Madeleine Delbrêl, a
20. századi misztikus, aki a peremvidék utcáin talált rá Isten ösvényeire
Ferenc pápa január 27-én az algériai
szerzetesek vértanúsága mellett elismerte a francia szociális munkás, Madeleine
Delbrêl hősies erényeit. A 20. század közepén élt világi misztikus szerint életünk
megszentelődésének helye az utca, a hely, ahová Isten vezetett minket.
Madeleine Delbrêlt Carlo Maria Martini bíboros
a 20. század egyik legnagyobb misztikusának nevezte, aki teljesen nyitott a
valóságra: az emberekre és a misztériumra. Születésének századik évfordulóját
ünnepelve, 2004-ben a francia püspökök így szóltak róla: „világítótorony, amely
utat mutat, hogy kimerészkedjünk a harmadik évezredbe”. Andrea Riccardi olasz
egyháztörténész azt hangsúlyozta, hogy élete nagy részét, hatvan évet a
külvárosokban, a peremvidékeken töltött, mégsem volt „külvárosi”, nem volt
„periférikus”, hanem mivel élete középpontjába az evangéliumot helyezte, a
perifériákon lakva is a francia egyház életének középpontjában volt.
Élete olyan, mintha futás lenne Isten felé,
attól kezdve, hogy mint egy új Szent Pál, megtért a maga damaszkuszi útján. Az
1904-ben született Madeleine 15 éves korában még megrögzött ateista volt, 17
évesen a kamaszokra jellemző könyörtelen egyértelműséggel kijelentette: Isten
meghalt…, éljen a halál”. A változás akkor indult el benne, amikor a fiú, akibe
szerelmes volt, és akivel szenvedélyes hitvitákat folytatott, belépett a
domonkos rendbe. Egzisztenciális válságba került, amely végül hite megvallásába
torkollott és egy új életet nyitott meg előtte.
Szociális munkásként végzett, cserkészvezető
volt, amikor 1933-ban két barátnőjével Párizsnak a központtól legtávolabbi
perifériájára, Irvy-sur-Seine-be költözött. Ezen a helyen, ahol a marxista
ideológia uralkodott a rendkívül rossz körülmények között élő munkások
világában, Madeleine és barátnői erőteljes apostoli munkába fogtak az utcákon,
a gyárakban, a presszókban. Tevékenységük alapja az a gondolat volt, hogy „az
utca”, vagyis a hely, ahová Isten helyez minket, a megszentelődés helye. Képes
volt úgy látni a marxizmus megtévesztő voltát, hogy közben ott volt azok
mellett, akik a kényszerű szegénység, a nyomor miatt estek áldozatul ennek a
hazugságnak. „Isten nem azt mondta, hogy szeresd felebarátodat, kivéve a
kommunistákat” – írta.
Mit tett? Engedte, hogy életében virágba
boruljon az evangélium, amely nem illemkódex volt a szemében, hanem élő ige. A
konkrét életben tapasztalta meg az evangéliumot, nem pedig elméleteket épített
rá. Ezt kérte társaitól is, mert bizonyos volt abban, hogy városaink utcái
Isten ösvényei.
„Jól tudom, hogy hitet csak Isten adhat, de a
bizalmat és a reményt a mi kötelességünk az életben megteremteni... Jézus egyetlen
tanúságtételt kíván tőlünk: Szeressük egymást! És a szeretet áldozatos tettei
egy láthatatlan, élő, gondoskodó Valakire utalnak” – mondta. (Széll Margit: A lelki egyensúly titka. in.
Vigilia 1982/9.)
A kontemplatív élet és a legutolsók, a
legszegényebbek méltóságának védelme lett élete két legfontosabb iránya, e
kettő különleges egyensúlyát élte meg. Egyszerre szerette az Egyházat és a
szegényeket. Delbrêl és barátnői hamarosan nagyon sok ember számára jelentettek
támpontot, sokan osztoztak hitükben és fogadták örömmel a minden különbséget
legyőző szeretetüket. A Ferenc pápa által sokat emlegetett világba kilépő
Egyház előfutárai voltak, azé az Egyházé, amely a világ sebei fölé hajol. Egy
olyan világnak siettek a segítségére, egy olyan világba vittek reményt, amelyen
az elkeseredés uralkodott. Madeleine harminc éven keresztül tevékenykedett
csendben a perifériákon úgy, hogy mindvégig szoros kapcsolatban volt az egyházi
elöljárókkal, hűséges és engedelmes volt.
Támogatta, hogy a világiak nagyobb szerepet
kapjanak az egyházi életben. 1964. október 23-án halt meg váratlanul íróasztala
mellett, éppen azon a napon, amikor a II. vatikáni zsinaton először kapott szót
egy világi.
A francia püspöki konferencia a kilencvenes
években indította el Madeleine Delbrêl boldoggáavatási ügyét. A francia
püspökök 2004-es ad limina látogatásán II. János Pál pápa példaként állította
látogatói elé és azt kívánta: „ragyogó tanúságtétele segítsen minden hívőt,
hogy pásztorukkal egységben gyökeret verjenek a másokkal közös életben és a
különféle kultúrákban, hogy átjárja ezeket az evangélium újdonsága és ereje.”
1950-ben, a szegényeket és a munkáspapok
tevékenységét támogató Suhard bíboros temetése után ezt írta: „Ha felelősek
vagyunk azért, hogy az emberek elveszítették Istent, talán ezért egy kicsit
szenvednünk kell, de főképp vissza kell adnunk nekik Istent. Mi nem adhatjuk
meg a hitet nekik, de nekik adhatjuk magunkat. A hit belénk helyezte Istent, és
így önmagunkkal együtt Őt is adhatjuk a városnak. Arról van szó, hogy mások
baját is hordozva velük maradjunk, közöttük – Istennel. (…) Életünket oda kell
adnunk a hit szolgálatára, a közöttünk élő Isten szolgálatára. (…) Annak, aki
számára Isten halott’, az élő, fáradságot nem ismerő szeretet Isten
gyermekeinek hivatását adja hírül, mivel iránta való gyöngéd szeretetünkben nem
lesz egyetlen egy olyan gesztus, szó, szívdobbanás sem, amely benne nem
Krisztushoz, Isten Fiához fordul; hiszen Krisztus maga mondta nekünk minderről:
»Nekem tettétek!«” (P. Szabó Ferenc fordítása)
Madeleine Delbrêl: Nagycsütörtök
Ha egyet kellene választanom
szenvedésed relikviái közül,
éppen azt a mosdótálat választanám,
tele piszkos vízzel.
Bejárnám a világot azzal az edénnyel,
minden láb mellett
magamra kötném a vászonkendőt,
a legmélyebbre hajolnék,
soha nem emelve tekintetemet a lábikra fölé,
hogy ne tegyek különbséget
barát és ellenség között,
hogy megmossam a lábát a csavargónak,
a hitetlennek, a kábítószeresnek,
a fogvatartottnak, a gyilkosnak,
annak, aki nem köszön nekem többet,
annak, akiért soha nem imádkozom,
csendben…,
hogy mindenki megértse az enyémben
a Te szeretetedet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése