Ferenc pápa katekézise: Az Egyház Jézus nevében gyógyít, felemel és új életet ad
Hat hetes nyári szünet után ismét általános kihallgatáson fogadta
Ferenc pápa a zarándokokat, akik a római nagy meleg miatt a VI. Pál aulában
gyűltek össze. A pápa folytatta a nyár elején megkezdett sorozatát az Apostolok
Cselekedetei olvasásáról, ezúttal a jeruzsálemi templom Ékes kapujánál kolduló
béna meggyógyításáról: „Péter és János a kilencórai imádság idején fölment a
templomba. Éppen akkor vittek oda egy bénán született embert, akit mindennap
letettek a templom úgynevezett Ékes-kapujánál, hogy a templomba menőktől
alamizsnát kérjen. Amikor meglátta Pétert és Jánost, amint épp be akartak menni
a templomba, alamizsnáért könyörgött. Péter Jánossal együtt rátekintett, és így
szólt hozzá: „Nézz ránk!” Erre rájuk emelte tekintetét, abban a reményben, hogy
kap tőlük valamit. Péter azonban ezt mondta neki: „Aranyom, ezüstöm nincs, de
amim van, neked adom: A názáreti Jézus Krisztus nevében állj fel és járj!” Jobb
kezénél fogva fölsegítette, mire annak nyomban erő szállt a lábába és a
bokájába. Egy ugrással talpon volt, és tudott járni. Velük együtt bement a
templomba, járkált, ugrándozott és dicsőítette az Istent. Az egész nép látta,
hogy jár és dicsőíti az Istent. Amikor ráismertek, hogy ő szokott ott ülni a
templom Ékes-kapujánál alamizsnát koldulva, nem tudták, hová legyenek azon való
csodálkozásukban, ami vele történt” (ApCsel 3,1-9).
Az apostolok könyörögnek és Krisztus cselekszik
Az
Apostolok Cselekedeteiben az evangélium hirdetés nem szorítkozik csak szavakra,
hanem konkrét cselekedetekre is, melyek tanúságot tesznek az igehirdetés
igazságáról. „Csodákról és jelekről” (ApCsel 2,43) van szó, melyeket az
apostolok töltenek be, mintegy tanításuk megerősítésére, jelezvén ezzel, hogy
ők Jézus nevében járnak el – kezdte beszédét Ferenc pápa. Így történik, hogy az
apostolok könyörögnek és Krisztus cselekszik, együttműködve velük, miközben megerősíti
az Igét a jelekkel (Mk 16,20). Számos jel és megannyi csoda történt, amit az
apostolok műveltek, valójában Jézus istensége megnyilvánulásaként.
Az első keresztények a jeruzsálemi Templomba jártak imádkozni
Ma az
első gyógyítás-történettel találkozunk, mely az első csoda az Apostolok
Cselekedeteiben. Ennek nyilvánvaló missziós célkitűzése van, mely a hit
felszítására irányul. Péter és János a Templomba mennek imádkozni, mely Izrael
hittapasztalatának központja volt és amihez még az első keresztények erősen
kötődtek. Az első keresztények tehát a jeruzsálemi Templomban imádkoztak.
Lukács evangélista rögzíti az időpontot is: a kilencedik óra táján történt,
vagyis délután három órakor, amikor bemutatták a templomban az egészen elégő
áldozatot, mint a népnek az Istenével való közössége jelét. Ez az óra egyúttal
Krisztus halálának az órája, ahogy a Zsidókhoz írt levél mondja, Krisztus
egyszer s mindenkorra meghalt (Zsid 9,12).
A bénát kirekesztik ugyan, de ő ott áll a kapunál
Az
apostolok a Templom Ékes kapujánál egy koldust látnak, aki béna a születésétől
fogva. Miért is volt a kapunál ez a béna?– kérdezte a pápa. A mózesi törvény
ugyanis előírta, hogy a testi fogyatékosok nem mutathatták be áldozatukat, mert
a betegségüket a bűnük következményének tartották. Ferenc pápa ekkor a János
evangélium vakon-születettjének a történetére utalt, ami kapcsán a nép
megkérdezi Jézustól: Ki vétkezett? Ez itt, vagy a szülei? (Jn 9,2). A
korabeli gondolkodásmód ugyanis azt tartotta, hogy a fogyatékosság mögött
mindig valamilyen bűn áll. Ennek következtében megtagadták tőlük annak a
lehetőségét, hogy a Templomot látogassák. A béna pedig a társadalom
kirekesztettjeinek és elvetettjeinek a jelképeként, ott áll a kapunál
napról-napra, hogy alamizsnát kolduljon. Nem léphetett be, de azért ott állt a
kapunál.
Isten személyek közötti konkrét találkozásokban, szeretetben talál ránk
Ekkor
történt valami előre nem látott dolog. Megérkezik Péter és János és kezdetét
veszi egy játék a tekintettel. A béna a két apostolra néz és alamizsnát vár
tőlük, ők pedig rátekintenek és arra szólítják fel, hogy másképpen tekintsen
rájuk, egy másféle adomány fogadására. A béna rájuk néz, mire Péter így szól: „Aranyom,
ezüstöm nincs, de amim van, neked adom: A názáreti Jézus Krisztus nevében állj
fel és járj!”. Az apostolok kapcsolatot alakítottak ki a bénával,
mert ez az Isten kifejezési módja. Mindig kapcsolatban, mindig párbeszédben,
mindig jelenésekben, mindig a szív sugalmazottságával, mert ezek az Isten
kapcsolatai velünk, személyek közötti konkrét találkozásokban, ami csak
szeretetben történhet – értelmezte Ferenc pápa az eseményt.
Az egyház meglátja a nehézségben levőt, nem csukja be a szemét előtte
A
Templom vallási központ, de ezen túl gazdasági és pénzügyi kapcsolatok helye.
Ezzel a lefokozó irányzattal szemben a próféták és Jézus is felemelte a szavát
(vö Lk 19,45-46). A pápa többször gondol arra, hogy néhány plébánián a pénzt
többre tartják, mint a szentségeket. Kérem szépen, legyünk szegény egyház, ezt
kérjük az Úrtól! - tette hozzá szabadon. Az apostolokkal való találkozás során
a koldus nem kap pénzt, de talál egy Nevet, mely üdvözíti az embert, s ez a név
a názáreti Jézus Krisztus. Péter Jézus nevéhez folyamodik. Ráparancsol a
bénára, hogy álljon a lábára, miként a többi ember jár. Megragadja a kezét,
felemeli őt, mely gesztusban Aranyszájú Szent János a föltámadás képét látja.
Itt bukkan fel az egyház arca, mely meglátja a nehézségben levőt. Nem csukja be
a szemét előtte, szembe néz az emberekkel és jelentős kapcsolatokat teremt, a barátság
és a szolidaritás hídjait építi, nem pedig akadályokat.
Életünk próbatételeiben Jézus mellénk lép és felemel
Az Evangelii
Gaudium apostoli buzdítására utalt a pápa: „Az egyház határok nélküli,
kézen tud fogni és képes kísérni, nem pedig elítélni”. Jézus mindig
kinyújtja a kezét, mindig segíteni akar, hogy az emberek meggyógyuljanak és
boldogok legyenek, hogy találkozzanak az Istennel. A „kísérés művészetéről”
van szó, mellyel nagy tapintattal a másik ember szent földjére lépünk. Meg
kell adnunk utunknak a közelség üdvös ritmusát, tiszteletteljes és
együttérzéssel telt tekintettel, mely egyszerre gyógyít, bátorít és érlel a
keresztény életben” (Ev. Gaud. 169). Éppen ezt teszi a két apostol a
bénával. Rátekintenek, kérve tőle, hogy nézzen rájuk: Kézen fogják, felsegítik
és meggyógyítják. Így tesz Jézus mindenkivel. Gondoljunk csak életünk sötét
pillanataira, a bűn és szomorúság helyzeteire, amikor Jézus azt mondja nekünk: Nézz
rám, én vagyok itt! Fogjuk meg Jézus kezét és hagyjuk, hogy felemeljen
bennünket!
Jézus keze a mi kezünk által segít másoknak talpra állni
Péter és
János arra tanít, hogy ne bízzunk az eszközökben, melyek ugyan hasznosak, hanem
az igazi gazdagságban, mely a Feltámadottal való kapcsolat. Ahogy Pál tanítja: Szegények
vagyunk, de mégis sokakat gazdagítunk és mindenünk megvan. Ez a mindenünk
az evangélium, mely feltárja Jézus nevének hatalmát. Végül azt kérdezte a pápa,
hogy miben áll a mi gazdagságunk? Mivel tudunk másokat gazdaggá tenni? Először
is kérjük a hálás emlékezet adományát, mely felidézi az életünkben Isten
szeretetének a jótéteményeit, hogy másoknak adjuk a dicséret és elismerés
tanúságtételét. Ne feledkezzünk meg a mások felé kinyújtott segítő kézről. Ez
Jézus keze, mely a mi kezünk által segít másoknak talpra állni – fejezte be
szerdai katekézisét Ferenc pápa.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése