Évközi 2. vasárnap
Az igazi vőlegény: Martos Balázs atya elmélkedése az évközi 2. vasárnapra
A
kánai menyegzőről csak János evangéliumában olvasunk, ahol ez Jézus első
csodajele, voltaképpen bemutatkozása, igaz, elsősorban anyja és tanítványai
előtt. Az első jel Jézus egész működésének értelmező kulcsa, egyfajta nyitánya.
Mi
történt? Mire emlékeztek az emberek? Könnyen elképzelhető, hogy az evangélista
egyfajta családi emléket rögzített: megkezdődött a menyegző, de egyszerre kis
híján kudarcba fulladt. Elfogyott a bor! Oda az ünnep! Jézus azonban jelen
volt, és váratlanul megmentette az egybegyűltek örömét. De vajon miért
illesztette be evangéliumába János, méghozzá ilyen előkelő helyre, a történet
első oldalainak egyikére? Csak a hatalom érdekelte, hogy a víz borrá vált?
Nagyon
valószínű, hogy a családi élmény mélyebb igazságokat akart megfogalmazni. A
menyegzőnek valószínűleg szimbolikus értelme van. A menyegző az Ószövetségből
eredően a szövetség fogalmával társítható. Isten szövetséget kínált a
választott népnek, amelyhez ajándékokat ígért. A kánai menyegző főszereplője az
evangélista számára nem a kánai ifjú pár, hanem Jézus, Isten Fia, aki a
végsőkig hűséges lesz népéhez. A szövetségi ígéretek beteljesedéseként minden
képzeletet felülmúló mértékben ajándékozza a szövetség borát. A 6 kőedénybe
egyenként mintegy 100
liter víz férhetett, így tehát Jézus mintegy 600 liter bort adott
ajándékba az ünnephez. Ez a hatalmas mennyiség a szövetség bőségét érzékelteti.
A bor eredetét azonban csak a tanítványok ismerik. Ők azok, akik előtt Jézus
hatalma megnyilvánul, akik rádöbbennek az esemény valódi távlatára: A Fiú
jelenlétével Isten mintegy felülmúlja még saját ígéretét is. Isten saját magát
ígéri az embernek, és elhozza bőséges ajándékát, az élet gazdagságának előízét.
Az evangéliumban később is szó lesz még vízről és borról: az élet vizének
forrásáról (vö. Jn 7,38), illetve az életet adó szőlőtőről (vö. Jn 15,1-11).
A
kánai menyegző tehát Jézus személyét és hatalmát, egyszersmind küldetését is
kinyilatkoztatja. Természetesen felmerül a kérdés, hogy ha ő a megígért, a
végleges Vőlegény, akkor ki lesz a menyasszony. Az elbeszélésben kiemelt szerep
jut Máriának, Jézus anyjának. Elsősorban őt hívták meg a menyegzőre (1-2.
vers). Ő hívja fel Jézus figyelmét a kialakulóban lévő nehéz helyzetre is, és ő
inti a szolgákat, hogy tegyék, amit Jézus mond. A Jézus és Mária között zajló
különös párbeszéd (3-4. vers) lényege, hogy a köztük lévő kapcsolat mostantól
megváltozik. Elsősorban ezt fejezi ki a fordulat, amellyel Jézus anyjához szól.
Szó szerint: „Mi neked és nekem, Asszony?” (Jn 2,4; vö. 2Sám 16,10; 1Kir 17,18).
Ez nem Jézus rosszallását, nem is Mária kérésének visszautasítását jelzi, hanem
azt, hogy az anya-fiú kapcsolat mostantól átalakul. Mária mostantól az Asszony,
a jegyesére váró Izrael jelképe, Sion leánya, másrészt a tanítványok, tehát az
Egyház anyja, aki az Úr egyetemes küldetésében is részt kap. Az „Asszony”,
Jézus anyja, a kereszt alatt is ott áll majd (Jn 19,25-27), amikor már „eljött
az óra” (Jn 12,23), és minden „beteljesedett” (19,30).
Jézus
kinyilatkoztatja dicsőségét, vagyis az Atyához fűződő örök szeretetkapcsolatát.
A János-evangélium prológusában, előszavában megígért teljesség (vö. Jn
1,14.16) részesei lesznek a tanítványok, más módon pedig a menyegző vendégei.
Mi a tanulság? „Tegyétek, amit ő mond!” – biztat minket ma is Isten
Anyja, és biztat az egyház is, az ünnep otthona. Jelképesen pedig: nyissuk meg
szívünket a Vőlegény gazdagságára, hűséges szeretetére! Az ünnep Isten
ajándéka.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése