa (1691--1700) a kíséretében lévő bíborosoknak, amikor 1700-ban
belépett a cellájába. ,,Ő, aki itt a földön csak egyszerű testvér és
testvéreinek alamizsnagyűjtője volt, most Istennel együtt uralkodik a mennyben,
és tisztelik a világ nagyjai és előkelői, ezzel pedig megszégyeníti a világ
minden fejedelmének és uralkodójának dicsőségét.''
1625-ben
boldoggá, 1712. május 22-én szentté avatták.
Imádság:
Istenünk, te Szent Félixben
az evangéliumi egyszerűség és ártatlan élet példáját adtad a ferences családnak
és az egész Egyháznak; add meg nekünk, hogy nyomdokain járva egyedül Krisztust
igyekezzünk szeretni és örvendezve követni. Aki veled él és uralkodik
mindörökké.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése