Interjú Erdő Péter
bíborossal az eucharisztikus kongresszus vatikáni megbeszéléseiről
Március
26-án kedden Erdő Péter bíboros, Esztergom-budapesti érsek tanácskozást
folytatott a Vatikánban a Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusok Pápai
Bizottságával, amiről rádiónk mikrofonja előtt nyilatkozott.
Bíboros úr, nagyjából a fele útján tart az
előkészület a 2020-as Budapesti Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Már
vissza lehet tekinteni, már van mit kiértékelni és még sokat lehet tenni.
Például Rómában, a Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusok Pápai Bizottságával
tárgyalni, mint éppen most…
Több is már, mint a fele az eltelt időnek,
majdnem háromnegyedénél tartunk. Kétségtelen, hogy a Pápai Bizottság, amelynek
az ülésére most jöttünk, nagy érdeklődéssel hallgatja, hogy milyen
lépéseket tettünk eddig, hogy milyen teológiai és lelkipásztori koncepció
mentén haladunk és mik lesznek a konkrét programok, mert most már ez is kezd
kirajzolódni. Örömmel nyugtázzák a kulturális és a lelkipásztor ajánlatok
sokféleségét. Nagy figyelemmel készülnek a kongresszust megelőző héten a
teológiai konferenciára, mert ezt is nagyon fontosnak tartják. Örülnek nagyon,
hogy olyan pasztorális kezdeményezések is vannak most az előkészítés során,
mint a missziós keresztnek a körútja nemcsak Magyarországon, hanem a szomszédos
országokban is. Azt hiszem, hogy igen fontos kezdeményezés az, ami most a
plébániáinkon halad. A mi egyházmegyénkben például meghirdettük az „Újraépítve”
című amerikai könyv alapján a plébániáknak egyfajta újragondolását, ami nem azt
jelenti, hogy átszervezzük a plébánia hálózatot, hanem elsősorban azt, hogy az
egyes plébániák életét abból a szempontból gondoljuk, át, hogy mennyire tudnak
missziós jellegűek lenni, mennyire tudnak a vallástól eltávolodott, vagy a
többé-kevésbé érdektelenné ált emberek felé vonzó meghívó erővel fellépni.
Ebben a tekintetben pedig döntő fontosságú a vasárnapi Eucharisztia, a
szentmise kérdése. Vagyis hogy ne csak azt keressük, hogy mi mikor érezzük jól
magunkat egy-egy szentmisén, hanem azt, hogy ha valakit behívunk – aki rég nem
volt már, vagy nem szokott járni –, őt milyen élmény fogadja. Ne az legyen az
első benyomása, hogy „ide pedig többet nem jövök el”, hanem közeledjen a
közösség felé, találja meg a kapcsolatot, érezze magát otthon, de ehhez, az
egyházi zenétől a liturgia előkészítésén keresztül a külső körülményekig nagyon
sok mindennek változnia kell. Perszer plébániánként más és más az adottság, de
teendő az van mindenütt. Ezért gondoltuk most, hogy a papi továbbképzések, az
egyházközségi világi vezetőséggel való találkozások témájául is ezt választjuk
a következő évre. Ez meg is kezdődött már az előző papi rekollekció (találkozó)
során Esztergomban és Budapesten.
A másik fontos dolog, hogy a szentségimádás
gyakorlata terjed. Ez bizonyos tekintetben új jelenség, egy posztmodern
jelenség. Gyerekkoromban azt hittük, hogy ez egy nagyon szép régi ájtatossági
forma. Később arra is gondoltunk, hogy talán majd kimegy a divatból. Ehelyett
ma megint azt kell hangsúlyozni, amit a II. Vatikáni Zsinat tett, hogy az
elsődleges mégis csak az eucharisztikus ünneplés, tehát maga a szentmise,
hiszen ebből fakad a Szent Jelenlét és ebből fakad, hogy tudunk Eucharisztiát
őrizni a tabernákulumainkban is. Azonban a fiatalok és nem csak a
legfiatalabbak körében terjed egy olyanfajta lelki szomjúság, amire a válasz
az, hogy az Oltáriszentség előtt töltenek időt, ott imádkoznak, énekelnek, vagy
akár csöndben szemlélik a kitett Oltáriszentséget. Egy olyan audio-vizuális és
érzelmi kultúrában, ami itt kezd kialakulni, egészen különleges vonzereje lehet
a szentségimádásnak. És ezzel találkozunk most, mint korjelenséggel.
Ezek a fiatalok azért a személyes
Krisztus-élményt keresik…
Természetesen, de milyen módon keresik az
élményt? Úgy tűnik, hogy kevésbé racionális úton és inkább az érzelmi
tapasztalásnak a síkján. Krisztus azonban univerzális és Ő az egész emberhez
szól. Tehát itt az észnek, a szívnek, az esztétikumnak, a közösségi érzésnek, a
zenének, a művészetnek mindennek meglehet a szerepe.
Az Eucharisztikus Kongresszusok római szervező
bizottsága tud-e hasznos tanácsokat adni a maga gazdag tapasztalatából merítve?
Természetesen tud és folyamatosan ad is ilyen
tanácsokat, most is elhangzott néhány dolog, például a teológiai konferenciával
kapcsolatban, hogy ellentétben egyes tapasztalatokkal, fontos, hogy legyenek
műhelymegbeszélések is, tehát a résztvevők abba be tudjanak kapcsolódni és így
ne csak az előadók szerepeljenek. Egy előadó lehetőleg csak egy előadást
tartson, mert így ki tudjuk bővíteni az előadók körét is. Azt hiszem, nem árt,
ha a különböző kontinensek teológiai értékei megjelennek. Európából lehet hogy
többen jönnek, de más kontinensekről is szükséges előadót hívni. Ez is egy
fontos szempont. Jó volt azt is hallani, hogy az adott térségből érkező
bíborosok azt a teológust – akire mi gondoltunk, hogy meghívjuk –, nagyra
értékelik, egyetértenek azzal, hogy ő jól képviseli a színvonalas teológiát
abban a régióban. Aztán hallottuk annak a hírét, hogy milyen nyelveken készül
el már a teológiai dokumentum fordítása, nagyobb és kisebb nyelveken. Nagy
érdeklődéssel várjuk, hogy jelenjen meg a magyar fordítás, hiszen már le van
adva a Szent István Társulatnál és reméljük, hogy hamarosan kézbe vehetjük.
A papság és az elkötelezett hívek érzik-e az
Eucharisztiában rejlő páratlan lehetőséget?
Ki hogyan érzi?! A lehetőséget mindenki érzi,
hiszen az Eucharisztia nemcsak elméletileg az egész keresztény küldetésnek és
vallási életnek a csúcsa és forrása, hanem ténylegesen is az. Ebben a
tekintetben például most az elsőáldozás szervezése jelentős ösztönzést adott,
hogy gondoljuk át, miként készülünk az elsőáldozásra, hogyan készítjük fel a
gyerekeket és a fiatalokat, mi van azokkal, akik felnőtt korukban jutnak el ide,
egy differenciált felkészítés jegyében. Azt hiszem, hogy egy jó lendületet ad
ez is.
Mire a legfogékonyabb az Isten Népe az
Eucharisztia iránt és mi hiányzik egy teljesebb tiszteletből?
Azt gondolom, hogy elsősorban a vasárnapi
szentmiséknek a kialakítása, a szentmise bemutatásának egyrészt erőteljesen
vallásos jellege, másrészt azért az esztétikai és egyéb színvonal. Itt olyan
kérdések is fölmerülnek, hogy milyen a hangosítás, hogy valóban lehet-e
hallani, amikor felolvassuk a szent szöveget. Hogy aki felolvassa, felkészült-e
vagy pedig csak akkor keresi a szavakat. Nagyon fontos dolog az is, hogy ha
esetleg betéved olyan valaki, aki nem jár minden vasárnap, akkor ő érezze azt,
hogy szeretettel fogadják. Talán lehetőleg már a templom előcsarnokában
legyenek olyan önkéntesek, akik megszólítják az embereket, üdvözlik. Legyen
egyfajta kapcsolatépítés. Fontos, továbbá, hogy az Eucharisztia vétele, az
áldoztatás méltó módon történjék. Ehhez lehet, hogy újra meg újra ismételten el
kell ezt mondani az embereknek, de nem türelmetlenül, vagy kioktató módon,
hanem szeretettel, hogyan vesszük méltó módon az Urat. Ma reggel például a
Szent Péter bazilikában a magyar kápolnában nagyon örültem, hogy a zarándokok
mind szépen áldoztak, ki ajakáldozással, ki a kezét tartva, de mindenki méltó
módon.
Az Eucharisztia tisztelete és benne az Úr Jézus
imádása sajátosan katolikus vonás. Hogyan lehet valamilyen módon az
Eucharisztikus Kongresszust a keresztények közös ünnepévé tenni?
Mindenekelőtt az ortodoxia
ugyanúgy hisz az eucharisztikus jelenlétben, mint a katolikusok. Már az
ókeresztény irodalomban azt olvassuk, hogy az átváltoztatáskor, tehát a
szentmise központi részében először imádjuk Krisztust, aztán magunkhoz vesszük.
Tehát az imádásnak, mindenütt, ahol érvényes szentmisét végeznek, megvan a
helye és a tudata. Ebben a tekintetben az ortodoxia is azonos hitet vall a
katolikusokkal. Más kérdés, hogy a történelmi formák, az Eucharisztia
megőrzésének a módja eltérhetnek természetesen. Nagyon fontos, hogy ha őrizzük az
Eucharisztiát, akkor a templom jól kiemelt helyén legyen a tabernákulum. A
legújabb római misekönyvnek a szertartási utasításai is hangsúlyozzák ezt, hogy
lehet ugyan külön szentségi kápolnában, de a legjobb, ha a főhajában
látható ékes helyen van. Fontos lenne, hogy az örökmécses tényleg erőteljes
lánggal égjen, akár elektromos, akár nem, de közel a tabernákulumhoz, ahol
tényleg ott van az Oltáriszentség. Hiszen sokan, ha a templom ajtajából
ránéznek és ha látják, akkor még ha az üvegajtó be is van zárba napközben,
akkor is tudnak ott imádkozni. Ez nagyon fontos. Nagyon jó kezdeményezés, hogy
egyre több plébánián van, hogy legalább napközben a nyitvatartás idején van
szentségimádás. Esetleg lehet egy külön kápolnában vagy a templom egy
meghatározott helyén.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése