Ferenc pápa katekézise: Jézus a mi oldalunkon harcol a gonosz ellen!
Május 15-én a Szentatya a Miatyánkról szóló katekéziseinek sorában ma az ima utolsó kéréséről elmélkedett: „Szabadíts meg a gonosztól!” Hangsúlyozta: Jézus azt tanítja nekünk, hogy minden nehéz helyzetben elsőként az Atyát hívjuk segítségül!
Kedves
testvéreim, jó napot kívánok!
Elérkeztünk
hát a Miatyánk hetedik kéréséhez: „szabadíts meg a gonosztól” (Mt 6,13b).
Ezzel a
félmondattal az imádkozó nemcsak azt kéri, hogy Isten ne hagyja el a kísértés
idején, hanem azt is, hogy szabadítsa meg a gonosztól. Az eredeti görög ige
rendkívül erős: a gonosz lélek jelenlétére utal, aki meg akar ragadni és meg
akar harapni minket (vö. 1Pét 5,8), és tőle akarunk megszabadulni, ehhez kérjük
Isten segítségét. Péter apostol azt mondja, hogy a gonosz, a sátán, ordító
oroszlánként ólálkodik körülöttünk, hogy felfaljon bennünket, mi pedig azt
kérjük Istentől, hogy szabadítson meg tőle.
Ezzel a
kettős könyörgéssel – „ne hagyj el bennünket” és „szabadíts meg” – kidomborodik
a keresztény imádság egyik lényegi jellemzője. Jézus azt tanítja barátainak,
hogy az Atya segítségül hívását tegyék minden elé azokban és főleg azokban a
percekben, amikor a gonosz érezteti fenyegető jelenlétét. A keresztény imádság
ugyanis nem csukja be szemét a valóság előtt. Gyermeki és nem gyermeteg
imádságról van szó! Isten atyasága nem vakítja el, s így nem feledkezik meg
arról, hogy az ember útja tele van nehézségekkel. Ha nem léteznének a Miatyánk
utolsó mondatai, hogyan imádkozhatnának a bűnösök, az üldözöttek, a
kétségbeesettek, a haldoklók? Az utolsó kérésünk mindig akkor hangzik el,
amikor határhoz érkezünk.
Életünkben
van valami rossz, amelynek a jelenléte vitathatatlan. A történelemkönyvek
lesújtó katalógusát nyújtják annak, mennyire bukásokkal teli kaland volt
létezésünk ebben a világban. Van egy titokzatos rossz, amely természetesen nem
Isten műve, és amely feltűnés nélkül behatol a történelem lapjai közé. Feltűnés
nélkül, mint a kígyó, csendben hozza a mérgét. Időnként úgy tűnik, hogy
felülkerekedik: bizonyos napokon jelenléte az isteni irgalom jelenléténél is
erősebbnek tűnik.
Az
imádkozó ember nem vak, világosan látja szeme előtt ezt a terjedelmes rosszat,
mely olyannyira ellentétes Isten misztériumával. Az imádkozó ember felfedezi
ezt a rosszat a természetben, a történelemben, sőt saját szívében is. Mert
senki sincs közöttünk, aki elmondhatná, hogy ő mentes a rossztól, vagy legalább
ne kísértené meg a rossz. Mindnyájan tudjuk, mi a rossz, mindnyájan tudjuk, mi
a kísértés, mindnyájan saját bőrünkön tapasztaltuk meg a kísértést valamilyen
bűnre. A kísértő az, aki hajt, aki rosszra visz bennünket, azt mondja: „Tedd
ezt, gondold azt, ezt az utat válaszd!”
A
Miatyánk utolsó kiáltása ez ellen a széltében-hosszában beborító rossz ellen
hangzik fel, melynek árnyékában a legkülönbözőbb tapasztalatok sorakoznak: az
ember gyásza, az ártatlan fájdalma, a rabszolgaság, a másik kizsákmányolása, az
ártatlan kicsinyek sírása. Ezek az események mind tiltakozást váltanak ki az
ember szívében, és hangot kapnak Jézus imájának utolsó szavában.
A
Miatyánk néhány mondata épp a szenvedéstörténtekben talál legfelkavaróbb
visszhangjára. Azt mondja Jézus: „Abba, Atyám! Minden lehetséges neked, vedd el
tőlem ezt a kelyhet! De ne úgy legyen, ahogy én akarom, hanem ahogy te” (Mk
14,36). Jézus egész mélyen átéli a gonosz marását. Nemcsak a halált, hanem a
kereszthalált. Nemcsak a magányt, hanem a megvetést, a megalázást is. Nemcsak a
rosszindulatot, hanem a vele szembeni kegyetlenséget, acsarkodást is.
Láthatjuk, mi az ember: egy életre rendelt lény, aki szeretetről és jóról
álmodik, de aki aztán folyamatosan kiteszi magát és a hozzá hasonlókat a
rossznak, olyannyira, hogy kétségbe eshetünk az ember miatt.
Kedves
testvéreim! Ekképpen a Miatyánk olyan szimfóniához hasonlít, amely
mindannyiunkban be akar teljesedni. A keresztény tudja, mennyire letaglózó a
gonosz hatalma, ugyanakkor azt is megtapasztalja, hogy Jézus – aki sosem
engedett a gonosz csábításának – a mi oldalunkon áll és segítségünkre siet.
Jézus
imája így a legértékesebb örökséget hagyja ránk: Isten Fiának jelenlétét, aki
megszabadított minket a gonosztól; harcolt ellene, hogy megtérítse. A végső
küzdelem óráján Péternek megparancsolja, hogy tegye vissza a kardot hüvelyébe,
a bűnbánó latornak megígéri a paradicsomot, a körülötte lévő embereknek,
akiknek fogalmuk sem volt, micsoda tragédia történik, a megbékélés szavát
kínálja: „Atyám, bocsáss meg nekik, mert nem tudják, mit tesznek” (Lk 23,34).
A
kereszten függő Jézus megbocsátásából fakad a béke. Az igazi béke a keresztből
származik: a feltámadott ajándéka, Jézus ajándéka nekünk. Gondoljatok csak
arra, hogy a feltámadt Jézus első köszöntése az volt: „béke nektek”, béke
lelketeknek, béke szíveteknek, béke életeteknek!
Az Úr
békét ad nekünk, bocsánatot ad nekünk, de nekünk kérnünk kell: „szabadíts meg a
gonosztól”, hogy ne kövessünk el rosszat, hogy ne essünk a gonosz csapdájába.
Ez a mi reményünk, az az erő, amelyet a feltámadt Jézus ad nekünk, aki itt van
köztünk: ő itt van! Azzal az erővel, amelyet azért ad, hogy előre tudjunk
haladni; és megígéri, hogy megszabadít a gonosztól bennünket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése