DI GIROLAMO SZENT FERENC
jezsuita, pap
*Grottaglie, 1642. december 17. +Nápoly, 1716. május
11.
A Taranto közelében levő Grottaglie nevű kisváros
nemességéhez tartozó di Girolamo családból több pap került ki. Miután Ferenc a
helyi iskolába járt, és megszerezte ott az egyetemre való érettséget, 1659- ben
Tarantóba ment. A szemináriumban lakva a jezsuita kollégium előadásait
látogatta 1665-ig. Ezután diákonusként a nápolyi jezsuita kollégiumban
teológiát és mellette jogtudományt is tanult. 1666 márciusában szentelték
pappá.
Először nevelőként alkalmazták egy fiúintézetben.
Néhány év múlva elhatározta, hogy belép a jezsuita rendbe, amelyet tanulmányi
ideje alatt közelebbről megismert. Nápolyban töltött novíciusi éve után,1671
nyarán szűkebb hazájába, Leccébe helyezték, hogy onnan kiindulva végezze első
lelkipásztori tevékenységét. Ezekben a kezdeti években alakította ki saját
módszerét. Ragyogó szónok volt, mégsem hagyatkozott pusztán retorikai
adottságaira, hanem írásban készült prédikációira. Egész életéből tízezer
prédikáció kézirata maradt fenn. Prédikációi természetesen kora érzésvilágának
felelnek meg, a barokk stílusnak, amelyet a dél-itáliai vérmérséklet még inkább
felfokozott; ma már ezért idegennek és meghaladottnak tűnnek számunkra.
Megbízható magvukat azonban nem lehet félreismerni. A Szentírás és az egyházatyák
buzgó tanulmányozása -- amelyek hatása bőségesen meg is található nála --
segített abban, hogy prédikációi ne váljanak puszta barokk szócifrázatokká.
Ferenc már Leccében kialakította az utcai prédikációk
rendszerét. Hihetetlen sikerei ellenére azokban az években érlelődött meg benne
a gondolat, hogy a külföldi pogánymissziónak szenteli életét. A rend
generálisát ostromolta tengerentúlra küldéséért, de valamennyi levelére
ugyanazt a választ kapta: a fiatal jezsuita buzgósága dicséretes, kívánsága
azonban teljesíthetetlen: ,,A fáradozásban és lelkekben gazdag Indiát Nápolyban
is megtalálja, ott fejtse ki hát lelkipásztori buzgóságát!''
1674-ben, tanulmányai befejezése után Nápolyba küldték
Ferencet. Több mint negyven éven át egészen haláláig kellett e ,,missziós
területén'' maradnia. 1678-tól Nápoly misszionáriusa volt a hivatalos címe.
Lelkipásztori módszerét csakhamar a nagyvárosi körülményekhez alkalmazta.
Mindenekelőtt három, helyileg is elkülönült feladatra irányította egész erejét:
Első helyen álltak a Nápoly nagy terein és élénk
utcáin tartott népmissziói. Középpontjuk az Anjou-kastély előtti tágas tér
volt, akkoriban nagy szórakozópark, amely orgazdáknak, szemfényvesztőknek,
kitartottaknak és más csirkefogóknak szolgált találkahelyül. Különösképpen ádventben
és a nagyböjtben tartotta meg a rendíthetetlen misszionárius -- egy csapat
tevékeny világi támogatásával -- eme népség közepette prédikációit, a kor
stílusának megfelelően, képszerűen és nagyon erőteljesen bemutatva a bűn
megvetendő voltát és a pokol büntetésének borzalmait. A kor minden rémítő
eseményét (a földrengést, a pestist vagy a Vezúv kitörését) belefoglalta
prédikációiba, hogy megrendült hallgatói érzésvilágát még inkább megragadja.
Második feladata a város rossz hírű negyedeibe,
elsősorban a kikötő közelébe vezette, ahol számos prostituáltat sikerült
megtérítenie. Bűnbánó körmenetekkel, nyilvános ostorozásokkal és erős hangú
rövid prédikációkkal kísérelte meg, hogy a lányokkal való garázdálkodást
legalább korlátozza, ha teljesen megszüntetni nem is tudta. Emiatt többször is
az életére törtek, céljától azonban nem hagyta magát eltántoríttatni. Tudatában
volt annak, hogy a prostitúciónak szociális okai is vannak.
Mivel akkoriban a nő számára tiszteletben tartott
életútnak csak a házasságot vagy a kolostort tekintették, sok szegény családból
való lányt az ínség prostitúcióra kényszerített. Ferenc -- mint előtte néhányan
már mások is, köztük rendjének alapítója, Loyolai Szent Ignác (lásd: A szentek
élete, 387. o.) is -- megkísérelte, hogy megfelelő intézkedésekkel enyhítse ezt
a szükséghelyzetet. Otthonokat alapított és támogatott, amelyekbe a
szerencsétlen nőket legalább egy időre felvették, és megtett minden tőle
telhetőt, hogy megkönnyítse számukra az átmenetet a rendezett életbe.
A megelőző intézkedésekkel is azon fáradozott, hogy
gátat vessen a prostitúció továbbterjedésének. Lényeges változást neki sem
sikerült ezen a téren elérni. Az a tény, hogy élete végéig újból és újból
magára vette az ilyesmikért való fáradozást, igazolja, hogy milyen csekély
lehetett az elért eredmény, jóllehet a krónikások számos megtérésről
tudósítanak.
Harmadik feladatköre túlterjedt Nápolyon, és Ferencet
különösen a nyári hónapokban a várost környező helységekbe is elvezette. A
vallási élet hatékonyabbá tétele céljából a hónap minden harmadik vasárnapján
Nápoly jezsuita templomában közös áldozást hirdetett. A város különböző
plébániáiról és Nápoly környékéről népes körmenetek vonultak a Gesů Nuovóhoz, a
jezsuiták nápolyi templomához, ahol számos pap gyóntatott. A havi közös áldozás
e vasárnapjain a hívők ezrei vettek részt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése