Jézus az Isten nagy igenje
Szent Család vasárnapja – Gondolatok az evangéliumhoz (Lk 2,22–40)
Lukács
szelíd lelke a harmóniát kedveli. Míg a többi evangélista azt mondja el, hogy
az ószövetségi választott nép, a zsidók nagy része elutasította Jézust, Lukács
inkább azt emeli ki, hogy voltak az ószövetség korában nevelkedett jámbor, hívő
zsidók is, akikben már működött a Szentlélek, hittel felismerték Jézust, az
Üdvözítőt, és nagy szeretettel befogadták őt.
Ilyen
volt az a két öreg, akik a mai evangéliumban szerepelnek: Simeon „az igaz és
istenfélő férfi”, akit a Szentlélek vezetett és ösztönzött, és Anna, az özvegy
prófétaasszony, aki szinte állandóan a jeruzsálemi templomban tartózkodott,
imádkozott és böjtölt.
Mária
és József szintén teljesítik, sőt túlteljesítik az ószövetségi törvény
előírását: nemcsak az anya számára előírt áldozati szertartást végeztetik el,
hanem a gyermeket is elhozzák a templomba, hogy „bemutassák az Úrnak”, ami nem
volt előírva.
Lukács
evangéliumi „előtörténete” három éneket tartalmaz, Máriáét, Zakariásét és
Simeonét. Ezeket mindennap elismételjük az imaórák liturgiájában, és telis-tele
vannak ószövetségi utalásokkal. Annyira az ószövetségi Biblia légkörében
fürdenek ezek az énekek, hogy az első kettőben Jézus még csak mint Ábrahám
népének üdvözítője szerepel. Csak a harmadik, Simeon éneke mondja ki világosan,
Izajás könyvének második része nyomán, hogy ez a gyermek nemcsak Izrael népének
dicsősége lesz, hanem a „nemzetek megvilágosítója” „minden nép” számára.
Jólesik nekünk, a nemzetek tagjainak az esti befejező imaórában mindennap
Simeon szavait ismételni: „Most bocsátod el, Uram, szolgádat békességben”, mert
láttuk Üdvözítőnket, a világ világosságát.
Lukácsot
méltán mondjuk az általunk ismert első Mária-tisztelőnek is, hiszen ő jegyezte
fel Mária énekében e szavakat: „Mostantól fogva boldognak hirdet engem minden
nemzedék.” Nyilván Lukács is ebbe a Máriát boldognak hirdető kórusba
kapcsolódott bele. A Mária lelkét átjáró tőrről beszélve pedig valószínűleg
arra utal, hogy Jézus keresztje alatt ott áll majd Jézus anyja is, és részt
vesz Fia megváltó szenvedésében.
Anna
asszonyról pedig azt írja Lukács, hogy beszélt Jézusról mindazoknak, akik
várták a megváltást. Anna tehát igazi próféta: nemcsak felismeri a világ
Üdvözítőjét, hanem már hirdeti is.
A mai evangélium zárósorai visszavezetnek Názáretbe. Ott növekszik a kis
Jézus, aki nemcsak Isten Fia, hanem valóságos ember is: Lukács kétszer is
megismétli, hogy Jézus „növekedett, bölcsességben és kedvességben Isten és az
emberek előtt” (Lk 2,39 és 2,52). Megvalósult tehát a Szent Család: József a
háttérben marad, de ő is jelen van; Mária hordozza a kis Jézust, a gyermek
Jézus pedig a központ. Általa megvalósult a kapcsolat Isten és az emberiség
között: „Isten Fiában, Jézus Krisztusban az igen valósult meg. Mert ahány
ígérete csak van Istennek, mind igen lett őbenne. Ezért az ámen is általa
hangzik fel tőlünk Isten dicsőségére.” (2Kor 1,19–20)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése