Ferenc pápa: Az abortusz soha nem az a válasz, amelyet a nők és a családok keresnek!
Május 25-én a Szentatya a „Yes to Life” konferencia résztvevőit fogadta. „A törékeny élet drága ajándékának gondozása” című konferenciát a Világiak, Család és Élet Kongregációja szervezte. A magyar sajtóban leegyszerűsítve jelent meg a pápa beszéde, amit most teljes terjedelmében olvashatnak.
Bíboros
urak, tisztelendő testvérek a püspökségben és a papságban, kedves fivérek és
nővérek!
Jó napot
kívánok, Isten hozott benneteket! Üdvözlöm Farrell bíborost, és köszönöm
bevezető szavait. Üdvözlöm a Világiak, Család és Élet Kongregációja által
szervezett, „Yes to Life! [Igen az életre!] A törékeny élet drága ajándékának
gondozása” című konferencia résztvevőit. A konferencia társszervezője az „Il
Cuore in una Goccia” [A Szív egy Cseppben] Alapítvány, egyike azon szervezeteknek,
amelyek azon fáradoznak nap mint nap a világban, hogy a rendkívül törékeny
állapotú csecsemők születésükkor befogadást nyerjenek. Olyan gyermekekről van
szó, akiket a kidobás kultúrája az „élettel összeegyeztethetetlennek” tekint, s
ezért halálra ítéli őket.
Csakhogy
egyetlen emberi lény sem összeegyeztethetetlen az élettel, sem életkora, sem
egészségi állapota, sem létminősége miatt. Minden magzat, aki hírt ad magáról
egy nő méhében, ajándék, aki megváltoztatja egy család történetét: egy apáét és
egy anyáét, a nagyszülőkét és a testvérekét. És ennek a magzatnak szüksége van
arra, hogy elfogadják, szeressék és gondozzák. Mindig! Akkor is, amikor sírnak,
mint például ő. [Utal egy síró kisgyermekre. A jelenlévők
tapsolnak.] Lehet, hogy valaki azt mondja magában: „Miért zajong…
vigyék el innen!” Nem! Ez egy olyan muzsika, amelyet mindannyiunknak
hallgatnunk kell! Sőt azt mondom: [ez a gyermek] meghallotta a tapsot, és
észrevette, hogy neki szólt! Mindig hallgatnunk kell őket, akkor is, amikor a
kisgyerek kissé kellemetlen nekünk; a templomban is: hadd sírjanak a gyermekek
a templomban! Istent dicsérik! Sose, sose vigyenek ki egy gyermeket azért, mert
sír! Köszönet a tanúságételükért!
Amikor
egy nő rájön arra, hogy gyermeket vár, azonnal elindul benne egy mélységes,
titokzatos érzés. Azok a nők, akik anyukák, ismerik ezt. Tudatosodik bennük egy
jelenlét,
mely növekszik bennük, egész lényüket átjárja, s ez azt eredményezi, hogy már
nemcsak nőnek, hanem anyának érzik magukat. Az anya és magzata közt azonnal intenzív
áthallásos párbeszéd kezdődik, melyet a tudomány crosstalknak nevez. Ez valós
és intenzív kapcsolat két emberi lény között, aki a fogamzás első pillanatától
kommunikálnak egymással, hogy elősegítsék az egymáshoz való egyre jobb
alkalmazkodást, ahogy a magzat növekszik és fejlődik. Ez a kommunikációs
készség nemcsak a nőé, hanem főleg a magzaté, aki a maga egyéniségében
üzeneteket küld, hogy jelezze jelenlétét és szükségleteit az anyának. Ekképpen
ez az új emberi lény azonnal valaki gyermekévé válik, egész lényével
arra serkenti a nőt, hogy feléje forduljon.
Ma a
prenatális diagnosztika modern technikái az első hetektől képesek kimutatni
fejlődési rendellenességek és betegségek jelenlétét, amelyek néha komolyan
veszélyeztethetik a gyermek életét és a nő nyugalmát. A fejlődési
rendellenesség puszta gyanúja, de még inkább a betegség bizonyossága jelentősen
befolyásolja a terhesség megélését, mély csüggedésbe taszítva a nőket és a
párokat. A magányosság, a tehetetlenség, a gyermeknek és az egész családnak a
szenvedéstől való félelme hallgatag kiáltásként, segélykiáltásként jelentkezik
a betegség sötétségében, melynek biztos kimenetelét senki sem tudja megjósolni,
mivel minden betegség alakulása mindig alanyhoz kötött, és gyakran még az
orvosok sem tudják, hogyan fog az megnyilvánulni az egyénben.
Mégis
létezik valami, amit a gyógyászat jól ismer: a gyermekek, az anyaméhtől kezdve,
ha kóros állapotba kerülnek, kis páciensek, akiket gyakran lehet
olyan gyógyszerekkel, sebészeti és egyéb rendkívüli beavatkozásokkal kezelni,
amelyek képesek csökkenteni azt a diagnosztikai és a terápiás lehetőségek
között nyíló szörnyű szakadékot, amely évek óta az egyik oka a szándékos
abortusznak, valamint annak, hogy felhagynak súlyos rendellenességgel születő
sok magzat gondozásával, amikor azok világra jönnek. A magzati terápiák és a
perinatális hospice-ok meglepő eredményeket érnek el klinikai-gondozási
szempontból, és lényegi segítséget nyújtanak a beteg gyermek születését
elfogadó családoknak.
Ezeket a
lehetőségeket és ismereteket mindenki számára elérhetővé kell tenni, hogy
kompetens kísérést biztosító lelkipásztori, tudományos megközelítést tudjunk
elterjeszteni. Ezért nélkülözhetetlen, hogy az orvosok ne csak a gyógyítás
célkitűzését lássák világosan, hanem az emberi élet szent voltát is, melynek
védelmezése marad az orvosi gyakorlat végső célja. Az orvosi szakma küldetés, életre
szóló hivatás, és fontos, hogy az orvosok tisztában legyenek azzal,
hogy ők maguk is ajándékot jelentenek a rájuk bízott családoknak: olyan orvosnak
kell lenniük, aki képes kapcsolatba lépni, mások életét felvállalni, a
fájdalommal szemben proaktívnak lenni, képes megnyugtatni, mindig olyan
megoldásokat keresni, amelyek tiszteletben tartják minden emberi élet
méltóságát.
Ebben az
értelemben a perinatális „comfort care” olyan kezelési mód, amely humanizálja a
gyógyászatot, mert felelős kapcsolatra késztet a beteg gyermekkel, akit az
egészségügyben dolgozók és a családja integrált ápolásban részesítenek, soha
nem hagyják el őt, emberi melegséget és szeretetet éreztetnek vele.
Mindez
különösen szükséges azoknak a gyerekeknek, akik a tudomány jelenlegi állása
szerint közvetlenül a születés után vagy rövid időn belül meghalnak. Ezekben az
esetekben úgy tűnhet, hogy a kezelés szükségtelen erőforrás-felhasználás, és
csak további szenvedést okoz a szülőknek. De a figyelmes tekintet meg tudja
ragadni ennek az erőfeszítésnek az igazi értelmét, melynek az a célja, hogy a
család szeretetét teljességre juttassa. Ezeknek a gyerekeknek a gondozása
ugyanis segíti a szülőket, hogy meg tudják élni a gyászt, és ne csak
veszteségként, hanem egy közösen végigjárt út szakaszaként fogják azt fel. Az a
gyermek örökre ott marad az életükben. És képesek voltak szeretni őt. Sokszor
az a néhány óra, amikor egy anya ringathatja gyermekét, nyomot hagy annak a
nőnek a szívében, aki soha nem felejti el azt. És úgy érzi – hadd használjam
ezt a szót –, hogy megvalósította önmagát. Anyának érzi magát.
Sajnos a
ma uralkodó kultúra nem támogatja ezt a megközelítést: társadalmi szinten a fogyatékossággal
szembeni félelem és ellenszenv gyakran az abortusz választásához vezet, amelyet
„megelőzési” gyakorlatként fognak fel. De az Egyház tanítása világos ezen a
ponton: az emberi élet szent és sérthetetlen, és a szelektív célú prenatális
diagnosztikát határozottan el kell utasítani, mert az egy embertelen eugenikus
mentalitás kifejeződése, amely elveszi a családoktól annak lehetőségét, hogy
leggyengébb gyermekeiket elfogadják, átöleljék és szeressék. Néha azt halljuk:
„Ti, katolikusok nem fogadjátok el az abortuszt, ez a hitetek problémája.” Nem!
Ez egy vallást megelőző probléma. A hitnek semmi köze hozzá. Az később jön,
semmi köze hozzá. Ez egy emberi probléma, vallást megelőző probléma. Ne rakjunk
a hitre olyasmit, ami kezdettől nem tartozik hozzá. Ez egy emberi probléma.
Csak két mondat segít megérteni ezt: két kérdés. Az első kérdés: megengedhető-e
kioltani egy emberi életet abból a célból, hogy megoldjunk egy problémát? A
második kérdés: megengedhető-e bérgyilkost fogadni, hogy megoldjunk egy problémát?
Nektek kell válaszolnotok. Ez a lényeg. Ne kapcsoljunk a valláshoz olyasmit,
ami az emberihez tartozik. Ez nem megengedhető! Soha, soha nem megengedett
emberi életet kioltani, sem bérgyilkost fogadni annak érdekében, hogy
megoldjunk egy problémát.
Az
abortusz soha nem az a válasz, amelyet a nők és a családok keresnek. Inkább a
betegségtől való félelem és a magány bizonytalanítja el a szülőket. A
gyakorlati jellegű, emberi és lelki nehézségek tagadhatatlanok, de épp ezért
hatékonyabb lelkipásztori tevékenységre van sürgősen szükség azoknak az
embereknek a támogatására, akik elfogadják beteg gyermekeiket. Ez azt jelenti,
hogy olyan tereket, helyeket és „szeretethálózatokat” kell létrehozni, ahová a
párok fordulhatnak, továbbá időt kell szentelni ezeknek a családoknak a
kísérésére. Most eszembe jut egy olyan történet, amelyet a másik [korábbi]
egyházmegyémben ismertem meg. Volt egy tizenöt éves Down-szindrómás lány, aki
teherbe esett, a szülei pedig elmentek a bíróhoz, hogy engedélyt kérjenek a
terhesség-megszakításra. A bíró, egy igazán egyenes ember, tanulmányozta a
dolgot, és azt mondta: „Szeretném kihallgatni a lányt.” – „De ő
Down-szindrómás, nem érti…” „Nem, nem! Jöjjön csak be!” A tizenöt éves lány
bement, leült, és elkezdett beszélgetni a bíróval, aki azt mondta neki:
„Tudod-e, mi történik veled?” „Igen, beteg vagyok…” „És mi a betegséged?” „Azt
mondták nekem, hogy egy állat van a bensőmben, amely megeszi a gyomromat, és
ezért sebészi beavatkozást kell végezniük rajtam.” „Nem…, nem féreg van benned,
aki megenné a gyomrodat. Tudod, mi van benned? Egy kisgyermek!” És a lány azt
mondta: „Ó, de jó!” És így a bíró nem engedélyezte az abortuszt. Az anya meg
akarja tartani. Egy kislány született. Teltek az évek. Tanult, felnőtt, ügyvéd
lett. Az a kislány, attól kezdve, hogy megértette, mi történt vele, mert
elmesélték neki, minden születésnapján felhívta a bírót, hogy megköszönje
születésének ajándékát. Milyen csodás az élet! A bíró meghalt, a lány pedig
ügyész lett. Milyen csodálatos! Az abortusz soha nem az a válasz, amelyet a nők
és a családok keresnek.
Köszönöm
tehát mindnyájatoknak, akik ennek érdekében dolgoztok. Külön köszönöm nektek,
családoknak, anyáknak és apáknak, akik elfogadtátok a törékeny életet – ki kell
emelnünk a törékeny szót, mert az anyák, és a nők is, szakértők a
törékenységgel szemben: elfogadni a törékeny életet –, és [köszönetet mondok
tehát nektek, akik] most támogattok és segítetek más családokat.
Tanúságtételetek a szeretetről ajándék a világnak. Megáldalak és hordozlak
benneteket imáimban. Kérem, ti is imádkozzatok értem! Köszönöm!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése