Nagyböjt 3. hét szerda
Az
Ószövetség népét mindennél jobban az különböztette meg a környező pogány
népektől, hogy Istenünkkel, az egyetlen Úrral olyan bensőséges viszonyban
voltak, mint egyetlen más nép sem a maga isteneivel. S ebben a
hasonlíthatatlanul mély és meghitt kapcsolatban Isten volt a mindenkori
kezdeményező, a Vőlegény, aki újra és újra megszólította menyasszonyát, szent
népét, hol becéző, vigasztaló, hol meg feddő, korholó szavakkal. Ennek a
szerelmes Isten–ember kapcsolatnak a gyümölcse és egyben dokumentuma nemcsak a
Szentírás legköltőibb könyve, az Énekek éneke, hanem az Izrael mindennapjait
átszövő törvények és parancsok gyűjteménye is. A törvény megtartása pedig
Izrael részéről nem más, mint válasz Isten szerelmes közeledésére. (A
farizeusok ott hibáztak, hogy miközben aprólékos gonddal betartották a törvény
előírásait, megfeledkeztek Isten személyes szeretetéről, melyből a törvény
fakadt.)
Jézus
Krisztus annyiban teljesítette be, tette tökéletessé a törvényt, amennyiben
megtestesülésével még mélyebben gyökereztette bele ebbe a mélységes
istenközelségbe, új dimenziót nyitva meg, immár nem csupán a választott nép,
hanem minden ember előtt. Ettől fogva semmi sem lehet külsődleges a törvényből,
hanem az egészet átjárja az Isten és ember közti szerelem, mely az
Istenemberben a maga teljességében nyilvánul meg. A törvény igája ettől édes és
terhe ettől könnyű, mert egy személyben nyeri el végső értelmét, jobban mondva
a Szentháromság személyeinek isteni életében, amely életre mi is hivatottak
vagyunk. Ezért írhatja Szent Pál, hogy „a törvény teljessége a szeretet”.
Urunk Jézus, add, hogy közelségednek ez a
felfoghatatlan misztériuma megragadja szívünket, értelmünket, akaratunkat,
egész lényünket. Segíts, hogy ne csupán külsőleg, észérvek alapján vagy
tekintélytiszteletből, esetleg puszta megszokásból, hanem belső lendülettel,
szerelmes odaadással teljesítsük a szeretet élő és éltető törvényét., a te
szent és igaz parancsodat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése