Dr. Udvardy György püspök

Dr. Udvardy György püspök
Pécsi Egyházmegye

2015. január 1., csütörtök

Szűz Mária Isten Anyja



Szűz Mária Isten Anyja

 
Az istenség Isten öröktől fogva önmagától birtokolja. Istenben tehát csak természet van és Személy. Személynek mondjuk az értelmes természetben székelő önállóságot. Az isteni természetet öröktől fogva birtokló Személyt Atyának nevezzük. Az isteni természet öröktől fogva van. Abszolút egyszerű, semmi összetétel nincs benne. Ez az isteni természet önmaga végtelenül értelmes, mindentudó, végtelenül hatalmas, mindenható, ami természetesen azt is kifejezi, hogy tőle származik a Fiú. Mivel ez az első származás élőnek élőtől való kijövetele a természet hasonlatosságára, azért ezt az első isteni származást születésnek is nevezhetjük. Az Atyától születő Személy neve Fiú. Ezt az isteni születést Szent János evangélista műve bevezetésében az emberi megismerés hasonlóságával állítja párhuzamba. Így jobban megértjük, és beláthatjuk a szellemi születés lényegét.„Kezdetben volt az Ige, és az Ige Istennél volt, és Isten volt az Ige. Ő volt kezdetben Istennél”.(Jn 1,1-2) Itt van a Fiúnak egy másik neve. Az új név i új viszonyt is jelent. Valamit, amitől az Atya és a Fiú kapcsolatát jobban megérthetjük. E szerint a szemlélet szerint az Atya megismeri önmagát. Ez az önismeret a végtelen első Személyről végtelen kell legyen, egyben kimerítő, minden vonatkozásban teljesen pontos. Az ember önismerete is akkor jó, ha pontos és kimerítő, tehát minden benne van. Ezt a végtelenül pontos önismeretet Isten ki is tudja mondani, ezért Szónak is mondhatjuk, vagy latinul Verbumnak, görögül Logosznak. Mindez az Isten belső életében történik öröktől fogva. Nem szabad elfelednünk, hogy minden személy értelmes természetben székel, tehát a Fiúnak is szüksége van az isteni természetre. Mivel ez nem szaporítható, nem is darabolható, az Atya végtelen nagylelkűséggel odaadja az egész isteni természetet Fiának. A Fiú ettől végtelenül boldog. De mivel tudja, hogy az Atya személye sem maradhat az isteni természet nélkül, azonnal vissza is ajándékozza azt, és ettől, kezdve, tehát öröktől közös már az isteni természet. Az isteni akarat szintjén származó harmadik isteni Személy, a Szentlélek pedig a két első isteni Személytől kapja meg a kettejüknek immár közös isteni természetet, és ajándékozza vissza Ő is a két első Személynek. Ez Isten belső élete. Ez az úgy nevezett szentháromságos isteni élet. Hárman beszélgetnek, mindentudók, de nemcsak a tudás, hanem a szeretet is összeköti őket. Mindez tehát öröktől fogva van, ez csak az övék. „Szentháromságnak életem, halálom, S testemmel együtt lelkemet ajánlom. Tégedet imádlak, Mindörökkön áldlak: Oszthatatlan Istenség, Háromságban egy Fölség. Méltó dicséret légyen az Atyának, Kit vall a föld és vall az ég urának. Szüntelen dicsérünk, Érted ég mi szívünk: Oszthatatlan Istenség, Háromságban egy Fölség.  (Ho 105,1-2)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése