Szent Kasszián
vértanú
+ 303 k.
A négyszázharmadik esztendő táján
Honórius császár kíséretében Róma felé tartott Prudencius, az ókori
kereszténység legkiválóbb költője, a császár bizalmas embere. Több ízben viselt
magas méltóságokat, teljesített fontos megbízatásokat. Most utoljára teszi
szolgálatát a császár körül. Azzal a szándékkal megy az örök városba, hogy ott
visszavonul a közélettől.
Megérkeznek a Forum Cornelii
(később: Imola) nevű városkába. Mikor a költő megtudja, hogy a templom egy
vértanú sírja fölött épült, nem tud átmenni a városon, míg el nem zarándokol
hozzá. Nagy áhítattal kereste föl eddig is a régi, hősi idők emlékeit. Most
élete alkonyán van. Még jobban érzi azoknak az igazát, akik az Úr Jézus
Krisztusért szembe néztek a halállal, vállalták a kínokat, vérüket ontották.
Tudja, hogy az örökkévalóságban nyertek hervadhatatlan pálmát. De azért a maga
koszorúját is meg akarja fonni s fejükre illeszteni - a mi kedvünkért: szegény
zarándokok biztatására. Himnuszokat ír a vértanuk koszorújáról (Peri
stephanon). Kilencedik himnuszát az Imolai Szent tiszteletére szánja. Ebben
írja:
„Odamentem a sírhoz, melynek
ékessége Szent Kasszián vértanú dicsőséges teste. Földre borultam. Sírva
gondoltam vissza életem küzdelmeire, csapásaira, minden metsző fájdalmára.
Azután felemeltem arcomat. Előttem állt a vértanú bíborszínekben ragyogó képe.
Ezer seb rajta, megtépve minden tagja ... Körülötte egy sereg gyerek.
Rettenetes látni, amint az összeszurkált testen vésnek íróvesszőikkel, azokkal,
amikkel máskor a viasztáblán rótták a sorokat. Most is penzumot írnak”.
Míg nézi a képet s a maga életének
szenvedéseit hozzáméregeti a vértanú kínjaihoz, megszólal a kalauzoló klerikus.
Magyarázni kezd: „Nem üres vénasszony-mese az, amit itt látsz! Való történetet
ábrázol a kép. Könyvben is megírták, s a régi idők hitelessége látszik az
eseten”.
Igaz, hogy régen volt. Valamikor
Dioklécián Császár alatt, az utolsó nagy üldözés idején, a háromszázharmadik
vagy negyedik esztendőben. És az a század, ami Kasszián halálától Prudencius
zarándoklásáig eltelt, hosszú idő. Azóta koronákra került ékességnek a kereszt,
s a vértanuk sorsa csak könyvekből, aktákból volt ismeretes. Nekünk még régebbi
idő! Az aktákból sok elveszett; Kassziáné is. Csak a költő himnusza ad
kommentárt az Imolai székesegyház most is meglevő sírjához. Azt mondja el, amit
kalauzától hallott ott a kép előtt. Hogy milyen tudós ember volt az a Szent
Kasszián! Jártas a gyorsírásban: jeleivel szóról-szóra tudta követni a
beszédet. Volt is sok tanítványa! Szigorú tanító volt. És hát a fiatalság nem
nagyon tűri a szigorúságot meg a fegyelmet. Bizony Kassziánt sem nagyon
szerették pogány tanítványai.
A keresztény tanítványokról nem szól
a klerikus históriája. Pedig ilyenek is lehettek. Hiszen a Szent azért
vállalkozott a tanításra, hogy közben az evangélium érdekében apostolkodhassék.
Térítő szándékáért még inkább meggyűlölték a pogány fiúk. Érthető. Abban az
időben még szörnyű rágalmak jártak a keresztényekről. Alávaló, söpredék
népségnek tartották őket s minden baj okát bennük keresték. Hát még mikor a
birodalom hivatalos hatalma is megmozdult ellenük! Mikor Dioklécián üldözése
kezdődött, ismét feltámadt minden régi, százszor megcáfolt vád és új erővel
lázított a keresztények ellen.
Kassziánról is kiderült, hogy a
keresztények közé tartozik. Elfogták és rá akarták kényszeríteni, áldozzon a
bálványok előtt. Megtagadta. A bírák, amint tovább beszéli a klerikus, egészen
különleges büntetést találtak ki számára. Át kell adni tanítványainak. Írásra
tanította őket, írjanak most a mester bőrén. Megkötözve állítják közéjük. Nem
kell sok biztatás. Az üldözés fanatizmusa benn van a levegőben, s óriásivá
nagyítja a régi sérelmeket. S azután egyik kegyetlenség hívja a másikat.
Táblájukat a vértanú fején törik össze, s azután előveszik stílusaikat. Nehéz
velük halálos sebet adni, de annál tovább tart a gyötrés. Csakhamar az egész
test apró sebekből vérzik. S mikor kínjai közt fölsóhajt a Szent, gúnyolni
kezdik:
„Mit sóhajtozol? Magad adtad
kezünkbe az íróvesszőt. Csak fölmondjuk most a leckét a sok ezer írásjelről,
amire tanítottál. Csak nem haragszol azért, mert írunk? Magad parancsoltad,
hogy sohase nyugodjék a stílus a kezünkben. Most nem kérünk tőled szünetet.
Eddig fösvény módon megtagadtad. Ha kedved tartja, kijavíthatod a rád írt
sorokat, ha esetleg hibásan írt volna valamit a kezünk. Parancsolj csak! Jogod
van megbüntetni azt, aki közülünk most is lanyha volt az írásban”.
Lassan az apró sebeken át is
elfolyik a vér. S a küzdelmet szemmeltartó Krisztus magához szólította
vértanújának lelkét. Befejezi a klerikus a magyarázatot: „Ezt látod itt a
képen, idegen zarándok, ragyogó színekkel megfestve: Szent Kasszián
dicsőségét!”
Ráborul a sírra a költő. Elrebegi
még egyszer vágyait, aggodalmait és tovább indul Róma felé. Hogy megfonja ezt a
koszorút is: Szent Kassziánét.
A 9. században tovább szövik a
legendát. A brixeni egyházmegye területén úgy tisztelik Kassziánt, mint a
püspökség megalapítóját, akit a pogányok elűztek hívei közül s így került
Imolába gyorsírástanítónak.
Ünnepét ma tartja az
anyaszentegyház Hippolitus vértanúéval együtt, hadd elmélkedjenek Kasszián
mesterségének utódai, szülők, tanárok, tanítók: szigorú, következetes nevelők!
Imádkozzanak, szentelődjenek, elmélkedjenek, hogyan lehet és lesz az ő számukra
is vértanúi koszorúvá az a sok apró szúrás, mely onnan jő, ahová csak
szeretetet és gondoskodást adtak. Elmélkedjenek az evangéliumi nevelés-tanítás
során: „Nemde, jó magot vetettél? Honnan vagyon tehát konkolya?” (Máté 13,27.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése