PÁVIAI
SZENT EPIFÁNIUSZ
püspök
*Pávia, 438. +Padova, 497.
*Pávia, 438. +Padova, 497.
Amikor
hildesheimi Othwin püspök 961-ben Ottó királlyal együtt Itáliába vonult, hogy a
császárkoronázás tanúja legyen, épülőfélben lévő székesegyháza számára becses
ereklyét akart szerezni. Itália gazdag volt az ilyen kincsekben, de adakozni
nem szeretett belőlük. Othwin talált néhány klerikust, akik éjszaka feltörtek a
páviai dómban néhány szarkofágot, és kivették Szent Speciosa szűz és Szent
Epifániusz püspök csontjait. Amikor a rablás ismeretessé vált Páviában, Othwin
püspök elbúcsúzott a császártól, és drága adományaival észak felé sietett. A
hildesheimi egyház hívei ujjongva fogadták. Bármilyen megdöbbentően hat is ránk
ez az epizód, el kell fogadjuk Othwin kortársaitól, akik tudósítanak róla, hogy
a szent ereklyék birtoklásáért való jámbor buzgóság a megszerzés módjának
megfontolásával nem sokat törődött.
Az,
aki így Hildesheimben talált új nyugvóhelyet, a leghatározottabb püspöki
egyéniségek egyike volt a régi római birodalom utolsó időszakában. Pávia, ahol
438-ban született, szilárd talajt nyújtott számára, ahonnan e nagyon nyugtalan
időkben áldásosan tudott működni az államért és az Egyházért. Fiatalon lett
pappá; életrajzírója és utóda, Szent Ennodius (+ 521) páviai püspök tanúsága
szerint mintegy nyolc éven át teljesítette a ,,menny katonája pályafutásának
újoncszolgálatát''. Ebben az időben bontakozott ki természetes képességeinek
gazdagsága. Arcvonásainak és alakjának feltűnő szépségét, csengő hangját,
határozottságát és jólneveltségét minden embertársával való kapcsolatában
magasztalták. Úgy látszik, már ifjú klerikus korában különleges tehetsége volt
ahhoz, hogy a civakodók közt békét teremtsen. Ezen a téren mindenesetre többet
tett, mint amennyi természetes adottságaitól telt volna. Egy alkalommal egy
paraszt, aki perlekedett egy pappal valami szántóföld miatt, nekitámadt a
közvetítő Epifániusznak. Egész Pávia felháborodott a kedvelt szubdiákonuson
esett sérelem miatt. Epifániusz azonban olyan meggyőző szeretettel bocsátott meg,
hogy példája teljesen magával ragadta a perlekedőket. Saját személyének
maradéktalan odaadásában rejlik sikerének voltaképpeni titka, nemcsak abban a
kis vitás ügyben, hanem későbbi, nagy politikai küldetéseiben is.
Epifániuszt
466-ban szülővárosa püspökévé szentelték. Püspökségének évei egybeesnek azokkal
a sok szenvedést hozó zavargásokkal, amelyek a nyugatrómai birodalom bukásához
vezettek. Felső-Itália hatalmas ura ekkoriban a germán Rikimer volt Milánóban.
A római császárok neki köszönhették uralmukat. Ebben a természetellenes
állapotban gyakran támadtak feszültségek. 471-ben megbízták Epifániuszt, hogy
simítson el egy egyenetlenséget Rikimer és apósa, Anthemiusz császár között. A
püspök túlságosan fiatalnak és tapasztalatlannak érezte magát erre a feladatra,
mégis vállalta ezzel a megokolással: ,,Vonzódásomat, amellyel hazámnak
tartozom, nem tagadom meg.'' A kibékítés sikerült, bár nem volt tartós.
Két évtizeddel az utolsó római császár letaszítása után a keleti gótok nyomultak be Itáliába Teoderik vezetésével. Ismét Felső-Itália lett a leginkább sújtott rész, s Epifániusz ismét a béke mentsvára lett. Teoderik, aki kiválóan értett ahhoz, hogy új birodalmának minden jó energiáját felhasználja, nagy tiszteletet tanúsított Pávia püspöke iránt. Őt küldte el a burgundiai királyi udvarba, hogy ott hatezer fogoly szabadonbocsátását kérje. Epifániusz kiegészítette ezt a nagy művet, amennyiben a hazatérők számára földet és pénzt kért Teoderiktől, hogy szabadságuk ne váljék teherré. 497-ben utolsó utazására indult Ravennából Páviába. Betegsége azonban gyorsabb volt, mint a kocsija, és Pádovában beteljesedett a szent jelmondata: ,,Az élet számomra Krisztus, a halál pedig nyereség''.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése