Húsvét 7. hét csütörtök
Amikor Jézus azt kéri, hogy mi is úgy legyünk őbenne,
amint ő az Atyában van, a Szentlélekre utal, a Szentlélek kiáradásáért
imádkozik. Amikor a Szentírásban az Atyáról és a Fiúról van szó, mindig oda
kell értenünk a Szentlelket is, aki a Szentháromságban a szeretet köteléke, az
Atya és a Fiú közös, egyetlen élete, s rejtetten, mintegy inkognitóban,
utalásszerűen és kötőszavakba rejtőzve szeret jelen lenni. Ő az, aki az emberi
személyek között is megvalósítja a legmélyebb egységet. Jézus kérését a benne
hívők egységéért az Atya már teljesítette, hiszen ugyanazon isteni természet
részesei lettünk mindnyájan a Szentlélekben, vagyis az Egyház ontológiai
mélysége már megvalósult. Hogy a történelem folyamán kialakult megosztottsága
megszűnjék, ezt a már létező egységet kellene felszínre hoznunk, vállalnunk
életünk mindennapjaiban, erkölcseiben, döntéseiben.
Ám a Szentlélek nem csupán megvalósítja a Krisztus
nevében megkereszteltek egységét, hanem feltárja a krisztusellenes világ
megosztottságát is. Szent Pál a mai Olvasmányban a Szentlélek sugallatára – aki
Jézus ígérete szerint segítségünkre siet szorult helyzetünkben és megtanít
arra, mit kell mondanunk – egyetlen mondatával rátapint az ellenfelei közti
ellentétre, és szembefordítja őket egymással. Az ő egységük csupán a felszínen
létezik: mindössze az köti őket össze, hogy Jézus ellen vannak – mint ahogy
Pilátus és Heródes is jó barátok lettek Jézus elfogatása után –, a mélyben
azonban ellentmondások feszülnek közöttük.
Urunk Jézus, segíts kegyelmeddel, hogy ha Miattad
nehéz helyzetbe kerülünk, bátran hagyatkozzunk a Szentlélekre, s az ő erejében
tanúskodjunk Rólad. Add, hogy a Lelket befogadva és indításainak
engedelmeskedve munkálkodjunk az Egyház egységén, úgy, hogy egészen a
keresztig, sőt a kereszten túl is vállaljuk testvéreinkkel azt az egységet,
amelyet a Szentlélek már létrehozott bennünk, s ugyanakkor felszínre hozzuk az
Egyház ellenségeinek végzetes megosztottságát.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése