AUGSBURGI SZENT ULRIK
püspök
*Augsburg, 890. +Augsburg, 973. július 4.
*Augsburg, 890. +Augsburg, 973. július 4.
993-ban került első ízben sor arra, hogy a Lateráni
bazilikában a pápa nyilvánosan szentté avasson valakit; addig az egyházmegyék
és a kolostorok maguk emelték oltárra szentjeiket. Ettől kezdve a Kúria
igyekezett a szentté avatás jogát a kezébe venni, a különféle egyházak pedig
arra törekedtek, hogy egy-egy szent tiszteletéhez megszerezzék Róma
jóváhagyását. Az első, aki így került a szentek sorába, Augsburg püspöke, Szent
Ulrik volt. ,,Miután segítségül hívta a Szentlelket a zsinat -- a szentszék és
az egybegyűltek egyetértésével --, úgy határozott, hogy a tiszteletre méltó
Ulrik augsburgi püspököt Isten templomaiban mindig megünnepli, és ezzel is
gyarapítja a fölséges Isten dicséretét'' -- hirdeti a pápai bulla, amelynek
Gallia és Germánia püspöki kara volt a címzettje. Ulrik harmadik utóda, Liutolf
érte el, hogy húsz esztendővel azelőtt elköltözött előde, akit mindenütt
szerettek és már előbb szentként kezdtek tisztelni, a kanonizált szentek sorába
kerüljön. Így az augsburgi egyházmegyének a saját püspöke lett a patrónusa
Szent Afra vértanú mellett, akinek templomában Ulrikot -- saját kérése szerint
-- eltemették. (A Szent Ulrik és Szent Afra templom -- mai alakjában a kései
gótika és a reneszánsz alkotása - - a dómon kívül Augsburg leglátogatottabb
zarándokhelye lett.) Az augsburgi szent neve csakhamar ismertté vált a német
határokon túl is. Otloh Sankt Emmaram-i szerzetes 1050 körül azt írta, hogy
Ulrik szentségének ,,jó illata'' az egész keresztény világot betöltötte. A
kései középkorban gyakran folyamodtak hozzá segítségért mindenféle gondban,
bajban.
Ulrik életéről részletes és megbízható beszámolót a Vita Udalriciben találunk. Ezt az életrajzot bizalmasa, Gerhard kanonok írta, minden bizonnyal a szentté avatás előkészítésére. Ulrik egy sváb nemesi nemzetségből származott, amelynek Wittislingen körül voltak birtokai, és amely egészen a 13. századig fennmaradt; az utolsó sarj Hartmann augsburgi püspök volt. Anyai részről rokonságban állt a sváb hercegekkel és Szent Adelheid (lásd: 625. o.) császárnővel.
Miután az előkelő Sankt Gallen-i kolostorban tanulmányait befejezte, az augsburgi püspök kamarása lett, akinek föltehetően rokona is volt. Amikor a püspök meghalt, Ulrik visszavonult, és özvegyen maradt édesanyja birtokait vette kezébe. 923-ban a családnak sikerült elérnie, hogy Ulrikot meghívják augsburgi püspöknek. Élete vége felé maga is gondolkodott azon, hogy unokaöccse, Adalbero javára lemond a püspökségről; a császárt sikerült is tervének megnyernie, de a német püspöki kar Ingelheimben nemet mondott az agg püspöknek, s bár egyébként tiszteletet nyilvánítottak iránta, nepotizmusát nem engedték érvényesülni.
Ulrik életéről részletes és megbízható beszámolót a Vita Udalriciben találunk. Ezt az életrajzot bizalmasa, Gerhard kanonok írta, minden bizonnyal a szentté avatás előkészítésére. Ulrik egy sváb nemesi nemzetségből származott, amelynek Wittislingen körül voltak birtokai, és amely egészen a 13. századig fennmaradt; az utolsó sarj Hartmann augsburgi püspök volt. Anyai részről rokonságban állt a sváb hercegekkel és Szent Adelheid (lásd: 625. o.) császárnővel.
Miután az előkelő Sankt Gallen-i kolostorban tanulmányait befejezte, az augsburgi püspök kamarása lett, akinek föltehetően rokona is volt. Amikor a püspök meghalt, Ulrik visszavonult, és özvegyen maradt édesanyja birtokait vette kezébe. 923-ban a családnak sikerült elérnie, hogy Ulrikot meghívják augsburgi püspöknek. Élete vége felé maga is gondolkodott azon, hogy unokaöccse, Adalbero javára lemond a püspökségről; a császárt sikerült is tervének megnyernie, de a német püspöki kar Ingelheimben nemet mondott az agg püspöknek, s bár egyébként tiszteletet nyilvánítottak iránta, nepotizmusát nem engedték érvényesülni.
A birodalom szolgálatában Ulrik püspök két kiemelkedő
sikert ért el. Az I. Ottó elleni utolsó nagy felkelés idején, amelyben I. Ottó
fia, Liudolf sváb herceg is részt vett, a püspök 954-ben elérte, hogy apa és
fia, akik már készen álltak az ütközetre, fegyverszünetet kössenek. Ez az
ország belső békéje szempontjából igen nagy jelentőségű tettnek számított. A
következő évben a magyarok ellen lépett fel Ulrik, akik meg akarták támadni
Augsburgot; irányította a védelmet, ellenőrizte a védő falak építését és
könyörgéseket tartott. Bár a 955. augusztus 10-i lechmezei csatában nem vett
részt, mint ahogy a legenda tartja, mégis jelentős része volt a győzelemben,
mert ha a város védelme nem járt volna sikerrel, a birodalmi sereg sokkal
kedvezőtlenebb helyzetbe került volna.
Egyéb kedvezmények mellett azt a kiváltságot is elnyerte a püspök jutalmul a királytól, hogy saját pénzt verethessen, amit akkor csak kevesek tehettek. Számos törvénynapon részt vett, és gyakran ő hitelesítette az okiratokat. A birodalom lelki fejedelmeként becsvágy nélkül igyekezett feladatainak megfelelni.
952-ben az Augsburg közelében megtartott nagy zsinaton a püspökök a papság és a szerzetesség megreformálását határozták el. Augsburg tekintélyes főpapját később püspökszentelésekre is felkérték. Már 934- ben az ő tanácsára választották meg a szomszédos konstanzi egyházmegye püspökévé Konrádot (900--975).
Egyéb kedvezmények mellett azt a kiváltságot is elnyerte a püspök jutalmul a királytól, hogy saját pénzt verethessen, amit akkor csak kevesek tehettek. Számos törvénynapon részt vett, és gyakran ő hitelesítette az okiratokat. A birodalom lelki fejedelmeként becsvágy nélkül igyekezett feladatainak megfelelni.
952-ben az Augsburg közelében megtartott nagy zsinaton a püspökök a papság és a szerzetesség megreformálását határozták el. Augsburg tekintélyes főpapját később püspökszentelésekre is felkérték. Már 934- ben az ő tanácsára választották meg a szomszédos konstanzi egyházmegye püspökévé Konrádot (900--975).
Ulrik ötven esztendőn át volt egyházmegyéjének és városának
buzgó főpásztora és atyja. Beiktatása idején a sváb és a bajor földön sok
gondot okoztak a külső ellenség támadásai és a belső bajok. Amit a püspök
huszonöt esztendő alatt épített, az Liudolf felkelése és a magyarok betörése
idején elpusztult. Újra nekilátott a dóm, az Afra- kolostor, a város és a
városfalak újjáépítésének, és országszerte előmozdította a templomépítést, de
nem tartozott a művészetek nagy mecénásai közé. Pályafutását intézőként kezdte,
s ennek püspök korában is hasznát vette, hiszen mint püspök is hatalmas birtok
ura volt. Ha a szükség megkívánta, igénybe vette a püspöki javakat. Legtöbbet
azonban az egyházi élet megújításáért tett: rendszeresen összehívta az
egyházmegyei zsinatot, ellátogatott a legeldugottabb helyekre is, bérmált,
személyesen vezette a káptalant és hozott döntést egyházjogi ügyekben, s
ilyenkor sem időt, sem fáradságot nem sajnált, hogy az igazságot kiderítse és
érvényre juttassa. Hatásos prédikációival küzdött a visszásságok és a babonaság
ellen is. Előmozdította a papság képzésének ügyét, papjaival szoros
kapcsolatban állt és a szerzetességet is támogatta. Az akkori nehéz időkben
fontosnak tartotta, hogy a kolostorok a püspök keze alá kerüljenek, így akarván
biztosítani, hogy Szent Benedek regulája szerint éljenek.
A földi élethez hozzátartozik az emberi tevékenység, a munka és a kormányzás öröme vagy az öregség és annak méltósággal és alázattal való elviselése is. S Augsburg püspöke e téren is elöl járt jó példával. Harmadik római útján (971--72) már vinni kellett, a már említett ingelheimi zsinaton pedig már nem védekezhetett személyesen. Unokaöccse, Adalbero halála után az agg Ulrik törődött annak házával; még egyszer gazdagon gondoskodott a papokról és a szegényekről, és külön gondja volt arra a nyomorékra, aki Kemptenben a temetőben élt.
Megindító, ahogy a források Ulrik haláláról beszámolnak. A haldokló azt, ami személy szerint az övé volt, már jóval előbb szétosztotta a szegények és a szolgái között. Egy nap, miután a szentmiseáldozatot bemutatta, kereszt alakban hamut szóratott a földre, ráfeküdt és Nagy Szent Gergely (lásd: A szentek élete, 511. o.) műveiből felolvastatta a másik életről szóló fejezetet. A hatalmas egyházfejedelem koldus módjára halt meg, a puszta földön fekve. Regensburg püspöke, Wolfgang temette el, aki a betegágyához igyekezett, de mire odaért, Ulrik már halott volt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése