Erdő Péter bíboros tartott előadást a Szent István Társulat estjén
A papságra való alkalmasság 6–7. századi feltételeiről tartott előadást Erdő Péter bíboros, esztergom-budapesti érsek november 26-án, a Szent István Társulat havonta megrendezett társulati estjén a Pázmány Péter Katolikus Egyetem jogi karának dísztermében.
Az
előadás kezdetén Sarbak Gábor, a Szent István Társulat elnöke köszöntötte az
előadót és a megjelenteket. Bevezetőjében Erdő Péter bíboros megemlítette,
mivel a 2018 októberében tartott püspöki szinódus témája a fiatalok, hit és hivatástisztázás
volt, az eseményhez kapcsolódóan kötet készül, mely a papságra való alkalmasság
kritériumait sorolja fel az Egyház történetének kezdetétől egészen napjainkig.
A magyar bíboros arra kapott felkérést, hogy a „barbár” társadalmak idején
érvényben volt feltételeket ismertesse.
Erdő
Péter legelőször a történelmi környezetet mutatta be. Hangsúlyozta, hogy a
Nyugat-római Birodalom 476-os összeomlását követően jelentős romanizált
népesség maradt Nyugat- és Dél-Európában, ezért a politikai és társadalmi
körülmények intenzív egyházi életet tettek lehetővé. A germán és kelta népek,
melyek a keresztény hitre tértek, ezt a vallást nem ritkán heterodox formában
tették magukévá, a vizigótok például a Szentháromságot tagadó arianizmust
követték.
A barbár
királyságokban szoros együttműködés alakult ki állam és Egyház között. Ez az
együttműködés azzal is járt, hogy a zsinatok döntéseit a király tekintélyével
megerősítették, és így világi törvényerővel is bírtak. Különösen elterjedt a
barbár királyságokban a magánegyházak rendszere, amikor egyes világi birtokosok
maguk nevezték ki a területükön szolgáló klerikusokat, gyakran az illetékes
püspök megkérdezése nélkül. Az ilyen klerikusokat aztán nem ritkán
„méltatlanoknak” találták. Éppen ezért volt szükséges a papságra való
alkalmasság feltételeinek egyházjogi szabályozására, melyhez alapul főként az
ószövetségi Leviták könyvének 21. fejezetét használták.
Elsősorban
a papság képzésére volt szükség, melyben a monasztikus szerzetesség játszotta a
legnagyobb szerepet. Azok a nagy püspökegyéniségek, akik a leginkább hatással
voltak Egyházuk életére, fegyelmére és az egész környező régióra, gyakran
monostorokból kerültek ki, és monostorokat szerveztek püspöki székhelyük
mellett vagy annak közelében. Mivel a 6. század során fokozatosan eltűnt az
ókorra jellemző iskolatípus, a püspökök a monostori iskolák példáját követve
püspöki iskolákat, illetve kántoriskolákat alapítottak, melyekben olykor a
legelemibb ismeretekre is meg kellett tanítani a papságra készülő fiatalokat. Ebben
a korban vált elterjedtté, hogy a klerikusok nem az alapképzettséggel már
rendelkező felnőttek közül kerültek ki, hanem a kisgyermekeket ajánlották fel
szüleik erre a hivatásra.
A 6–7.
században jelentek meg Nyugaton az első olyan kánonjogi gyűjtemények, amelyek
már fontos szakaszokat, illetve címeket szenteltek a papságra való alkalmasság
kérdésének. Kiemelt szerepet kapott a papságra készülők testi egészsége,
melynek körülírásához szintén a Leviták könyvének 21. fejezetét hívták
segítségül. Eszerint a papoknak ne legyen semmilyen súlyos testi hibájuk,
de mindezt – legalábbis bizonyos kritériumok esetében – lehetett lelkileg is
érteni, és a lélek hiányosságaira vonatkoztatni. Sevillai Szent Izidor szerint
ebben az összefüggésben nem a természet esik ítélet alá, hanem az emberek
erkölcsei.
A
klérusba lépők lelki és erkölcsi alkalmasságát vizsgálva elsőként az
eretnekeket igyekeztek kiszűrni, azonban az egykor eretnek közösségben működő
klerikusokat, ha elfogadták a katolikus hitet, valamint megfelelő életmódról
tettek tanúságot, átvették a klérusba. A szent rendekre készülő jelölt nem
lehetett irigy, pártoskodó, bosszúálló, sem pedig uzsorás. Akadályt jelentett,
ha a jelöltre korábban vezeklést róttak ki, valamint fenntartással kezelték az
újonnan megtérőket, a neofitákat is.
Megjelentek
azonban a lelki és szellemi alkalmasság pozitív követelményei is: az egyik
korabeli írás azt hangsúlyozza, hogy a püspökséghez szükséges, hogy a jelölt
legyen jó ítélőképességű, szelíd, kiegyensúlyozott, józan, irgalmas, kedves az
egyszerű emberekhez, éljen tiszta életet, legyen művelt, ismerje az Úr
törvényét, tartsa szeme előtt a Szentírás különböző értelmeit, főként pedig
legyen képes egyszerű szavakkal előadni a hit tanítását.
Akit a
diakonátusra vagy a papságra jelöltek, nem lehetett analfabéta. Külön szabályok
vonatkoztak a rabszolgákra – a felszabadított rabszolgákra is –, valamint
a korábban állami tisztségeket viselőkre, különösen azokra, akik már
megkereszteltként a szelídséggel ellenkező tevékenységet folytattak, vagyis
katonáskodtak, halálos ítéletet indítványoztak, vagy bíróként kínzást rendeltek
el, halálos ítéleteket hoztak.
A korszakban
a különféle rendek felvételét többnyire életkorhoz kötötték: a jelölteket
általában 20 éves korukban szentelték szubdiakónussá, 25 évesen diakónussá, 30
évesen pedig áldozópappá, de a diakonátustól kezdve önmegtartóztató életet
kívántak az akkor már házasságban élő jelöltektől. Egy 600 körül keletkezett
rendelkezés kifejti, hogy a diakónusoknak és papoknak tilos az együttélés
feleségükkel. A feleség vagy nem is lakhatott abban a házban, ahol a klerikus
élt, vagy más, enyhébb rendelkezés szerint másik szobában kellett laknia.
Ilyenkor viszont a püspöknek, papnak, diakónusnak, sőt egyes kánonok szerint a
szubdiakónusnak is meg kellett osztania szobáját más klerikusokkal.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése