Erdő Péter bíboros a NEK római találkozójáról: Krisztus a mi odafordulásunkra is szomjazik
A Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusok (NEK) Pápai Bizottságának tagjai és nemzeti küldöttei november 8. és 10. között Rómában tanácskoztak. A találkozón Erdő Péter bíboros, prímás is részt vett. A pápai bizottság római üléséről kérdeztük a főpásztort.
– Bíboros
atya, mi volt az apropója a mostani római találkozónak?
– Ez az
alkalom a két eucharisztikus kongresszus közötti félidő nagygyűlése volt. Azért
hívták meg a világ összes püspöki konferenciájának eucharisztikus kongresszusi
megbízottját, hogy számot vessenek az előző kongresszus lelkipásztori
hatásaival, és tájékozódjanak a következő kongresszus előkészületéről.
– Milyen
előadások hangzottak el?
– Az
első napon Piero Marini érsek, a Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusok Pápai
Bizottságának elnöke a tanács működéséről, az eucharisztikus kongresszusok
jelentőségéről és az új evangelizációban betöltött szerepéről tartott előadást.
Ezt követően Bruna Costacurta professzor asszony a budapesti kongresszus
bibliai mottóját elemezte: „Minden forrásom belőled fakad” (Zsolt 87,7).
Kimutatta, hogy az Ószövetségben a forrásnak van egy titokzatos és egy életadó
jellege is. Isten a vízen keresztül lép kapcsolatba az emberrel. Amikor Mózes a
pusztában ráüt a sziklára, az Úr vizet ad, mintegy saját magából. Erre utal Jézus,
amikor azt mondja, hogy aki szomjas, az jöjjön hozzá és igyon. A Jézus
oldalából kifolyó vérnek és víznek is nagy jelentősége van, mindkettő a
kegyelmet, az Istennel való kapcsolatot jeleníti meg. A találkozón az
Eucharisztia és a liturgia köré kellett rendeznünk ezeket a biblikus
gondolatokat. Segítségünkre volt ebben a II. vatikáni zsinat, hiszen a Sacrosanctum
concilium kezdetű konstitúció csúcsnak és forrásnak nevezi a
liturgiát, amely egyszerre Krisztus és az egész Egyház cselekménye. Krisztus kezdeményezi
és várja is a kapcsolatot. A kereszten azt mondja: „szomjazom” – nem csak
fizikai értelemben, hiszen a mi odafordulásunkra is szomjazik, melyre válaszul
eláraszt bennünket azzal az élettel, ami az ő sajátja.
A forrás
gondolata azt is magában hordozza, hogy a liturgia nem marad meg a templomi tér
keretei között, hanem túljut a templom falain, és kiárad a világ felé. Érdekes,
hogy sem a Septuagintában, sem a Vulgatában nem így szerepel ez a zsoltársor.
Bár ez a változat csak a maszoréta szövegek egyik típusában található meg,
mégis ezt tartják a leghitelesebbnek. A Szentszék is ezt részesíti előnyben,
nem beszélve arról, hogy az izraeli filológiai intézet vezetője, Tortschiner
professzor is ezt tekintette mértékadónak.
– A
biblikus mellett más szempontból is foglalkoztak az Eucharisztiával?
– Igen,
Pierangelo Sequeri – a család kérdéskörével foglalkozó II. János Pál Pápai
Intézet elnöke – arról beszélt, miként tudja az eucharisztikus ünneplés
kifejezni ezt a gazdagságot. Az ő megközelítésében az eucharisztikus
ünneplésnek, de magának a templom berendezésének is egyfajta varázzsal kell
rendelkeznie, amely megragadja az embert, még azelőtt, hogy annak teológiai
mélységébe belemerülne. Sequeri nagyban épít az Újszövetség történeteire.
Ezekben három tényező kap nagy szerepet: Jézus, a tanítványok köre és a tömeg.
Jézus tevékenysége minden esetben a tömeg felé irányul. Vagyis amikor
templomainkat berendezzük, tekintettel kell lennünk arra, hogy nem egy szűk
társaság felé szeretnénk fordulni. Az esztétikai, az érzelmi és a gyakorlati
üzenetnek is távolabbra kell hatnia. Az adoratio fogalma nem szakítható el az
ige hallgatásától. Az emmauszi történetben Jézus megmagyarázza az Írások
értelmét, majd a tanítványok a kenyértörésben ismerik fel őt. Az adoratiónak a
puszta szemlélésen kívül bibliai tartalommal is bírnia kell. Az adoratio a
kezdetekben az eucharisztikus ünneplés részeként került előtérbe. Úgy kell a
szentmisét celebrálni, hogy ez kifejezésre jusson. Vagyis az adoratio térben és
időben nem korlátozódhat arra a néhány percre, amikor az Eucharisztia fizikai
közelségében vagyunk, hanem azután, hogy magunkhoz vettük, az életünkben is
kifejezésre kell juttatnunk azt. Ezért kapcsolódik szorosan az Eucharisztia
imádásához a szociális tevékenység.
– A
tanácskozáson Ön is előadást tartott.
– A
kongresszust előkészítő, Dolhai Lajos által vezetett Magyar Teológiai Bizottság
készített egy szöveget, amelynek összefoglaló anyagát egy olasz nyelvű
kiadványban minden résztvevő kézbe vehette. Ezt ismertettem. Ez a dokumentum
nemcsak az Eucharisztiáról szóló katolikus tanítás gazdagságát mutatja be,
hanem azt a helyet is – Magyarországot és Budapestet –, amely otthont ad a
világkongresszusnak. A szövegben szót ejtünk az előttünk álló missziós
kihívásokról, a nemzeti kulturális azonosság, a méltóság fontosságáról, és
bemutatjuk azt a szeretetet is, amellyel az Eucharisztia körül összegyűlünk.
– Magyar
nyelven mikor lesz olvasható ez a kiadvány?
–
Jelenleg fordítják magyar és több idegen nyelvre, hamarosan itthon is elérhető
lesz.
– Fábry
Kornél, a 2020-as budapesti Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus Általános
Titkárságának főtitkára is szólt a megjelentekhez. Ő miről beszélt?
– Az
előkészületek jelenlegi állásáról, a szállás- és utazási lehetőségekről, a
programokról adott tájékoztatást.
–
Bíboros úr a Szent Péter bazilika
Katedra-oltáránál november 10-én tartott szentmisét. Milyen üzenetet
fogalmazott meg ezen az alkalmon?
– A
zárónap Nagy Szent Leó pápa ünnepére esett, így rá emlékeztünk ezen a szentmisén.
Egy hanyatló korban, a Nyugatrómai Birodalom összeomlása előtt húsz évvel
vezette az Egyházat. A Rómába menekült császár nevében többször is tárgyalnia
kellett az Itáliába betörő barbárokkal. Attilával sikerült megegyeznie Mantova
mellett, így ő elhagyta Itáliát. Később a vandálokkal is tárgyalt, és bár ők
elfoglalták Rómát, nem gyújtották föl a várost, és nem bántották a lakosságot.
Ugyanakkor Nagy Szent Leó pápának a khalkédóni zsinat problémáival is szembe
kellett néznie, Flavianoszhoz írt levelében fejtette ki krisztológiai
tanítását. Levonta az eucharisztikus gyakorlatra vonatkozó következtetéseket,
beszélt a reális jelenlétről, az Eucharisztia ünneplésének fontosságáról,
valamint megengedte, hogy egy templomban egy napon több szentmisét is tartsanak.
– A
szertartást követően Ferenc pápa audiencián fogadta a
tanácskozás résztvevőit. Milyen szempontokat hangsúlyozva fogalmazta meg
buzdítását a Szentatya a budapesti Eucharisztikus Világkongresszusra?
– A
Szentatya beszédében egy olyan eucharisztikus kultúra terjesztését jelölte meg
feladatként, amely a közösségteremtés, az önzetlen szolgálat és az életadó
irgalmasság hármasságában mutatkozik meg. A kommunióról, vagyis a Krisztussal
és egymással összekötő kapcsolatról, közösségről beszélt. Azt hangsúlyozta,
hogy a világ felé is küldetésünk van. Az eucharisztikus szolgálat részesít
bennünket Krisztusnak mint diakonosznak, vagyis szolgának a küldetésében. Az
Egyháznak, Krisztus testének is ezt a magatartást kell követnie: segítenie kell
a rászorulókon, a munkanélkülieken, a szegényeken, a nehéz körülmények között
élő családokon, a menekülteken. Amikor Krisztus keresztáldozatát ünnepeljük a
szentmisében, egyúttal Krisztusnak mint Isten szolgájának ezt a küldetését is
tudatosítanunk kell magunkban. Az irgalmasságról szólva azt emelte ki a
Szentatya, hogy az egész társadalom és a természeti környezet szenvedése iránt
is érzékenynek kell lennünk. Jézus élő vízzé tette magát, és elküldte nekünk
Szentlelkét. Nekünk ezt az irgalmasságot kell kifejezésre juttatnunk az egyházi
közösség életében, és felmutatnunk a világnak. A Szentatya azt is hangsúlyozta,
hogy a budapesti kongresszus fontos állomás lesz az eucharisztikus
kongresszusok sorában.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése