Az Irgalmasság Szent Éve 202.
Izajás
a nagy próféta egyike
Izajás próféta a négy nagy-próféta egyike volt. Hét évszázaddal korábban
élt, mint Jézus Krisztus. Ennek ellenére olyan sok kinyilatkoztatást kapott
Megváltónkról, hogy nyugodtan nevezhetjük őt az Ószövetség evangélistájának.
Ebben a sorozatban azt vizsgáljuk, mit tett a népéért, kortársaiért, hazájáért.
Isten az, aki ember teremtményeit kiválasztja, egyéni sorsot tervez számukra,
amely lényegében mindenki számára azonos. Mert minden egyéniség célja az, hogy
szolgálja az igazságot és a szeretetet. Vannak, akiket csupán családjuk
szolgálatára szán Urunk, csak azokat kell boldogítania szeretetével, akiket a
családban melléjük rendelt az Úr. Mások szélesebb körben kapják megbízatásukat:
falu, város, nemzet, ország, - plébániai közösség, Egyház szolgálata. A
próféták küldetése az akkor élőkhöz szólt, elsődlegesen népükhöz, vezetőikhez
küldettek, másodlagosan pedig az Újszövetséghez. Izajás próféta életéből
kiragadunk néhány mozzanatot, ahol népéhez való viszonya, felelőssége
szembeszökő és minket is útbaigazít.„Abban az esztendőben, amikor meghalt Uzija
király, láttam az Urat, amint magas és kiemelkedő trónuson ült, és ruhájának
uszálya betöltötte a templomot”(Iz 6,1) Akkor bizonyára nem gondolt rá, hogy a
világ Ura úgy mutatkozik előtte, mint a királyok Királya, aki a közelmúltban
elszólította népe éléről Uziját, és más síkon meg akarja mutatni jóságát gondoskodó
szeretetével. A hatszárnyú szeráfok állandóan szolgálatra álltak Isten mellett.
Azonban a földiek között is volt kiszemelt szolgája, akit terveibe, jövendő
szent szolgálatába most akar bevonni. Megragyogtatja előtte dicsőségét,
udvartartását. Minden és mindenki szent és készséges. Izajás felkiált
meglepetésében és a benne sarjadzó hivatás érzetében: „Jaj nekem, végem van!
Mert tisztátalan ajkú ember vagyok, és tisztátalan ajkú nép között lakom, mégis
a Királyt, a Seregek Urát látták szemeim!” (5) A meghívó végtelen nagy Felség
isteni módon érzékelteti különleges hivatásra kiszemelt teremtményével, hogy
nagy tervei vannak vele. Uzija (Azarja) tizenhat évesen lett Júda királya.
Apja, Amaszja, igaz lélekkel szolgálta Istent és népét. Az elszakadt Izraelben
Jeroboám király iszonyú tettre szánta magát: elszakadt Ábrahám élő Istenétől és
bálványoknak épített országában két templomot. Népét is bálványok szolgájává
tette. Ugyanebben az időben, Júdában Uzija követte apját. De nem rombolta le
országában népe bálványait, és ez igen nagy vétek volt Isten ellen. Az Úr
leprával büntette. Fia, Jótám uralkodott helyette. (2Kir 15,1-7. 32-38) Ebben a
helyzetben Isten a nép lelki ügyeit új választottra akarta bízni. Jótám is
követte ugyanis apja és nagyapja hitét, de népének engedte továbbra is a
bálványozást. Ezért hívta meg különleges szolgálatára Izajást. Amikor ezt
Izajás megérezte, a feléje áradó kegyelmektől megrémült, és kiáltotta a jaj-t.
Kettős volt tehát aggodalma: népéhez küldetik, akit három király sem tudott
(nem mert) leszoktatni a bálványozásról, a tisztátalan lelkek imádásáról. Ő,
aki hasonlóan vétkesnek érzi magát, mit tud tenni? A meghívó Isten azonban
kegyelmével siet segítségére: „Erre odarepült hozzám az egyik szeráf, kezében
parázs volt, melyet csípővassal vett el az oltárról. Hozzáérintette a számhoz
és így szólt: „íme, ez megérintette ajkadat, és eltűnt a bűnöd, vétked
bocsánatot nyert”. (Iz 6,6-7) A kegyelem Ura és forrása orvosolta az egyik
bajt. Ennek ellenére nem parancsol, hanem kérdez, hogy a nép hűtlenségének
orvoslására ki vállalkoznék: „Kit küldjek el? Ki megy el nekünk?” (8) Izajás
immár vállalva a feladatot, így felel: „íme, itt vagyok, engem küldj!”(8) Isten
pedig nyíltan felsorolja népe ellenállását, bűneit. Elmondja, hogy a nagy prófétai
erőfeszítések ellenére nem tér meg a nép, el kell pusztulnia, „mint a terebint
és mint a tölgyfa, amelynek kidöntés után megmarad a törzsöke: szent mag a
törzsöke” (13) Népünk sorsának jobbra fordítását ki vállalja? Tisztuljon meg
ajka és szíve az Úrtól kapott kegyelemtől, bátran vigye végbe a tőle kapott
feladatot.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése