Az Irgalmasság Szent Éve 201.
Az
ószövetségi kinyilatkoztatásban keressük
Az ószövetségi kinyilatkoztatásban keressük, hogy Isten a történelem
szereplőitől mit várt el a választott nép megsegítésében. Isten kitüntetett
küldöttét, Salamon király amíg Istennek szolgált egész szívvel, addig népe, sőt
az egész történelem javára tudott szolgálni. Amikor az élvezetek elvonták
figyelmét Isten és népe szolgálatától, népének súlyos károkat okozott. Fia és
utóda, Roboám idejében elveszett az egységes Zsidó-ország. Lehet egy nép
életében ennél nagyobb veszteség? Jeroboám, Salamon egykori munkavezetője,
megkapta Istentől tíz törzs fölött az uralmat. Ezzel megalakult az északi
ország ugyanúgy Izrael néven, mint ahogy Saul király halála után is külön az ő
fiához ragaszkodtak, és csak évek múlva fogadták el és koronázták királyukká
Dávidot, akit Isten már Saul életében királlyá kenetett Sámuel kezével. Eddig
tehát Isten akarata szerint történt minden. Mit tett Jeroboám, akinek
érdemtelenül hullott ölébe ez a nagy lehetőség? Összegyűjtötte tíz törzsét
Szichembe, az ősi városba. Ott akarta megbeszélni a néppel, hogyan induljanak
el a külön úton. Isten és a nép szolgálata kellett volna, hogy méltó legyen a
válasz és a hála kitüntetett helyzetében. Ő azonban így gondolkodott magban: Ha
Jahveh házába, Salamon templomába zarándokolnak alattvalóim évente háromszor
is, ott összebarátkoznak Júda törzsével, hiszen testvérek, és előbb-utóbb
elhagynak engem, visszapártolnak Dávid házához. Miért ne építenék én
alattvalóim számára két szentélyt is, ahol kedvükre imádkozhatnak a húsvéti,
pünkösdi és sátoros ünnepek alkalmával? Készíttetett tehát két aranyborjút.
Templomokat is épített ezeknek: egyiket Bételben, másikat Dánban helyezte el.
Mint Isten által kijelölt király teljes tekintélyével így jelentette be a
népnek sorsdöntő rendelkezését: „Ne járjatok fel többé Jeruzsálembe: íme, itt
vannak isteneid, Izrael, akik kihoztak téged Egyiptom földjéről”. (1Kir 12,28)
Először ezt adta Istennek Jeroboám király. Nem maga találta ki ezt a förtelmes
átejtést, hanem egyszerűen plagizálta a háromszáz éves történetet. Amikor Isten
tíz rettenetes csapással kimenekítette népét Egyiptomból, a fizikai
rabszolgaságból, egyben a sátán sötét szellemi uralmából, a fáraó utánuk
robogott teljes hadseregével. Jahveh, a világmindenség láthatatlan teremtője a
Vörös-tengerben száraz utat nyitott az éj leple alatt menekülő népének.
Megtehette, hiszen Ő a világ teljhatalmú ura. Reggel a fáraó hadseregét
belevezényelte ebbe a folyosóba, utánuk vágtatott. Isten azonban rájuk
zúdította a tengert, valamennyien benne vesztek. Ez után az újabb csoda után
kötött népével szerződést Isten: a zsidók csak Őt, az egyetlen igaz Istent
imádják. A nép a szerződést elfogadta, áldozati vérrel megpecsételték. Majd
amíg Mózes negyven nap a hegyen Istennel beszélgetett, lent a hegy lábánál a
sátán rávette a zsidókat, hogy higgyenek neki: Isten elhagyta őket. Mivel az
egész világnak látható istenei azaz bálványai vannak, a zsidó nép is öntsön
aranyborjút és azt imádja. A megtévesztő beszéd ugyanígy hangzott el: „Ezek a
te isteneid, Izrael, akik kihoztak téged Egyiptom földjéről”. (Kiv 32,4) –
Jeroboám tehát a sátán népévé tette Izraelt. A nép itt is önként elfogadta;
ezzel magára vonta Isten haragját. Az új király, aki hűtlenné lett Istenéhez,
elvesztette a kegyét, de elvesztette a hitszegő nép is. A király hűtlenné vált
Istenhez, hűtlenné lett népéhez is. Ő is, utódai is egyre inkább zsarolni
kezdték a népet, mert az udvartartás, a hadsereg, a tisztviselők serege igen
sokba került. Vetették ki az egyre nyomasztóbb adókat. Aki nem tudott fizetni,
el kellett adja a földjét, majd a házát. Sokan oda süllyedtek, hogy saját
magukat adták el rabszolgának a napi élelemért. Isten időnként üzent a hűtlen
uralkodónak, majd utódaiknak: hűtlenségükért és népüket jólét helyett nyomorba
döntötték, ezért nagyon drágán fognak fizetni: elpusztulnak országukkal együtt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése