Megdöbbentő adat: a
foglalkozások kétharmada eltűnhet
A
munkavállalók személyes méltóságáról, a munkaerőpiac átalakulásáról, a
robotizáció térhódításáról, a megszűnő és születő szakmákról és az oktatásnak a
munkaerő-piaci igényekhez való idomulásáról is előadások hangzottak el a Magyar
Tudományos Akadémia A munka jövője, a tudomány és tanulás a XXI. század
világában című ülésén.
Az ülés első felszólalója Erdő Péter bíboros,
Esztergom-Budapesti érsek, az MTA rendes tagja a gazdasági és a politikai
döntéshozók erkölcsi felelősségéről beszélt. Arról, hogy a közgazdasági
folyamatok nem önjáró, az embertől független jelenségek, hanem igenis az ember
által befolyásolható erők.
Erdő Péter bemutatta, hogy míg a 60-as években
az emberiség a fejlődés határtalanságának illúziójába ringatta magát, addig
napjainkra épp az ellenkezője történik, az átlagember a természettudományok
vívmányainak beláthatatlanságát, a globális környezeti problémák
megváltoztathatatlanságát, a folyamatok átláthatatlan bonyolultságát vallja,
így leveti magáról a felelősséget, mondván ő csak egy csavar a gépezetben.
Erdő Péter II. János Pál pápa szavait idézve a
munkavállaló személyes méltóságára hívta fel a figyelmet, azt kiemelve, hogy
az emberi munka nemcsak a gazdaságra irányul,
hanem személyes értékekkel is jár.
Fazekas Károly a közgazdaságtudomány
kandidátusa a munkaerőpiac átalakulását mutatta be napjainkban, a negyedik
ipari forradalom idején. Felhívta a figyelmet arra, hogy a 2000-es évektől
fordulópont állt be: egyrészt a magasan képzett munkaerő értékelődött fel, de a
legalacsonyabb végzettségűek is keresettek lettek a munkaerőpiacon és a
bérpozícióik is javultak.
Keresik a komoly természettudományi tudással
rendelkező munkavállalókat,
valamint a fejlett szociális készségű és jól
kommunikáló dolgozókat például az egészségügyben és a szociális szférában.
Szalavetz Andrea, a Magyar Tudományos Akadémia
doktora szintén beszélt a munkaerőpiac polarizálódásáról, de felhívta a
figyelmet arra, hogy
a digitalizálódás és a robotizáció egyre inkább
veszélyezteti az alacsony végzettségű, betanított munkások állásait.
Számháború zajlik a közgazdászok körében arról,
hogy hány szakma szűnik meg a következő 10-15 évben - vélekedett. Oxfordi
kutatások szerint, akik 702 foglalkozást vizsgáltak, az Egyesült Államokban a
foglalkozások 47 százaléka, Németországban a foglalkozások 42 százaléka fog
eltűnni. Magyarországon is lefuttatták ezt a közgazdaságtani modellt, amely
régióktól függően
a szakmák 54-73 százalékának eltűnését mutatta.
Az OECD más számításokat alkalmaz, de ők is a
foglalkozások 9 százalékos eltűnését vetítik előre 10 éven belül. Ugyanakkor
számos új szakma is megjelenik majd a közeljövőben, az alkalmazkodás és a
struktúrákon kívüli munkakészség lesz a legfontosabb.
Arról, hogy ehhez a rendkívül gyors
átalakuláshoz hogyan fog igazodni az oktatási rendszer, Varga Júlia, a
közgazdaság tudományok kandidátusa tartott előadást. Felhívta a figyelmet arra,
hogy
a legveszélyeztetettebb munkaerő az, aki
középfokú végzettségű, bár szellemi munkát végez, de rutinszerű szellemi
munkát.
Kérdés, hogy egy társadalom iskolázottsága
mennyiben függ össze a gazdasági fejlődéssel, teljesítménnyel. Az elvégzett osztályok
száma csalóka adatot mutatott, amikor kelet-ázsiai és dél-afrikai országok
oktatását és gazdaságát vetették össze, mert más-más oktatási rendszerben
szerezték meg a diákok a végzettséget – jelezte.
A PISA-tesztek problémaorientált, a
matematikai, természettudományi tudást mérő tesztjei jóval pontosabb képet
mutatnak. Ahol a diákoknak jó a szövegértése és jól teljesítenek a
reáltárgyakban, valamint megtanulnak tanulni, annak az országnak jobb a
gazdasági teljesítménye – hangsúlyozta.
Magyarországon nemcsak az a probléma, hogy
rosszul teljesít a PISA-teszteken a diákság, hanem az, hogy különösen nagyra
nyílt az olló az egyes diákok tudásszintje között. A szakiskolai képzés
átalakítását nem tartja szerencsésnek Varga Júlia, mert a közismereti tárgyak elmaradásával
szakiskolában ez 20 százalékkal, szakgimnáziumokban 15 százalékkal a tanulók
későbbi alkalmazkodó képességét rontja. Az általános képzés csökkentésével
kevésbé lesznek képesek a széles körű, önálló gondolkodásra, a szövegértésük,
reálismereteik is elmaradnak a kortársaktól, kiszolgáltatottabbak lesznek a
munkaerőpiacon – fejtette ki.
Simai Mihály a Magyar Tudományos Akadémia
rendes tagja az egyetemi rendszer globális átalakulásáról, a munkaerőpiac
kiszolgálásáról beszélt. Mint mondta,
a felsőoktatásban mindennél jobban szükség van
a hosszú távú gondolkodásra.
Arról beszélt, hogy 2050-re 22 ezerről 30
ezerre nő majd az egyetemek száma. Egyre több egyetemi hálózat bontakozik ki
vallási alapon vagy államszövetségeken, mint az Európai Unión belül. Simai
Mihály úgy látja, megnő majd az állami beavatkozás aránya is az akadémiai
szabadságba.
A jobb élet reményében a
felsőoktatásba igyekvők száma is ugrásszerűen növekedni fog, csak úgy, mint az intézmények
nemzetköziesedése, hiszen már napjainkban is 600 ezer indiai és kínai diák
tanul külföldön. Az életfogytig való tanulás és a tudásalapú társadalom,
valamint a folyamatosan változó munkaerő-piaci környezet miatt az egyetemek
nemcsak a fiatalokéi lesznek a jövőben – emelte ki Simai Mihály, aki szerint nő
majd az egy-egy speciális szakterületet oktató egyetem és a virtuális egyetemek
száma is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése