BAMBERGI SZENT OTTÓ
érsek
*Schwaben, 1060 körül +Bamberg, 1139. június 30.
Bamberg érsekségét, illetve püspöki székét még ma is
szívesen nevezik Szent Ottóénak. Vele, a nyolcadik püspökkel kezdődik az
1007-ben alapított keleti frank püspökség történetének második korszaka. Máig
is ő az, aki a leghosszabb ideig volt ezen a széken. Élete és tevékenysége
kiemelte őt elődei és utódai közül. A püspökség császári alapítói, Szent II.
Henrik (lásd: A szentek élete, 345. o.) és Szent Kunigunda (lásd: 125. o.)
mellett az egyházmegye harmadik védőszentje lett. Sírja a Bamberg melletti
egykori bencés kolostor Szent Mihály templomában mindmáig nagyon látogatott
kegyhely.
Nagy tekintélyét Ottó nem a szülői házának köszönheti
(feltehetően egy kevésbé vagyonos sváb nemesi nemzetségből származott), hanem
egyedül személyiségének. Fiatal éveiben összetalálkozott Regensburgban Judittal
(1047--1102), IV. Henrik császár nővérével (akinek első férje Salamon magyar
király volt), és vele együtt ment udvari káplánként Lengyelországba, amikor az
Salamon halála után egybekelt Wratislaw herceggel. Eme összeköttetések révén
kapcsolatba került a császári udvarral, sőt magával a császárral is. Henrik
császár (1056--1106) személyes szolgálatára akarta megnyerni. Először a lassan
haladó speyeri dómépítés felügyeletét bízta rá, s Ottó már ekkor bebizonyította
szervezőképességét. Láthatóan meggondolás nélkül állt a kiátkozott császár
rendelkezésére, aki 1097-ben királyi káplánná tette, kevéssel utóbb a birodalom
kancellárjává, 1102-ben bambergi püspökké emelte.
Ottó ezzel a birodalom papi fejedelmeként és a
császárokkal különleges kapcsolatban álló egyházmegye püspökeként belekerült
kora nagy küzdelmeibe. Szent VII. Gergely pápa (lásd: A szentek élete, 216. o.)
óta a császár és a pápa közt nyílt küzdelem tört ki a püspökségek betöltésével
kapcsolatban; a császárnak a hagyományból és a birodalmi alkotmányból fakadó
igényeivel a pápa szembeállította az egyházi választás előjogát. A
viszálykodást -- amelyet a püspöki hivatal jelvényeinek az adományozásáról
,,invesztitúraharc''-nak neveztek -- mindkét oldalon teljes erővel, kölcsönös
megalázással és lealacsonyítással, letétellel és átokkal folytatták. Ottó azon
fáradozott, hogy ebben a villongásban mindkét féllel szemben igazságosan járjon
el és közvetítő is legyen. Egyforma hűséget tanúsított az Egyház és a birodalom
iránt. Már a püspöki méltóság átvétele azt mutatja, hogy Ottó nem szándékozott
egyoldalúan a pártjára állni egyiknek sem; bár 1102 karácsonyán a császár
kinevezte, s gyűrűvel és pásztorbottal is beiktatta, felszentelését addig
halogatta, amíg 1106 pünkösdjén Anagniban II. Paszkál (1099--1118) fogadhatta.
Ekként a kereszténység mindkét vetélkedő feje törvényesítette a bambergi
püspököt. Hasonlóképpen igyekezett távol maradni a politikai zűrzavaroktól,
amíg a jogi helyzet nem tűnt számára elég világosnak. Ottó ereje nem valamely
párthoz csatlakozásban, hanem a közvetítésben rejlett. Így 1107-ben V. Henrik
megbízásából Châlonban tárgyalt az invesztitúra kérdéseiről. Ott volt azon a
nevezetes római úton is, amely a császárnak koronázást, a pápának pedig súlyos
megaláztatást hozott; Ottó ezúttal is közvetíteni kívánt. Amikor azonban minden
fáradozása reménytelennek tűnt, visszavonult a birodalom ügyeitől. Csak
1121-ben, amikor kilátás nyílt a sikerre, fogott hozzá ismét a közvetítéshez.
Tekintélye és befolyása végül megérlelte a wormsi konkordátumot, a nagy
békeművet, amely 1122-ben kompromisszumos formában véget vetett a küzdelmeknek.
Néhány évvel ezután teljesen személyes és egyházi
feladatot bíztak rá. III. Boleszláv lengyel herceg, Judit fia, országába hívta,
hogy az éppen meghódított Pomerániát megnyerje a keresztény hitnek. Ottó nagy
pompával indult útnak 1124 májusában. Ezen az első missziós útján, amelyen nem
hiányoztak a veszélyek és a bajok, prédikált és keresztelt, sok templomot
alapított, és művének folytatására missziós papokat hagyott hátra. 1125
márciusában ismét Bambergbe érkezett. Három évvel később másodszor is
Pomerániába kellett vonulnia, hogy a hitehagyottakat visszavezesse a hitre.
Számos helyen miszszionálva meghozta az országnak a kereszténység végleges megerősítését.
Pomerániai vállalkozásaira is jellemző diplomáciai ügyessége; úgy igyekezett
eljárni, hogy senkinek a jogait meg ne sértse. Első útja Lengyelországon és
érseki székhelyén, Gnieznón, a második a Kelet felé misszionáló német
érsekségen, Magdeburgon át vezetett. Ottót joggal nevezik Pomeránia
apostolának.
Egyházmegyéje határain messze túl ismert volt mint
kolostoralapító és a szerzetesség ügyének előmozdítója. A kor irányzatait
anélkül követte, hogy előnyben részesítette volna bármelyiket is az egymással
vetélkedő reformirányzatok közül. Támogatta a hirsaui reformot, amely a clunyi
mozgalom folytatójaként Németországban az egyházi fegyelem megújításáért
küzdött, és teljesen a pápai párt felé fordult; ugyanígy támogatta a
ciszterciek és premontreiek új rendjét is. Életrajzírói hét egyházmegyében
huszonhét kolostort sorolnak fel, amelyeket Ottó alapított vagy megújított.
Hozzá, mint tapasztalt szervezőhöz fordultak, ha valamely régi vagy új kolostor
nehézségekkel küzdött. Így segített a bambergi egyházmegyében Michelfeld és
Langheim, a würzburgiban Aura és Vessra, az eichstättiben Heilsbronn és a
Regensburg melletti Prüfening, a passauiban Aldersbach, Karintiában Arnoldstein
és a halberstadti egyházmegyében Reinsdorf megalapításában. Működésének legfőbb
területe a bambergi püspökség volt.
Fontos helyeket szerzett meg a bambergi egyház
számára: Kronachot, Pottensteint, Gössweinsteint és sok mást. A Rajnától
Karintiáig terjedő birtokai meglehetősen független cselekvést tettek lehetővé
számára. Mindennél azonban fontosabb az egyházi tevékenysége, a vallási élet
megújítása a békétlenség évei után. Ezt a célt szolgálta az 1134-ben és
1137-ben tartott egyházmegyei zsinat mellett a plébániák alapítása és
megerősítése vidéken. Bambergben befejezte a dóm építését és az 1117-es
földrengés által ledöntött michelsbergi kolostor újjáépítését; az utóbbi
egyébként különleges szeretetét és bőkezűségét élvezte. Karitatív
gondoskodásának a tanúja volt Bambergben az általa alapított Szent Egyed és
Szent Gertrúd kórház. Nagy buzgósággal támogatta az egész birodalomban híressé
vált bambergi dómiskolát, és az ő korában virágzott a michelsbergi apátság
íróiskolája, amelynek a tagjai közé tartoztak későbbi életrajzírói, Ebo és
Herbord (+1168) is.
1139. június 30-án halt meg Bambergben, s a
michelsbergi kolostorban helyezték örök nyugalomra. 1189-ben III. Kelemen pápa
avatta szentté.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése