BOLDOG CONTARDO FERRINI
hitvalló
*Milánó, 1859. április 4. +Suna, 1902. október 17.
,,Az ő állásában és napjainkban gyakorolt hite és
keresztény élete valóságos csodának tűnik számomra'' -- jelentette ki Contardo
boldoggá avatási perében az Ambrosiana Könyvtár akkori vezetője, msgr. Ratti, a
későbbi XI. Pius pápa (1922--1939). Az Itália egyesítése utáni évtizedek
folyamán a politikában, a sajtóban, az irodalomban, az iskolákban, különösen a
főiskolákon éles egyházellenes szellem uralkodott. Contardo apja a milánói
műegyetem tanára volt. Legidősebb fia ragyogó tehetségű tanulónak mutatkozott,
bár gyermekként nem volt mentes a szokásos gyermeki csintalanságoktól. Életében
a fordulatot, vagyis a teljes, korlátozás nélküli Istenhez fordulást első
szentáldozása idézte elő, tizenkét éves korában. Kilenc évvel később ezt írta
Antónia húgának első áldozása alkalmával: ,,Egy örök, kimondhatatlan szövetség
napja ez, s ennek következtében nem akarunk többé mást, csak a jót, mindig csak
a jót és mindenféle jót. Egy múlhatatlan szeretet igénye ez, egy szegény
teremtett szív feláldozása, amely másként nem tudja viszonozni Teremtőjének
szeretetét.''
Gimnazista korában Contardo a Szentírás iránti szeretetből
héberül tanult. Az Ambrosiana Könyvtár vezetőjénél tanult szírül, valamint
koptul és szanszkritül is. Kimondhatatlan adottsága volt a nyelvek iránt;
később olvasott a fontosabb modern nyelveken, s könnyedén írt németül, latinul
és görögül. A papi hivatás terhétől és felelősségétől való bizonyos félénk
visszahúzódás hatott pályaválasztására. Döntő volt számára Isten akarata, ez
pedig tudósként akarta őt világába helyezni; nem a papságra érezte magát
hivatottnak. Egyik anyai nagybátyja a római jog professzora volt, s ez a
szakterület Contardót különösen érdekelte. Tizenhét évesen kezdte meg jogi
tanulmányait Páviában. A Borromei kollégiumban lakott. A kollégium
tanulószobáiban léha szellem uralkodott. Contardónak rendkívül éber volt a
lelkiismerete. A hitetlenség, erkölcstelenség és lelki sivárság egymással
versengve őt tette gúnyolódásának céltáblájává. Következménye: vallásos
igyekezete annál erősebb lett, minden szabad percét a tanulásnak szentelte;
megragadta az a gondolat, hogy környezetének apostola legyen, de még nem tudta
ennek pontos formáját. 1880-ban benyújtotta doktori értekezését, amelynek ez
volt a címe: ,,Haszon, amit a jogtudós húzhat Homérosz és Hésziodosz
költészetéből a büntetőjog történetére nézve''. Görögül fogalmazta meg, és
professzora kívánságára latinra fordította. Az egyetem költségén kinyomtatták,
s ez berlini ösztöndíjat hozott számára. Két éven át ott tanult.
Berlinben volt akkor a legjelentősebb egyetem a római
jog és jogtörténet tanulmányozása számára. Professzorai biztatták, hogy adja ki
Theophilosznak, egy régi bizánci jogtudósnak Jusztiniánusz császár törvényeihez
írt magyarázatát kritikai kiadásban, mégpedig latin fordításban. Ezután
következtek később a római-bizánci jogforrások kiadásai. Éppen a bizánci jog
nem ritkán csak szír fordításban volt elérhető, palimpszeszt[18] kéziratokban.
Érthető, milyen fáradságos munka volt ezt az olvashatatlanná tett írást egy
kvarclámpa segítségével többé-kevésbé ismét láthatóvá tenni. Éppen az ilyenféle
kisilabizálásokról mondta XI. Pius, aki a Vatikáni Könyvtár későbbi
vezetőjével, Mercatival együtt az Ambrosianában segített Contardónak ebben a
munkában: ,,Olyan fáradságos munka volt, amelyet csak az tud méltányolni, aki
tapasztalatból ismeri; olyan munka, amelyet valódi és állandó vezeklőövhöz
lehet hasonlítani... Könnyen elolvasta a nehéz, ismeretlen szövegeket az elmúlt
századok olvashatatlannak tűnő írásaiban: latinul, görögül, szírül; azonnal
felfogta értelmüket, és száguldó tollal írta le latin vagy olasz
fordításukat.'' Ferrini 1882- től húsz éven át volt a római jog és jogtörténet
professzora Páviában, Messinában, Modenában, majd (1894-től) ismét Páviában.
Ezekben az években több mint kétszáz tudományos munkát tett közzé.
Előadásaiban sikerült pedagógiai okossággal
alkalmazkodnia hallgatóihoz, úgyhogy órái nagyon látogatottak voltak.
Messzemenően segítőkész volt, és támogatta diákjait munkájukban. Professzori
tevékenysége -- anélkül, hogy ezt a látszatot keltette volna -- valódi
apostolság, s az általa gyakran megvallott hit védelme volt. A jog története és
fejlődése, s a törvényalkotás az ő számára csak az Istenben és Isten által
megalapozott erkölcsi törvény alkalmazását jelentette. Bár szenvedélyes kutató
volt -- szívesen nevezte a tudományt menyasszonyának --, fő szenvedélye, ha szabad
így mondanunk, Isten volt, aki minden jog forrása és minden jó végső oka.
Hozzászokott, hogy mindennap a szentmise előtt egy negyedórát imádkozzon,
munkája közben gyakran emelje szívét Istenhez, és ha jutott rá ideje, órák
hosszat is tudott imádkozni a Legszentebb előtt, s éjszakákat is képes volt
imádságban átvirrasztani. XI. Pius elmondta, hogy nemegyszer térdelt Ferrini
mellett ugyanabban a padban, és benne megvalósulni látta azt a gyakran hallott
kifejezést, hogy angyalként imádkozik. A szentségház előtti imádkozása
némelykor eksztázishoz hasonlított. Amikor egy vasárnap beszélni akart vele
valaki, a portás így válaszolt: ,,Vasárnap nehezen lehet megtalálni a
professzor urat, mert a templomban van, és ott mindig sok a tennivalója.''
Lelkivezetője engedélyével már 1881-ben letette a
tisztasági fogadalmat. 1886-tól Szent Ferenc harmadrendjébe tartozott.
A Ferrini családnak volt a Lago Maggiore mellett egy
kis nyaralója. Az apa és a fiú íróasztala egymással szemközt állt benne.
Apjával, aki a legjobb barátja volt, szívesen ment úszni a közeli tóba. Egyéb
felüdülést csak a hegyi sport jelentett számára. A hegyek nagyon vonzották. Egy
ilyen hegyi túrán ivott egy patakból, amelyről nem tudta, hogy frissen
trágyázott réten folyt keresztül. Tífuszba esett. Lázálmaiban öntudatlan imákat
mormolt az ajka. Ha a közeli kikötőben megszólalt a hajóharang, ezt suttogta:
,,Misére harangoznak.'' Gyakran tette fel a kérdést: ,,Teljesítettem a
kötelességemet?'' Békésen és nyugodtan halt meg Sunában, a Lago Maggiore mellett.
Harminc éven át itt töltötte csaknem minden szünidejét. Társai kezdetben
gúnyból Szent Alajosnak nevezték. Lassanként aztán így hívta mindenki, de már
nem gúnyból. És amikor a lakosság általános részvéte mellett eltemették, csak a
legközelebbi ismerősei tudták, hogy a neve valójában nem Alajos, hanem Contardo
volt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése