Amoris laetitia – XI. rész: Házastársi és családi lelkiség (9. fejezet)
Április 8-án a Szentszék Sajtótermében bemutatták Ferenc pápa Amoris laetitia (A szeretet öröme) kezdetű apostoli buzdítását, melynek ismertetésére Török Csaba teológust, az Esztergomi Hittudományi Főiskola oktatóját kértük fel. Elemzését több részben adtuk közre. A befejező részt olvashatják.
„A
szeretet különböző árnyalatokat ölt magára, azon életállapotnak megfelelően,
amelyre meghívást nyertünk” (313) – kezdi buzdítása utolsó fejezetét a pápa. A
célja az, hogy az „ezernyi valós és konkrét gesztusból” építkező házastársi és
családi lelkiség útját mutassa meg nekünk (315). Olykor talán gondot okoz az,
hogy egyéni vállalkozásként, „privát útként” tekintsünk az istenkapcsolatunkra
és lelkiségünk kibontakoztatására. Ám „azoknak, akiknek mélységes lelki vágyaik
vannak, nem szabad azt érezniük, hogy a család eltávolítja őket a Lélek
szerinti életben való növekedéstől. Sokkal inkább [azt kell érezniük], hogy
olyan út ez, amelyet az Úr arra használ fel, hogy elvezesse őket a misztikus
egyesülés csúcsaira” (316). Másként megfogalmazva: egy olykor túlzóan egyoldalú
lelkiségfelfogással szemben azt tanítja nekünk az apostoli buzdítás, hogy a
mindennapos emberi élet konkrétságában is van módunk elérni egy olyan
spirituális teljességre, amelyet sokszor a remete magányához, a szerzetes
elvonultságához, a kizárólag Isten szemlélésében élő ember átszellemültségéhez
kapcsolunk. „Az öröm, a pihenés vagy az ünnep, de még a szexualitás pillanatait
is úgy éljük meg, mint a Feltámadás teljes életében való részesedést” (317).
Ennek kiemelt terepe a család közösségében végzett imádság, amely „kivételes
eszköz a húsvéti hit kifejezésére és megerősítésére” (318).
A
család lelkisége a kizárólagos és szabad szeretet forrásából táplálkozik, amely
a házasságban él. „Van egy pont, ahol a pár szeretete eléri a legmagasabb fokú
szabaddá válást, és az egészséges autonómia helyévé lesz: amikor mindenki
felfedezi, hogy a másik nem az övé, hanem sokkal fontosabb tulajdonosa van, az
ő egyetlen Ura. Senki sem tarthat igényt arra, hogy a szeretett személy
legszemélyesebb és legtitkosabb intimitását birtokolja. Csakis az Úr
foglalatja el a másik életének a középpontját. Ugyanakkor, a lelki realizmus
alapelve okán a házastárs nem tart igényt arra, hogy a másik teljességgel
kielégítse a szükségleteit” (320). Én is és a másik is Istenre vagyunk utalva.
A közöttünk lévő legnagyobb és legmélyebb szeretet is elégtelen Őnélküle, aki a
forrás, a középpont és a cél.
Az így
feltáruló lelkiség kulcsszavai a gondoskodás, a vigasztalás és az ösztönzés.
Itt is érvényesül az előző fejezetben a lelkipásztorkodás számára kijelölt
logika: „A család egész élete egy irgalmas »legelő«. Mindenki gondosan belefest
és beleír a másik életébe (…). Mindenki »emberek halásza« (Lk 5,10), aki Jézus
nevében kiveti hálóját (vö. Lk 5,5) a többiek felé, vagy egy olyan földműves,
aki azon a friss földön munkálkodik, amelyet a számára kedvesek jelentenek,
ösztönözve bennük a legjobbat (…). Mindez istentisztelet, mivel Ő az, aki annyi
jó dolgot elvet a többiekben annak reményében, hogy mi növeljük majd azokat”
(322). A családi élet, az egymásra gyakorolt jó hatás, a másik növekedésének és
érésének szemlélése valódi istentapasztalat a hívő ember számára.
„A
Szentlélek ösztönzése hatására a család magja nemcsak befogadja az életet,
amikor nemzi azt saját ölén, hanem megnyílik, kilép önmagából, hogy kiárassza
javait a többi emberre, hogy gondot viseljen rájuk és az ő boldogságukat
keresse. Ez a megnyílás kivételes módon fejeződik ki a vendégszeretetben (…).
Amikor a család befogad, és találkozik a többi emberrel, különösen a
szegényekkel és az elhagyottakkal, akkor »az egyház anyaságának a szimbóluma,
tanúságtétele és részesedése«. A társas szeretet, a Szentháromság tükörképe,
valójában az, ami egyesíti a család lelki értelmet és önmagán kívülre irányuló
küldetését, mivel jelenvalóvá teszi a kérügmát, minden közösségi
igényével egyetemben. A család sajátos lelkiségét ugyanakkor úgy éli meg, mint
családegyház, és a világ átalakítása szempontjából létfontosságú sejt” (324).
A buzdítást egy, a Szent Család közbenjárását kérő ima zárja, az utolsó
pontban kifejezett meghívás gondolatához kapcsolódva: „Haladjunk előre,
családok, továbbra is haladjunk előre! Amire ígéretet kaptunk, az mindig
nagyobb. Ne veszítsük el korlátaink miatt a reményt, de ne is mondjunk le
arról, hogy keressük a szeretet és közösség teljességét, amelyet ígéretben
elnyertünk!” (325).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése