Edith Stein levele XI. Piusz pápának
A levelet Tőzsér Endre SP fordította, és bevezetőt is ő írt hozzá. Korábban a Vigilia folyóirat 2004. áprilisi számában jelent meg.
2003.
február 15-én nyitották meg a kutatók előtt a Vatikán Titkos Levéltárának azt a
részlegét, amely a Szentszék és Németország 1922 és 1939 közötti (vagyis XI.
Piusz pápasága alatti) kapcsolatára vonatkozó dokumentumokat tartalmazza.
A
korábban nem ismert iratok közül kiemelkedik Edith Stein levele, amelyet 1933.
április 12-én küldött a pápának.
Az
írógéppel írt, lepecsételt levelet az akkori beuroni bencés főapát, Raphael
Walzer (Edith Stein lelkivezetője) juttatta el a pápának a Vatikánban tett
látogatása alkalmával.
Edith
Stein így vall eredeti szándékáról: „Az utóbbi hetekben folyton azon gondolkodtam,
tehetnék-e valamit a zsidókérdésben. Végül megszületett bennem egy terv: minél
előbb Rómába utazom, és magánkihallgatáson kérem a Szentatyát egy enciklika
kiadására. Ilyen lépést azonban nem akartam önhatalmúan megtenni.”
Érdeklődésére Rómából azt a választ kapta, hogy mivel túl sok a jelentkező,
magánkihallgatásra szinte semmi esélye sincs. Ezért döntött amellett, hogy
levélben fordul a pápához.
1933
volt az az év, amikor Hitler átvette a hatalmat, s már készen állt az első
ötven koncentrációs tábor. Márciusban az alkotmányosság áldozatul esett a
nemzetiszocialista önkényuralomnak. Megszűnt a sajtó- és szólásszabadság,
csakúgy, mint a gyülekezési jog vagy a levéltitok. Amikor Amerika és Anglia a
német áruk bojkottjára szólított fel, a nácik 1933. április 1-től a zsidó
üzletek, áruk, orvosok, ügyvédek és tanárok bojkottjával válaszoltak, amivel
megkezdődött a zsidók szervezett üldözése.
Egy
nappal később nyitotta meg XI. Piusz, a „jubileumok pápája”, a rendkívüli
szentévet Jézus Krisztus halálának emlékezetére (az egyház történetében először
emlékeztek meg ilyen ünnepélyességgel erről az eseményről).
Edith
Stein prófétai módon előre látta a zsidók elleni minden elképzelést felülmúló, vad,
abszurd, megmagyarázhatatlan, kegyetlen hadjáratot, s azt is megsejtette, hogy
rövid időn belül ugyanez az üldözés vár a katolikusokra is. Arra is
figyelmeztet, hogy ha az egyház nem emeli fel szavát a náci népirtás ellen, az
később súlyosan rányomja bélyegét az egyház megítélésére, hiszen „vétkesek közt
cinkos, aki néma” (Babits). Lelke mélyéig felháborítja, hogy a nácik
visszaélnek Krisztus nevével. A tiszta fajiság melletti propaganda ugyanis
keresztény terminológiát használt, a párt kívánt magává az egyházzá, az
istenhívők valódi új közösségévé („Wesensmitte”) válni.
Levelének
sorsáról s a hozzá fűzött reményéről Edith Stein a következőket írja: „Tudom,
hogy a Szentatya megkapta a levelemet. Kevés idő múlva áldását kaptam a magam
és hozzátartozóim részére. Egyéb nem történt. Később azonban gyakran gondoltam
arra, vajon ez a levél nem jut-e néha eszébe. A következő években ugyanis
lépésről lépésre bekövetkezett mindaz, amit akkor a német katolikusok jövőjéről
előre megírtam.”
Edith
Stein levele fontos írás, de lényegében semmi új adalékkal nem szolgál XI.
Piusz pápának és államtitkárának, Eugenio Pacellinek (a későbbi XII. Piusz
pápának) egyházi vagy politikai megítéléséhez. Éppen a Szentszék tudta
legjobban, mi a nácizmus, és milyen fenyegető veszélyt jelent nemcsak a
katolikusok és zsidók, de az egész világ számára. Edith Stein április 12-én
írta meg levelét, de nem tudhatta, hogy a Szentszék más személyektől, zsidó
szervezetektől, német püspököktől, tábori lelkészektől számos információt
kapott a kialakult helyzetről, s hogy Eugenio Pacelli (XI. Piusz kérésére) már
április 4-én utasította a németországi nunciust, Cesare Orsenigót, hogy
figyelmeztesse a nemzetiszocialista kormányt: ne üldözze a zsidókat; és kéri a
nunciust, hogy tájékozódjon, milyen úton-módon lehetne eredményt elérni. A
pápának pedig mérlegelnie kellett, segít-e azzal, ha felemeli hangját, vagy
csak súlyosbítja a helyzetet.
XI.
Piusz 1937. március 14-én tette közzé Mit brennender Sorge kezdetű (nem
latinul, hanem németül írt) körlevelét, amely a nácizmus bűntettei ellen
irányult. Az enciklika a következő szavakkal kezdődik: „Égő
aggodalommal és növekvő rémülettel szemléljük az egyház fájdalmas útját és a
hívők nélkülözését.” A továbbiakban elítéli a nácizmus
eszmerendszerét: „Aki a fajt, vagy a népet, vagy az államot […]
mindenek fölé, még a vallási értékek fölé is helyezi, és azokat bálványozza, az
eltorzítja és felborítja a dolgok Isten által teremtett és akart rendjét.”
A körlevél közzététele azonban a német katolikusok számára kegyetlen üldöztetés
kezdetét jelentette, amely csak a második világháború kitörésekor enyhült.
Edith
Steinnek ez volt az utolsó hivatalos levele, amelyet mint a Collegium Marianum
Német Tudományos Pedagógiai Intézet docense írt alá, tanári pályáját fel
kellett adnia. Még ugyanabban az évben belépett a kölni kármelita kolostorba.
1942. augusztus 9-én Auschwitzban halt vértanúhalált. II. János Pál pápa
1998-ban avatta szentté.
Az
alábbiakban a teljes levelet közöljük, szöveghű fordításban.
* * *
Szentatya!
A zsidó
nép gyermekeként, aki Isten kegyelméből immáron tizenegy év óta a katolikus
egyház gyermeke vagyok, bátorkodom a kereszténység atyjának tudomására hozni
azt, ami németek millióit aggasztja.
Hetek
óta olyan eseményeknek vagyunk szemtanúi Németországban, amelyek teljesen
semmibe veszik az igazságosságot és az emberiességet, a felebaráti szeretetről
nem is beszélve. A nemzetiszocialista vezetők éveken át szították a zsidók
elleni gyűlöletet. Most, hogy a kormányzati hatalmat a kezükbe vették, és
követőiket felfegyverezték – akik között bizonyíthatóan bűnözők is találhatók
–, a gyűlölet elvetett magvai kikeltek. Mostanáig még megengedte a kormány,
hogy törvénytelenségek történjenek, de arról, hogy ez milyen mértékű volt, nem
lehet képet alkotni, mert a közvéleményt elhallgattatták. Amennyire személyes
kapcsolataim révén meg tudom ítélni, egyáltalán nem elszigetelt, kivételt
képező esetekről van szó. Külföldi véleménynyilvánítások nyomására a kormány
„enyhébb” módszerekre tért át, és kiadta a jelszót: „Egyetlen zsidónak sem
görbülhet meg egyetlen haja szála sem!” Bojkottnyilatkozatával azonban,
amellyel megfosztja az embereket gazdasági tevékenység kifejtésétől, polgári méltóságuktól
és hazájuktól, sokakat kétségbeesésbe kergetett: az utóbbi héten pusztán a
személyes ismeretségi körömben öt olyan öngyilkosságról szereztem tudomást,
amelyek ezeknek a támadásoknak a következményei. Meggyőződésem, hogy olyan
általános jelenségről van szó, amely sok áldozatot fog még követelni.
Sajnálhatjuk, hogy szerencsétleneknek nem volt elég belső tartásuk sorsuk
elviselésére. A felelősség, ha nagyrészt azokat terheli is, akik erre
kényszerítették őket, ám azok szintúgy felelősek, akik szótlanul tűrik mindezt.
Minden,
ami történt, és ami ma is nap mint nap történik, egy magát „kereszténynek”
nevező kormány műve. Hetek óta várják és remélik nem csak a zsidók, hanem
hűséges katolikusok ezrei Németországban – és gondolom, az egész világon –,
hogy Krisztus egyháza felemeli szavát, hogy megakadályozza ezt a visszaélést
Krisztus nevével. A fajnak és az államhatalomnak ez az istenítése, amellyel a
rádió minden nap tömi az emberek fejét, nem nyilvánvaló eretnekség-e? A zsidó
vér elleni megsemmisítő hadjárat nem meggyalázása-e Megváltónk, a Boldogságos
Szűz és az apostolok emberi mivoltának? Nem áll-e mindez szöges ellentétben
Urunk és Üdvözítőnk viselkedésével, aki még a kereszten is imádkozott
üldözőiért? És nem sötét folt-e ennek a szentévnek a krónikájában, amelynek a
béke és a kiengesztelődés évének kellett volna lennie?
Mi
mindannyian, akik az egyház hűséges gyermekei vagyunk, és éberen figyeljük a
Németországban uralkodó állapotokat, az egyház megítélése szempontjából a
legrosszabbtól tartunk, ha a hallgatás még sokáig tart. Meggyőződésünk szerint
ez a hallgatás nem lesz képes arra, hogy a békét a jelenlegi német kormánnyal
tartósan elérje. A katolicizmus elleni harc átmenetileg még csendben és kevésbé
brutális formákban folyik, mint a zsidóság elleni, ám nem kevésbé
szisztematikusan. Nem telik el hosszú idő, és Németországban a katolikusok nem
tölthetnek be többé semmilyen hivatalt, hacsak nem hódolnak be feltétel nélkül
az új politikai irányzatnak.
Őszentsége
lábaihoz borulva kérem apostoli áldását.
a Német Tudományos Pedagógiai Intézet docense
Münster, Collegium Marianum
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése