SZENT GELLÉRT
*Velence
(Itália), 980 körül +Buda, 1046. szeptember 24.
Szentünk
azoknak a sorába tartozik, akik nem hazánk földjén látták meg a napvilágot, de
életük, működésük és haláluk ide kapcsolja őket. Velence volt a szülőföldje, az
a lagúnák szabdalta szigetföld, amelynek első lakói a helyi hagyomány szerint
Attila hunjai elől menekültek ide a szárazföld városaiból és falvaiból. Öt éves
volt, amikor szülei -- apját Sagredo Gellértnek hívták -- áteveztek vele a
Szent Márk-székesegyházzal átellenben lévő San Giorgio-szigetre. Úgy látszott
ugyanis, hogy György nevű kisfiúk (Szent György napján született, ezért kapta a
keresztségben ezt a nevet) nem marad életben. Fogadalmat tettek, hogy ha a
gyermek a sziget bencés szerzeteseinek imájára meggyógyul, Istennek szentelik
az életét, és mindjárt a monostorban hagyják. A gyermek fölgyógyult, ott
maradt, és fokozatosan bevezették őt a kor szellemi és a Szent Benedek rend
lelki életébe, fegyelmébe. 15 éves lehetett, amikor édesapja Jézus iránti
szeretetből szentföldi zarándoklatra indult. Társaival együtt elérte Palesztina
partjait, ahol rabló arabok támadták meg őket. Csatára került a sor, s bár a
támadókat megfutamították, édesapja holtan maradt a csatatéren. Így teljesült
az a vágya, miszerint abban a földben szeretne pihenni, amelyet a Megváltó vére
öntözött... Az ő emlékére vette föl az ifjú György a Gellért nevet. Nem sokkal
később az édesanyját is elvesztette, a San Giorgio monostor sírboltjába
temették el.
Huszonöt
éves korában rendtársai őt tették meg a monostor perjeljévé, majd Vilmos apát
javaslatára, tudásának elmélyítése végett, másodmagával Bolognába küldték, hogy
később elfoglalhassa a kolostori iskola egyik tanári posztját. 32 évesen tért
vissza a Szent György szigeti monostorba, de nem sokáig tanított, mert Vilmos
apát halála után őt választották meg szerzetestársai apátnak. Talán édesapja
emléke vagy a hithirdetés vágya késztette arra, hogy 3 év múltán lemondjon
apáti tisztéről és a Szentföldre induljon.
1015
február vége felé szállt hajóra két társával, hogy Zárába (ma: Zadar) jusson, s
onnan továbbhajózzék Palesztina felé. De a kitört tengeri vihar miatt Isztria
partjai felé sodródtak. Ott a Parenzo (ma Porec) melletti Szent András-sziget
kikötőjében vetettek horgonyt, és a sziget bencés monostorában találtak
menedéket. A több hétre elhúzódott kényszerpihenő közben Gellértnek nem egyszer
nyílt alkalma, hogy megbeszélje útitervét az ugyancsak ott időző Razina, más
nevén Gaudentius pannonhalmi apáttal, aki szerette volna őt megnyerni
magyarországi kolostoralapítási és térítői tervének. Gellért azzal a nem
titkolt szándékkal engedett unszolásának, hogy Magyarországon keresztül
könnyebben eljuthat majd a Szentföldre. Átkelvén a part menti hegyláncokon,
majd a Dráván, 1015. május 3-án érkeznek Pécsre, Mór püspökhöz. Vele és Asztrik
pécsváradi apáttal onnan Székesfehérvárra, István királyhoz mennek.
Nagyboldogasszony napján járul Gellért a király elé, és találkozásuk hatására
István meghívja őt Imre fiának nevelőjéül. Nyolc éves volt ekkor Imre, és
szentünk 7 évig nevelte az esztergomi királyi palotában. Tanítványának
életszentsége tanúsítja, hogy nevelő, oktató munkája nem veszett kárba!
Ezután
következtek a bakonybéli remeteség évei. A monostor melletti erdei kunyhóban
tudott leginkább elmélkedni és dolgozni. Ekkor írta szentírásmagyarázó munkáit,
többek között a Zsidókhoz írt levélhez és Szent János apostol I. leveléhez.
Kár, hogy e munkái mind elvesztek. Kb. 1028-ig örülhetett a monostor csendjének
és erdei magányának. Ajtony vezér legyőzése után Szent István hívatta, hogy
rábízza a Maros menti egyházmegye megszervezését. Ajtony annak idején a bizánci
császárság szomszédjaként görög szertartás szerint vette föl a keresztséget, s
telepített Marosvárra néhány görög szerzetest. Csanád vezér ostroma után ugyan
elmenekültek, de pl. Oroszlámoson még a 13. sz. elején is voltak.
Gellért
az egyházszervezést azzal kezdte, hogy fölosztotta az egyházmegye területét 7
főesperességre, s ezek élére a magával hozott papok közül azokat állította,
akik tudtak magyarul. Majd a papi utánpótlás biztosítására káptalani iskolát
szervezett, végül templomokat építtetett, köztük a székesegyházat és a bencés
monostor Boldogságos Szűz oltalmába ajánlott templomát. Tevékenységét a szent
életű király bőkezűen támogatta. E tekintetben, de más, sorsdöntőbb szempontból
is, végzetes fordulatot jelentett a király halála 1038- ban. Hiába volt az új
király, Péter velencei, akárcsak Gellért, az uralkodáshoz és a magyarság
megnyeréséhez nem értett. Idegenpártolása miatt nemzeti forradalom űzte el őt a
trónról. Utóda, Aba Sámuel sem vitte sokra. Zsarnoksága miatt 1043-ban a koronát
és a húsvét megünneplését is megtagadta tőle Gellért. A fölfordulásnak ezen
évei készítik elő vértanúságát is. Ha arra gondolunk, hogy a csanádi püspök e
vérzivataros években hittudományos munkákat írt, rádöbbenhetünk, hogy
semmiképpen sem kereste a vértanúságot, hanem inkább csak elfogadta azt.
1046
szeptemberében a lengyelországi száműzetésből hazatérő Vászoly fiak, Endre és
Levente fogadására igyekezett püspöktársaival, Böddel és Benetával együtt.
Mivel a hercegek még nem érkeztek meg Székesfehérvárra, továbbutazik Diósdig.
Az éjjelt itt töltvén, reggel a Szent Szabina-templomban mondott miséje közben
látomása volt közelgő vértanúságukról. Az ún. pesti révhez közeledve Vatha
pogány lázadói kőzáporral törtek rájuk. Kiráncigálták Gellértet a szekeréből, hozzákötötték
egy kordéhoz, és a később róla elnevezett Kelenhegy szikláiról a mélybe
taszították. Holttestét ideiglenesen a pesti Boldogasszony-templomban (a mai
Belvárosi Főplébániatemplomban) temették el, később átszállították Csanádra.
Szentté avatása Szent László királysága idején történt.
--------------------------------------------------------------------------------
Egy
kis részlet Szent Gellért művéből, melyben a tüzes kemencében éneklő három ifjú
himnuszát magyarázza. Az itt következő sorokban Gellért azokról beszél, akik
hódoltak a bálvány előtt (Hajdu Tibor fordításában):
,,Hogyan
is beszélhetnénk a király tetszése ellenére? Megharagszik, indulatba jön, s mi
mégis beszéljünk? Inkább színlelik a jókedvet, s vele együtt akár kacagnak,
mintsem hogy ki mernék mondani Isten hathatós igéjét. Ezt pedig azért teszik,
hogy se rokonaik el ne veszítsék a nekik adott hivatalokat, se őtőlük el ne
vegyék a polyvát. Mikor pedig valaki emberi tekintetek, avagy földi dolgokhoz
való ragaszkodás miatt fél a halandó embertől, és ilynemű dolgok miatt kíván
tetszeni annak, aki ma van, másnap reggel pedig már nyoma sincs a földön,
akkor, úgy látszik, semmiben sem különbözik azoktól, akik a babiloni király
bálványszobrát imádták.''
--------------------------------------------------------------------------------
Istenünk, ki Szent Gellért püspöknek
vértanúságáért megadtad a halhatatlanság koronáját, engedd jóságosan, hogy
akinek emlékezetét áhítattal üljük itt a földön, annak szüntelen pártfogása
védelmezzen minket a mennyben!
Példája:
Mindég az állapotbeli kötelességedre
összpontosíts!
Szent Kopriosz
Szentünk
Nagy Szent Teodóz kolostorának közelében született egy trágyadombon. Édesanyja
ott is hagyta, hogy az ellenségtől menekülve a kolostorban oltalmat találjon.
Az ellenség elvonulása után a szerzetesek nevelték fel. További életét a
kolostorban élte le. Nagy Szent Teodóz különösen megkedvelte őt. Istenfélő
életéért hamar a Szentlélek lakásává vált. Még az oktalan állatok is hallgattak
rá. Kilencven évet élt és a szerzetesek között úgy ragyogott erényeivel, mint a
Nap. Rövid betegség után hunyt el 530 körül.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése