Kinek a nevében?
Fehérváry Jákó OSB
A
tetoválások korában élünk. Sokan, egyesek szerint a fiatalok negyede maga
választja az önkifejezésnek ezt a módját. A bőrre tetovált jelek vagy szövegek
egy emberi kapcsolatra utalnak, kifejezhetnek meggyőződést vagy egy csoporthoz
tartozást. De lehet ez a saját testétől elidegenedett ember kísérlete is arra,
hogy megpróbálja otthon érezni magát abban a testben, amit nem ő választott
magának, vagy hogy elrejtőzzön önmaga elől.
Az ember
nem mindig önként választja a tetoválást. A kényszerű megbélyegzésre volt példa
a rabszolgák billoggal való megjelölése. A legszomorúbb emlékű bélyegek közé
tartoztak a koncentrációs táborok rabjainak karjába tetovált-égetett számok,
amelyek azt jelképezték, hogy a rabtartók emberi mivoltuktól, egyediségüktől
akarják megfosztani áldozataikat, így mentve fel magukat a megsemmisítés
tilalma, bűne alól: egy számot eltüntetni, kihúzni a kartotékból nyilván sokkal
elfogadhatóbb, mint elpusztítani egy eleven, egyedi, lélekkel bíró emberi
lényt, aki olyan, mint én.
A ma már
kisebbségben élő kopt keresztények gyermekeik alkarjára tetováltatják a kereszt
jelét: a keresztségben kapott Krisztushoz tartozást és a keresztények
összetartozását jelképezi ez a tetoválás egy olyan társadalomban, ahol a
többség nem osztozik e hitben, sőt, olykor ellenséges azzal szemben.
Ez a
kopt szokás emlékeztet bennünket arra, hogy hitünk szerint a keresztségben mi
is kaptunk egy ilyen lelki tetoválást. A teológiai nyelvezet eltörölhetetlen
jegynek (character
indelibilis) nevezi azt a kegyelmet, amit a keresztségben kapunk:
Jézus parancsa szerint a Szentháromság nevében keresztelnek meg bennünket, és
attól a pillanattól fogva Isten hűségének jegye alatt élünk. Ez elvehetetlen,
kitörölhetetlen, eltávolíthatatlan. Olyan örök cövek, amihez újra és újra
visszatérhetünk. Elhomályosítani, eltakarni, elfelejteni lehet ezt a jelet, de
Isten visszavonhatatlan hűségének jegye örökké rajtunk lesz. Ez nem a rabtartó
vagy a manipulatívan magához láncoló kapcsolat pecsétje, hanem éppen Isten
szabad gyermekeinek jele.
Amikor
imádságaink elején, közös liturgikus ünnepléseink kezdetén keresztet vetünk,
testünket a kereszt jelével megjelölve újra és újra emlékeztetjük magunkat
arra, hogy kik is lettünk mi a keresztségben, ahol Krisztus halálában
temetkeztünk el, és feltámadtunk vele együtt. Felidézzük, kihez tartozunk,
kinek a nevében gyűltünk össze. Ismét láthatóvá tesszük Isten hűségének benső
tetoválását – eltörölhetetlen jegyét –, újra látjuk magunkban és a körülöttünk
állókban, hogy az ő fogadott gyermekeinek családjába tartozunk, és örök,
megingathatatlan, húsvétkor hitelesített hűségének jele alatt élünk: „Ha
hűtlenek vagyunk, ő hű marad, mert önmagát nem tudja megtagadni” (2Tim 2,13).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése