Ferenc pápa levele Nagy Szent Teréz születésének 500. évfordulója alkalmából
Avilai
Nagy Szent Teréz, misztikus és egyházújító - RV
Március
28-i keltezéssel szombaton tették közzé a Vatikánban Ferenc pápa levelét,
melyet Saverio Cannistrà atyának, a sarutlan karmelita rend legfőbb
elöljárójának küldött. A pápa az egyház egészével kapcsolódik a sarutlan
karmelita rend hálaadásához „ennek az egészen rendkívüli nőnek a karizmájáért”.
Gondviselésszerű kegyelem, hogy az évforduló egybeesik az Istennek szentelt
élet évével, melynek során Avila Szentjében biztos vezetőként ragyog fel az
Istennek átadott élet teljes és vonzó modellje”. A pápa a múltba visszatekintve
azt a „sugalmazó szikrát” keresi, mely impulzust adott az alapító Teréznek is.
Tanúságtétele a Krisztussal való közvetlen kapcsolatból, az imádságban szerzett
tapasztalatából, az Istennel folytatott párbeszédéből és az egyház anyaságában
gyökerező közösségi életből táplálkozott.
Szent
Teréz az imádság mestere
Szent
Teréz elsőként is az imádság mestere volt. Tapasztalatának középpontját
Krisztus emberi mivoltának a felfedezése jelentette. Az a vágy éltette, hogy
mindenkivel megossza ezt a tapasztalatát, ezért eleven és egyszerű stílusban
leírta, hogy az „egy baráti kapcsolat, amivel megtudjuk, hogy Krisztus szeret
minket”. Sokszor az elbeszélés imádsággá alakul át, mintha be akarna vezetni
bennünket a Krisztussal folytatott benső dialógusba – írja levelében a pápa.
Teréz az imádságot nem szűkítette le bizonyos időkre és helyekre, a
legkülönfélébb alkalmakkor és helyzetekben fölfakadt benne az imádság, ahogy
mondja: „bajos dolog lenne, ha csak félreeső helyeken imádkoznánk”. Meg volt
győződve „az állandó imádság értékéről, még ha az nem is tökéletes mindig”. Azt
kéri, hogy „legyünk az imádságunkban állhatatosak és hűségesek, még a lelki
szárazság közepette is”. A lelki élet megújítására Teréz nagy örökséget
hagyott, tele konkrét javaslatokkal, ima-utakkal és módszerekkel. Nem engedi,
„hogy önmagunkba zárkózzunk, nem elégszik meg egy belső egyensúllyal sem, hanem
újra és újra Krisztusból indul ki, hogy a szeretetben mindig növekedjünk Isten
és a felebarát felé”.
Szent
Teréz az evangélium fáradhatatlan hirdetője
A
Krisztussal megélt személyes kapcsolata révén lett Teréz az evangélium
fáradhatatlan hirdetője - állapítja meg a pápa a második gondolataként. Azért,
hogy korának számos nehézsége közepette az egyházat szolgálhassa, Teréz nem
maradt tétlen szemlélője az őt körülvevő valóságnak. Női mivolta és gyenge
egészségi állapota ellenére úgy döntött, hogy „mind megteszi azt a keveset, ami
rajta múlik, vagyis az evangéliumi tanácsok követését a lehetséges
tökéletességgel, és hogy gondoskodjék arról, hogy a környezetében a többi nővér
is hasonlóképpen cselekedjék”. Így kezdődött el a terézi reform, melyben arra
kérte a nővértársait: „ne vesztegessék el az időt arra, hogy Istennel
jelentéktelen dolgokról társalogjanak, miközben lángokban áll a világ”. „Ez a
missziós és egyházi lelkület mindig is jellemző volt a karmelitákra” –
állapítja meg Ferenc pápa a levelében. Mint egykor, ma is új távlatokat nyit a
Szent, nagy vállalkozásokra szólít fel, hogy a világot „Krisztus szemével
nézzük, keressük azt, amit ő keres, és szeressük azt, amit ő szeret”.
Szent
Teréz a közösségi élet építője
Szent
Teréz jól tudta, írja levele harmadik pontjaként Ferenc pápa, hogy „sem az
imádság, sem a misszió nem tudja önmagában fenntartani a hiteles közösségi
életet”. Éppen ezért az egyes karmelita kolostorok alapjává a testvériséget
tette: „Itt mindenki szeresse és érezze egymást, segítse a másikat kölcsönösen”.
Nagy figyelemmel intette a nővéreket az önmagukra hivatkozás, az
autóreferencialitás veszélyeire, mert az igazi közösségi élet megkívánja, hogy
„szinte mindenben lemondjunk önmagunkról és a kényelmünkről”. Ezért ajánlja „az
alázat erényét, mely nem a külső elhanyagolásából, sem pedig a lélek benső
félénkségéből áll, hanem mindenki ismerje jól saját képességeit és azt, amit
Isten megtehet benne”. Az így vett terézi alázatnak ellentettje a „hamis
önbecs, mely fecsegésben, féltékenykedésben, kifogásokban ölt testet és, ami
komoly kárt okoz a közösségi kapcsolatoknak”. Az igazi terézi alázatnak része
továbbá „önmagam elfogadása, saját méltóságom tudata, a missziós bátorság és az
Istenre hagyatkozás”.
Ezekkel
„a nemes gyökerekkel a terézi közösségek arra kaptak maghívást, hogy a
közösségi élet házai legyenek, ahol tanúságot tesznek a testvéri szeretetről és
az egyház anyai arcáról, miközben az Úr felé továbbítják a világnak a
megosztottságok és háborúk gyötörte szükségleteit”.
Végül megköszönte a szentterézi közösségeknek, hogy „rábízzák a pápát a
Kármelhegyi Boldogasszony oltalmának különleges gyengédségére és imádságukkal
kísérik őt az egyház nagy próbatételei és kihívásai közepette”. Azt kérte
Ferenc pápa a sarutlan karmelita rend tagjai számára, hogy „életük
tanúságtételén ragyogjon át az evangélium öröme és szépsége és sok fiatalt
vonzzon Krisztus követésére”, majd apostoli áldását adta rájuk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése