Ferenc pápa beszéde új bíborosok kreálásakor: Beletestesülve és engedelmesen
Ferenc
pápa szombaton délelőtt 11 órakor a Szent Péter-bazilikában ünnepi szertartás
keretében avatta bíborossá a január 4-én kinevezett 20 új bíborost. Az új
bíborosok a Szentatya kezéből vették át a bíborosi pileólust, a birétumot, és a
kinevezési okmányt.
Sarokpont
vagytok az egyház szolgálatában
„A
bíborosi mivolt biztosan egy méltóság, de nem megtiszteltetés. Erre utal a
cardinalis, cardine szó, ami nem járulék, nem díszítő elem, hanem sarokpont,
támasz-pont, a közösség lényegi mozgásának pontja”- ezekkel a szavakkal fordult
Ferenc pápa a húsz új bíboroshoz. „Ti vagytok ez a sarokpont és
inkardinálódtatok, beletestesültetek Róma egyházába, mely „az egyetemes
szeretetközösség élén áll” .
A
páli Szeretehimnusz vezérletével
Az
egyházban minden vezető tisztség a szeretetből fakad, a szeretetben kell azt
művelni és a célja is a szeretet. Mindebben, a szeretetben megvalósuló
vezetésben a római egyház példaértékű szerepet tölt be. Éppen ezért Szent Pál apostolnak
az első korintusi leveléből vett „Szeretethimnusza” vezérelv lehet a mai ünnep
és a ti szolgálatotok számára. Elsőként én hagyom magamnak, hogy az apostol
szavai vezessenek engem - veletek együtt -, főként amikor felsorolja a szeretet
jellegzetességeit. A Szűzanyánk segítsen ebben bennünket, aki nekünk adta azt,
aki a „mindennél jobb Út”, Jézust, a megtestesült Szeretetet.
Nagylelkűen
és jóságosan: szeretni a kis dolgokat is a nagyok távlatában
Szent
Pál elsőként említi meg, hogy a szeretet „nagylelkű és jóságos”. Minél inkább
kiterjed a felelősség az egyház szolgálatában, annál inkább kell kitágítani a
szívet, Jézus szíve mértéke szerint. Ez a magnanimitas, a nagylelkűség bizonyos
szempontból a katolicitás szinonímája: szeretni tudni határok nélkül,
egyidejűleg hűségesnek lenni a részletekhez, konkrét gesztusokkal. Szeretni
azt, ami nagy, anélkül hogy elhanyagolnánk a kicsit, másképpen fogalmazva,
szeretni a kis dolgokat a nagyok távlatában. “Non coerceri a maximo, contineri
tamen a minimo divinum est”, vagyis a nagy ne nyomasszon, de a kicsit is
hordozzam, mert ez így isteni dolog”. Aztán tudjunk szeretni jóságosan. A
benevolentia egy szilárd és állandó szándék, hogy tegyük a jót mindig és
mindenkivel, még azokkal is, akik nem szeretnek bennünket.
Féltékenység,
kérkedés, gőg nélkül
Pál
apostol tanítja, hogy a szeretet nem féltékeny, nem kérkedik, nem gőgösködik”.
Ez valóban a szeretet csodája, mert mi emberek mindnyájan és minden életkorban,
hajlunk az irigységre és a gőgre, a bűn miatt sebzett természetünk miatt. Az
egyházi méltóságok sem mentesek ettől a kísértéstől. De éppen emiatt tűnhet ki
még jobban a szeretet isteni ereje, mely átalakítja az emberi úgy, hogy már nem
te élsz, hanem Jézus tebenned, aki a teljes szeretet.
Önzetlenül,
a másikra figyelve
A
szeretet továbbá „türelmes, nem keresi a magáét”. Ez a két vonás azt mutatja
nekünk, hogy aki a szeretetben él, az megszabadult saját központjától. Aki
azonban önközpontú, abból hiányzik a tisztelet, gyakran nem veszi észre, mert a
tisztelet éppen az a képesség, mely számításba veszi a másikat, a méltóságát,
állapotát, szükségleteit. Az önző elkerülhetetlenül a maga érdekeit
keresi és ez a maga számára normálisnak, kötelességszerűnek tűnik. Ez az érdek
akár nemes külsőbe is öltözködhet, de alatta ott rejlik a „saját érdek”. A
szeretet ellenben lebontja az önzésedet, és abba a központba helyez, ami
egyedül Krisztus.
Harag
és számontartás nélkül
A
szeretet Pál apostol szerint „nem gerjed haragra, a rosszat föl nem rója”. A
pásztor, aki az emberekkel kapcsolatban áll, ki van téve a felindulásnak, a
haragra gerjedésnek. Talán az egymás közötti kapcsolatainkban ez még
nagyobb kockázatnak tűnik, mert valójában nincs nekünk erre nagyobb mentségünk.
Ettől is csak a szeretet tud megmenteni bennünket. Megszabadít attól
veszélytől, hogy lobbanékonyan válaszoljunk, hogy elhibázottan szóljunk vagy
cselekedjünk. Legfőképp pedig megszabadít a „számon tartott haragtól”, mely
befészkeli magát belülre és ami számon tartja a rosszat. Nem, ez
elfogadhatatlan az egyház embere számára! Még ha meg is lehet bocsátani a
pillanatnyi és hamar elillanó haragot! Isten megment és megszabadít!
Az
igazságosság bűvöletében, de kérlelhetetlenül az igazságtalansággal szemben
A
szeretet „nem örül a gonoszságnak, de együtt örül az igazsággal”. Aki az
egyházban a kormányzás szolgálatára kapott meghívást, annak erősen éreznie kell
az igazságosságot, úgy hogy számára minden igazságtalanság bizonyuljon
elfogadhatatlannak, még ha az az saját maga és az egyház számára előnyös
is lenne. Az Isten emberét ragadja magával az igazság, mely a maga
teljességében az Igében és Jézus Krisztus Testében van. Ő a mi örömünk
kimeríthetetlen forrása. Isten népe benne találja meg az igazságtalanság
eltökélt felfedését és az igazságosság örömteli szolgálatát.
Egy
spirituális és lelkipásztori életprogram
Végül
pedig a szeretet „mindent megbocsát, mindent hisz, mindent remél, mindent
elvisel”. Ebben a négy szóban egy spirituális és lelkipásztori életprogram
rejlik – mondta a pápa. Krisztus szeretete révén, amelyet a Szentlélek által a
szívünkbe árasztott, képesek leszünk mindig megbocsátani, mindig bizakodni,
mert eltölt minket az Istenbe vetett hit. Képesek leszünk mindig reményt önteni
másokba, mert eltölt minket az Istenbe helyezett remény. Képesek leszünk türelemmel
elviselni minden helyzetet, minden testvérünket, egységben Jézussal, aki
szeretetből elviselte összes bűnünk súlyát.
Beletestesülve
és engedelmesen
Kedves testvéreim, mindez nem tőlünk ered, hanem Istentől –
figyelmeztetett Ferenc pápa. Isten szeretet, és mindezt véghezviszi, ha mi
engedelmesek vagyunk Szentlelke működésének. Ilyennek kell tehát lennünk:
beletestesültnek és engedelmesnek. Minél inkább beletestesülünk a római
egyházba, annál engedelmesebbnek kell lennünk a Léleknek, hogy a szeretet alakot
és értelmet adhasson mindannak, akik vagyunk, és amit teszünk. Beletestesülve
az egyházba, amely elöl jár a szeretetben, engedelmesen a Szentléleknek, amely
elárasztja szívünket Isten szeretetével”.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése