Erdő Péter a Columbia Egyetemen: Az erkölcsi törvényt összemorzsolja a relativizmus
A demokrácia alapjaiban rendül meg napjainkban – mondta Erdő Péter bíboros, prímás a Columbia Egyetemen tartott, „Vallás és egyház a világi államban” című előadásában január 29-én.
Az Egyesült Államok katolikus sajtóorgánumai hosszan idézik Erdő Péter beszédét. A bíboros hangsúlyozta, a szabad társadalmaknak a vallás bölcsességére is támaszkodniuk kell a modern világ morális és társadalmi problémáinak megoldásában.
Az
Esztergom-Budapesti Főegyházmegye érseke január 29-én tartott előadást a
Columbia Egyetemen, New York állam legrégebbi, 1754-ben alapított felsőoktatási
intézményében. A Bampton Lectures című
előadás-sorozat keretében rangos tudósokat hívnak meg; Erdő Péter előadásán a
kar hallgatói és oktatói mellett részt vettek a New York-i magyar főkonzulátus
képviselői és a washingtoni magyar közösség tagjai is.
Erdő
Péter figyelmeztetett az erkölcsi relativizmus veszélyeire, és arról beszélt,
miért van szükség az Egyházra a szekuláris államban.
Elmondta,
a relativizmus – az arra való képtelenség, hogy valamit objektíven helyesnek
vagy helytelennek nyilvánítsunk – súlyos válságot jelent a modern szekuláris
államokban. A természeti törvény (természetes erkölcsi törvény) adta alap
nélkül a társadalmak instabillá válnak, és megnyílik az út az erkölcsi rossz
előtt.
Az állam
nehezen tudja eldönteni, mi a jó az ember számára – mondta a bíboros –, ha
nélkülözi azt az alapot, amelyet a természeti törvény és a vallásos világnézet
adhatna meg. A természeti törvény hiánya és a világ racionális működésébe
vetett hit meggyengülése miatt a társadalmak elvesztik a demokratikus
intézményekbe vetett bizalmukat.
Jó
eséllyel helytelen és káros döntések születnek, különösen ha a közjó
koncepciója elbizonytalanodik, mert még a törvény antropológiai alapjait
illetően sincs konszenzus – fejtette ki Erdő Péter.
Elmondta,
a felvilágosodás koráig a törvény, az erkölcs és a vallás szerves egységet
alkotott a nyugati társadalmakban; az erkölcsi törvény transzcendens valóságon
alapult. A modern korban azonban a relativizmus elválasztotta a jogi
normákat a természeti törvénytől; teret nyert az az elképzelés, hogy a
természeti törvény relatív és nem megismerhető. A relativizmus térnyerése oda
vezetett, hogy a vallás, az állam és az egyes ember világnézete közötti
kapcsolat problémává vált.
Az
erkölcs elválasztása a jogtól immorális törvények megalkotásához vezetett;
ilyenek voltak például a náci Németországban meghozott törvények. A nürnbergi per
megmutatta, hova vezet erkölcs és jog szétválasztása; nem volt könnyű elítélni
olyanokat, akiknek cselekedetei érvényben lévő, bár immorális törvényeken
alapultak – hívta föl rá a figyelmet a bíboros.
A
Szovjetunió idején a vallást és az erkölcsöt elméletben helyettesítette a
marxista-leninista ideológia. Az ideológia bukásával morális vákuum
keletkezett; ezt érzékelve a volt kommunista országok vezetői megpróbáltak újra
vallásos és morális keretet adni a társadalomnak, és mellőzik a relativista
ideológiákat.
Erdő
Péter megemlítette, hogy számos korábbi kommunista ország hangsúlyozza a vallás
szerepét új alkotmányában. Magyarország alkotmánya kimondja, hogy az egyházak,
felekezetek és vallásos közösségek kiemelt fontosságú entitások, melyek
értékeket és közösségeket hoznak létre.
Nyugaton
az emberiség „a demokrácia antropológiai alapjainak megrendülése. A nyugati
típusú demokrácia ugyanis feltételezi, hogy politikusok vagy pártok ésszerűen
megfogalmazzák programjaikat, érvelnek mellette, a nagykorú, felelős polgárok
pedig racionális érvek alapján választanak – folytatta Erdő Péter. Ez ma
utópiának hangzik. Mindenek előtt azért, mert a valóságról alkotott kép
rendkívül bonyolulttá vált éppen a tudományok fejlődése miatt.”
Rendkívül
nagy bizalomnak kell lennie valakiben ahhoz, hogy elhiggye egy politikai
program alapvető premisszáit, hogy a demokratikus többség által megválasztott
testület számíthasson a társadalom bizalmára. Ez egy ördögi körnek tűnik. Előre
bizalmat kell szavaznunk valakinek ahhoz, hogy az a döntés létrejöhessen,
amiben bízni tudunk – mutatott rá.
Erdő
Péter kifejezte aggodalmát azzal kapcsolatban, hogy milyen hatással lesznek a
tudományos vívmányok az emberi jogokra a társadalmat szabályozó vallásos
erkölcsi keret nélkül. Az emberiségnek szembe kell néznie azzal a kihívással,
hogy a jogon alapuló erkölcsiség nem tud lépést tartani a technológiai
vívmányokkal.
A
felfedezések a valóság új szintjeit nyitják meg; az erkölcsi megítélés és jogi
eljárás szempontjától szükséges tényleírás pedig hátramarad.
Mindennek
ellenére a bíboros hangsúlyozta: az emberek nem fáradhatnak bele az alapvető
erkölcsi értékekhez való ragaszkodásba – írja az EWTN News hírportál –,
amelyeket az újonnan felmerülő helyzetekben is alkalmazni kell.
A Nyugat
judeokeresztény öröksége középpontjában egy jóakaratú Istenbe vetett hit áll,
és a remény, hogy a Teremtő keresi az emberiséggel való kapcsolatot,
kommunikálni akar velünk. Ebből a kommunikációból fakad a bizalmunk.
Ez pedig,
azon túl, hogy egy alapvető morális nézőpontot biztosít számunkra, még többet
is nyújt: bizalomra indítja az egyént és a közösséget egyaránt. „Bizalmat ad
abban, hogy bár a saját megismerő képességünk a valóság teljességével nem tart
lépést, a számunkra szükséges ismeretekhez és felismerésekhez újra és újra
eljuthatunk. Megismerésünk gyengesége tehát nem ad okot arra, hogy feladjuk az
igazság keresését és a törekvést a valóságnak megfelelő, helyes cselekvésre” –
zárta előadását Erdő Péter.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése