Cantalamessa atya negyedik nagyböjti prédikációja a Vatikánban
Cantalamessa
atya a Pápai Háznak prédikál -
Pénteken
délelőtt kilenc órakor tartotta meg P. Raniero Cantalamessa kapucinus, a
Pápai Ház szónoka negyedik nagyböjti prédikációját, Ferenc pápa és a Pápai Ház
tagjai jelenlétében. Az Apostoli Palota Redemptoris Mater kápolnájában
megtartott prédikáció témája: „Kelet és Nyugat az üdvösség titkával szemben”. A
négy részből álló sorozat egésze a „Két tüdő, egy lélegzet. Kelet és Nyugat
egyesülve magában a hitvallásban” alapgondolat jegyében zajlott. Cantalamessa atya
előadásában azt akarta bemutatni, hogy Kelet és Nyugat hagyományának az
üdvösségről vallott tanítása lényegében megegyezik, jóllehet kölcsönösen
kiegészítik egymást.
A
szónok a francia lelkiségi nagyszótár meghatározását idézte, mely szerint: „Az
élet célja a keleti keresztények számára a deificatio, a megistenülés, a
nyugati keresztények számára pedig a szentség megszerzése. Az Ige megtestesült,
a görögök szerint azért, hogy helyreállítsa az emberben az Ádám bűne miatt
megsérült istenképmást és így megistenítse az embert. A latinok szerint a
megtestesülés oka az emberiség megváltása, hogy a bűn miatt az Isten Fia
megfizesse az isteni igazságosságnak kijáró adósságot”.
Az
„üdvösség” két különböző megközelítése a Szentírásban
Cantalamessa
atya először a Szentírásban kereste a két különböző megközelítés alapjait. Már
az Ószövetségben megjelenik az üdvösségnek a két arca, melyet a próféták az új
és örök szövetség képében rajzolnak meg: a negatív elem a bűn eltörlését
jelenti, míg a pozitív az új szív és új lélek ígéretét, melyet a
legerőteljesebben Ezekiel próféta fogalmaz meg: „Akkor majd tiszta vizet hintek
rátok, hogy megtisztuljatok minden tisztátalanságtól, s minden bálványtól
megtisztítalak benneteket. Új szívet adok nektek és új lelket oltok belétek,
kiveszem testetekből a kőszívet és hússzívet adok nektek. Az én lelkemet
oltom belétek és gondoskodom róla, hogy parancsaim szerint éljetek és szemetek
előtt tartsátok törvényeimet és hozzájuk igazodjatok”(Ez 36,25-27). Isten
cselekedetében tehát kettős mozzanat figyelhető meg: elveszi a kőszívet, ami a
bűnt jelképezi, ez a negatív szempont, és megadja a hússzívet és az új lelket,
ami viszont a pozitív oldal. Minden későbbi értelmezést végigkísér ez a
kettősség – hangsúlyozta Cantalamessa atya. A szinoptikusok, Máté, Márk és
Lukács evangélisták a bűn elvételére helyezik hangsúlyt, de János fényről,
világosságról, örök életről beszél, és nála Krisztus halála pünkösdi esemény:
nem kiadja, hanem ránk leheli a Lelkét. Pál apostol, főként a Római levélben a
két szempont kiegyensúlyozott tanítását adja.
Eltérő
patrisztikus hagyomány
Az Újszövetség nyomán a keleti és nyugati hagyomány más és más úton
halad előre: Kelet a jánosi-alexandriai vonalat követi és a megistenülést
hangsúlyozza, míg Róma Nyugaton, éppen a császárkultusz apotheózis-megistenülés
gyakorlata miatt inkább a másik szempontot, a bűnöktől való szabadulást emelte
ki. Ezenkívül Szent Ágoston a kegyelemtanában - szemben kora egyik alaptalanul
optimista teológusával, Pelágiusszal - az embert a maga menthetetlen
bűnösségében és Istenre utaltságában ábrázolja. Innét kezdve ez a kettős vonal
megmaradt a napjainkig. Változás és közeledés éppen az utóbbi idők pünkösdi
mozgalmai révén adódtak: a nyugati karizmatikus megújulás, éppen a II. Vatikáni
Zsinat jegyében már inkább a pozitív szempontot, az Istengyermekséget
hangsúlyozza.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése