Jakab Gábor: Összezavarodott világunkban Ferenc pápa az egyetlen hiteles erkölcsi tekintély
Nemzeti ünnepünk, március 15-e alkalmából Áder János köztársasági elnök a Magyar Köztársaság Arany Érdemkeresztjével tüntette ki Jakab Gábor pápai káplánt, a kolozsvár-kerekdombi-plébánia plébánosát. Az ünnepi alkalom után beszélgettünk az erdélyi katolikus egyházi sajtó megteremtőjével.
– Gratulálunk
a kitűntetéséhez...
– Életem
eddigi legnagyobb kitüntetését 2007-ben kaptam, amikor szülőfalum, Farkaslaka
díszpolgárává nyilvánítottak. Azért is emlékezetes ez számomra, mert ugyanezt a
címet – post mortem – Tamási Áron is megkapta, ugyanakkor,
amikor én. Jóleső érzéssel vettem át most Semjén Zsolt
miniszterelnök-helyettes úrtól is ezt az újabb megtisztelő kitüntetést.
–
Eszményképei a három Áron: Gábor Áron, Tamási Áron és Márton Áron. Mi az, ami
ennyire erősen megérintette Önt a személyiségükben?
–
Egyetlen szóval: az emberségük. Hadd említsek itt egy tanulságos epizódot
Mozart A
varázsfuvola című operájából. A Bölcsesség templomában azt kérdezi
az öreg pap Sarastrótól: Vajon megállja-e Tamino, a darab főhőse, a rá váró
súlyos próbákat? Hiszen ő herceg! Sarastro pedig így válaszol: „Több annál;
Ember!” Az imént említett Áronokról is joggal mondható el ugyanez. Tamási Áron
írja egy helyen: „Erdély mindig egyes-egyedül állott, mint egy hatalmas,
szomorú fenyő, amely csodát cselekszik a viharban. Emberei is egyedül állottak
és állanak, míg a világ világ lesz.”
– Ön az
erdélyi magyar katolikus egyházi sajtó megteremtője. Kiemelkedő szerepet
játszott a Keresztény Szó folyóirat és a Vasárnap című hetilap létrehozásában,
újraindításában. 1991-től hosszú ideig volt főszerkesztője mindkét orgánumnak.
Miben látja a sajtóapostoli küldetés lényegét?
– Egy
kis túlzás is van a vélekedésében. Valóban részt vettem az erdélyi magyar
nyelvű egyházi sajtó elindításában, hiszen a közel fél évszázadig tartó kommunista
érában a mi egyházunknak nem volt sajtója, mint a testvéregyházaknak. Márton
Áron püspök úrnak is felajánlották ezt a lehetőséget, de persze csak jelentős
kompromisszumok árán valósulhatott volna meg, s ő ezt nem vállalta,
visszautasította. Megkérdezte a rendszer akkori elvtársait afelől, hogy lesz-e
cenzúra. És mondták, hogy lesz. Mire a püspök így válaszolt: akkor mi megvárjuk
azt az időt, amikor nem lesz. Nos, ez az idő csak az 1989-es politikai
változásokkal következett be.
Az
alapító főszerkesztő Bajor Andor közismert író
volt, aki pályatársát, Fodor Sándort kérte fel felelős
szerkesztőnek. Mivel Andor rövid idő után meghalt, az akkori főpásztor, Bálint
Lajos engem nevezett ki főszerkesztőnek, s a feladataimat tizenhat
éven át, a lemondásomig el is láttam.
Úgy
gondolom, a sajtóapostoli küldetés lényege a templomokban igehirdetés
formájában elhangzó evangélium továbbadása irodalmi eszközökkel. Eligazítást
ehhez a Tömegkommunikáció Pápai Tanácsa által kiadott Communio
et progressio című dokumentum adhat, amely nagyon tömören így
fogalmaz: „A médium nem azonos a templomi szószékkel.“
–
Sokat beszélünk a keresztény értelmiség szerepéről. Erdélyben mi a
helyzet ezen a téren?
–
Kötetlen társasági beszélgetések során nemegyszer meséltem el a következő
kedves élményemet, amely még Bajor Andor főszerkesztősége idején
történt. Bejött a szerkesztőség hivatalába egy elegánsan öltözött hölgy, és
valakire hivatkozva kezdte indulatosan sorolni a Keresztény Szó elleni kifogásokat.
Andor egyszer csak rákérdezett, kinek a véleményét idézi: – Tessék mondani, ki
az illető, talán egy értelmiségi? – Nem – hangzott rögtön a válasz, – egy pap.
– Nagyot nevettünk, és még később is mindig jót derültünk, amikor szóba került
ez az eset.
Ki az
értelmiségi? Éveken keresztül volt egy csípőficamos, mindössze három vagy négy
elemi osztályt végzett öreg harangozóm, aki korábban nyegyven évig szolgált egy
valóban nagyon művelt katolikus plébánosnál a szomszéd településen, Kisbácsban.
Szabadidejében elolvasta a pap könyvtárának valamennyi történelmi témájú
könyvét. Autodidaktaként így olyan nagy történelmi ismeretanyagra tett szert,
hogy akármelyik egyetemi tanárral is képes volt vitába szállni és okosan
érvelni. Nos, habár nem voltak diplomái, én őt ma is értelmiséginek
tartom, mert érdekelte a világ sorsa, s benne az ember, a nemzet jövője.
Mivel az
„átkosban“ annak idején nem voltak Erdélyben egyházi iskoláink, így katolikus
értelmiség sem jöhetett létre. Értelmiségiek persze akkor is voltak, de nem
alkottak társadalmi réteget. Ez a helyzet csak 1989-ben változott meg. A
kolozsvári Babeş-Bolyai egyetemen szinte azóta létezik egy katolikus fakultás,
amely folyamatosan biztosítja az utánpótlást, olyannyira, hogy ma már joggal
beszélhetünk erdélyi katolikus értelmiségről, illetve olyan tehetséges
fiatalokról, akik szellemi hátteret jelentenek többek között az említett
sajtóorgánumokhoz. Nagyon büszke vagyok rájuk, nem kell szégyenkeznünk...
– Mi
lehet a keresztény értelmiség szerepe a jövőben?
– Az,
hogy írásaikon és tanulmányaikon keresztül hallassák hangjukat, hogy
elkötelezett és hitvalló véleményformálókká válhassanak ebben a szellemileg
nagyon is összezavarodott világban.
–
Csaknem hatvanévi papi szolgálata során fölvetődött-e Önben a kérdés, hogy
van-e értelme mindannak, amit végez?
– Bizony
igen, és nem is egyszer. Különösen az utóbbi években gyakran elgondolkodom
azon, hogy ha Isten úgymond minden a maga számára, akkor tulajdonképpen miért
teremtett engem, miért volt szüksége éppen rám. E drámainak mondható kérdésre
megnyugtató választ végül is a papi breviáriumban találtam, Szent Ireneusznál,
aki az egyik fejtegetésében ezt írja: „Isten nem azért alkotta meg Ádámot,
mintha rászorult volna, hanem, hogy legyen kit megajánndékozzon.” Igen, a jóság
folyamatosan kiárad. Mióta ezt megértettem, azóta Áprily
Lajos költőnek ez a mindössze négysoros kis verse a mindennapi
imádságom: „Adj, Istenem, bölcsességet, / vágyaimnak csendességet, / illedelmes
öregséget, / s könnyű véget, könnyű véget.“
– Az
embereket ma – talán minden korábbinál jobban – az érzelmek irányítják,
indulatosan viszonyulnak a problémákhoz. Mivel magyarázza ezt?
–
Válaszomat egy Winston Churchilltől származó
bölcsességgel kezdem: „Nemcsak ahhoz kell bátorság, hogy az ember kiálljon és
beszéljen, hanem ahhoz is, hogy leüljön és meghallhgasson másokat.“
Sajnos mindennel és mindenkivel szemben nagyon türelmetlenek lettünk, és csak
magunkra figyelünk, magunkkal törődünk. Megállásra, elgondolkozásra és komoly
önvizsgálatra volna szükségünk. És ki kellene szabadulnunk a mobiltelefon megbéklyózó
hálózatából, hogy másokkal is gyakrabban találkozhassunk és szót válthassunk.
Az
állami kitüntetés átvételére egy nappal korábban utaztam Budapetre, hogy este,
az interneten előre megvásárolt belépőjeggyel elmehessek a Duna-parton épült
csodálatos Nemzeti Színházba, az erdélyi Bánffy Miklós A nagyúr
című regénye nyomán készült Isten ostora című előadásra. A
színház külső falán ez a madáchi felirat fogadott: „Őrjöngő röptünk,
mondd, hová vezet?“ Mellbevágott ez a mondat, mert lényegében ez az a gyötrő és
gyakran visszatérő kérdés, ami engem is foglalkoztat. Kezemben a színház
műsorfüzete, s onnan olvasom a rendező, Vidnyánszky Attila következő sorait
az előadásról: „Attila a hunok királya, hatalma csúcsán áll: uralma alá
hajtotta a fél világot, de nem pusztította el Rómát... Ha végignézünk a
jelenen, azt látjuk, hogy a világban oda-vissza hullámzásban mozognak egész
népek. Vendégmunkások milliói özönlenek egyik földrészről és országból a
másikba. Háborúk, polgárháborúk, éhínségek miatt emberek százezrei kénytelenek
elmenekülni hazájukból, új hazát, menedéket keresve. A Kelet és a Nyugat drámai
találkozásainak, összeütközéseinek történelmi dimenzióját éljük – megint.
Izgalmas kérdés, hogy meg tudjuk-e őrizni – nem csak mi, mások is – a
csak ránk (rájuk) jellemzőt, vagy feladjuk identitásunkat.“ (Sajnos, az előadás
az egyik kulcsszereplő sérülése miatt az első felvonással félbeszakadt.) Nagyon
szeretek színházba járni, s Kolozsváron van is erre alkalmam. A színház
is egyfajta templom, Thália temploma, ahogyan mondani szoktuk.
Shakespeare szerint mindig tükröt tart elénk, s így megmutatja az arcunkat,
azt, hogy milyenek vagyunk, és milyennek kellene lennünk. Mi a magyarázata
annak, hogy az emberek indulatosan viszonyulnak a problémákhoz? A féktelen egoizmus,
az önmagunkba való teljes becsavarodás, a szinte senkire és semmire nem figyelő
önzés.
– Hogyan
lehet tenni ez ellen keresztény lelkülettel?
– Csakis
a becsületesen és lelkiismeretesen végzett munkával, a példás helytállással.
Tehát végezzük el a magunk helyén és a magunk eszközeivel a ránk szabott
konkrét feladatokat. József Attila egy verssorát idézem
ide: „Nem azért jöttem, hogy bőgjek (…), hanem, hogy tegyek!” Minden jobb
világot, gyökeres változást megcélzó munka önneveléssel kezdődik és azzal is
folytatódik.
– Ferenc
pápáról sok negatív vélemény fogalmazódik meg júniusi, csíksomlyói
látogatásával kapcsolatban. Miként vélekedik erről a kérdésről?
–
Érzésem szerint máris túlságosan feltupíroztuk a látogatásával kapcsolatos
várakozásainkat és reményeinket. Nagyon sokan a számok bűvöletében élünk, s nem
a valóságban. Ezért egy kis önmérsékletre szeretném inteni magunkat. Hiszen a
pápa, ha Isten is úgy akarja, remélhetőleg és mindannyiunk közös
örömére eljön Romániába. De majd éppúgy el is megy. A megoldandó egyházi és
nemzetiségi gondjaink és feladataink pedig maradnak. Azokat nem végzi el
helyettünk a pápa. Hasznos útmutatás a régi bölcs magyar mondás: Segíts magadon,
és az Isten is megsegít. De valóságos örömmel várjuk őt, hogy élő Péterként
megerősítsen minket őseink hitében
–
Véleménye szerint miért támadják olyan sokan a pápát katolikus oldalról
is?
–
Egyszerűen azért, mert ma túlzás nélkül ő az egyetlen hiteles erkölcsi
tekintély a szellemileg túlságosan is összezavarodott világban. Nála, úgy
tűnik, a tettek tökéletesen fedik a szavakat! Érdemes hát odafigyelni az
útmutatásaira.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése