Amoris laetitia – X. rész: Kísérni, megkülönböztetni és integrálni a törékenységet (8. fejezet)
Április 8-án a Szentszék Sajtótermében bemutatták Ferenc pápa Amoris laetitia (A szeretet öröme) kezdetű apostoli buzdítását, melynek ismertetésére Török Csaba teológust, az Esztergomi Hittudományi Főiskola oktatóját kértük fel. Elemzését több részben, naponta adjuk közre.
Az Amoris
laetitia kezdetű buzdítás legtöbbet idézett, legellentétesebb véleményeket
kiváltott fejezetéhez érkeztünk el, melynek célja az „irgalmasság
lelkipásztorkodásának” a feltárása a házasság és a család terén. „Olykor sokba
kerül számunkra, hogy helyet adjunk a lelkipásztorkodásban Isten feltételekhez
nem kötött szeretetének. Oly sok feltételhez kötjük az irgalmasságot, hogy
végül megfosztjuk azt konkrét értelmétől és valós jelentésétől, ez pedig az
evangélium hirdetésének a legrosszabb módja” (311). A törékenység
alaptapasztalata ugyanis olyan emberi élethelyzeteket állít elénk, amelyek
valóban nem egyeznek Isten tervével. Ám ilyenkor is meg kell találnunk a
viszonyulás és adott esetben a pásztori cselekvés helyes, Krisztus szándéka
szerinti útját. A címadó három kifejezés már önmagában hordozza a „program”
lényegét:
– Kísérni:
minden helyzetet a maga egyediségében kell szemlélni, s személyes közelséggel,
támogató, előremutató jelenléttel kell ott állni mindazok mellett, akik
nehézségekkel küzdenek, s a törékenység terhét hordozzák.
– Megkülönböztetni:
a jezsuita pápa gondolkodásmódjára rendkívüli hatással van a „lelkek (vagy
szellemek) megkülönböztetésének” a tematikája, amelyet Loyolai Szent Ignác a Lelkigyakorlatokban
alaposan kifejtett (313–336 pontok). A formális és külsődleges elvek
alkalmazása mellett itt a konkrét személyességre is reflektálni kell, a
Szentlélek világosságánál.
– Integrálni:
az egyház soha nem hitte, hogy a „tiszták egyháza”, a tökéletesek közössége
lenne. Ezért a házas és családi állapotuk okán „rendezetlen körülmények között”
élők esetében is meg kell vizsgálni, miként tudnak az egyház életében részt
venni.
Akik
sietősen és felületes ítélkezés vágyával olvassák ezt a fejezetet, sokszor
tévútra jutnak, s nem veszik észre, hogy itt nem a tanítás „felvizezéséről”,
hanem az aggódó szeretet, a komolyan vett irgalmasság útkereséseiről van szó. A
pápa már többször használta a hasonlatot, most is előveszi: „az egyház munkája
gyakran a tábori kórházéhoz hasonlít” (291), vagyis a legeltérőbb helyekre is
eljutva igyekszik azt a segítséget nyújtani, amire ott és akkor a legnagyobb
szükség van. Nem állhatunk meg a deklaráló magatartásnál, engednünk kell, hogy
minden emberi küzdelem, harc és szenvedés megérintsen, szó szerint szíven üssön
minket. Nem hirdethetjük érzéketlenül vagy fensőbbségesen Isten igazságait,
mert azok így legalapvetőbb evangéliumi lényegüket veszítik el. Ahogy a
szinódusok is fogalmaztak, az egyház „értékeli a konstruktív elemeket azokban a
helyzetekben, amelyek még nem, vagy már nem felelnek meg a házasságról adott
tanításának” (uo.). Másként fogalmazva: nem lehet feketén-fehéren látni, a
fokozatosság törvénye (amely nem a törvény fokozatossága) azt kívánja meg, hogy
még a rendezetlenségekben is keressük azokat a tényezőket, amelyek
potenciálisan a nagyobb jó felé mutatnak.
A pápa
ezért leszögez bizonyos normákat a megkülönböztetés terén. A legfontosabb
kapcsán Aquinói Szent Tamást hívja segítségül: „Jóllehet, az általános dolgokban
fennáll egy bizonyos szükségszerűség, minél inkább alászállunk az egyedi dolgok
felé, annál inkább találkozunk a hiánnyal [defectus] (…). Gyakorlati
téren nem egyenlő mindenki számára az egyedire vonatkozó igazság vagy
gyakorlati norma, hanem csakis az, amely az általánosra vonatkozik” (S.Th.
I–II, q. 94. art. 4). Ezért a buzdítás arra hív, hogy elkötelezetten járjunk a
szeretet útján [via caritatis], ami a legfőbb törvény.
A fenti megfontolások „a lelkipásztori irgalom logikájában” öltenek
testet. Most átadjuk a szót magának a dokumentumnak: „Hogy elkerüljünk
bármilyen téves értelmezést, emlékeztetek: az egyház semmiképpen nem mondhat le
a házasság teljes ideáljának, Isten tervének a maga nagyszerűségében való
előadásáról (…). A kivételes helyzetek megértése soha nem jelenti a teljesebb
ideál fényének elrejtését, sem pedig azt, hogy kevesebbet hirdessünk, mint
amennyit Krisztus kínál az embernek. Napjainkban a bukások pasztorációjánál
fontosabb a lelkipásztori erőfeszítés a házasságok megerősítésére, hogy így
megelőzzük a töréseket” (307). [A szinódusi folyamaton született megfontolások]
„olyan keretet és légkört nyújtanak, amely meggátol minket abban, hogy egy
rideg »íróasztali erkölcstant« fejlesszünk ki a legkényesebb témák
taglalásában, és sokkal inkább az irgalmas szeretettől eltelt lelkipásztori
megkülönböztetés szövegkörnyezetébe helyez minket, amely mindig kész a
megértésre, a megbocsátásra, a kísérésre, a reményre és mindenek fölött az
integrációra” (312).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése