Mária készségével éljünk a mindennapokban – Udvardy Györggyel ünnepelték a pécs-havihegyi búcsút
„Otthon vagyunk a Boldogságos Szűz Mária anyai oltalma alatt” – fogalmazott Udvardy György püspök, kinevezett veszprémi érsek a Pécs felett található havihegyi Havas Boldogasszony-templom búcsúján tartott szabadtéri szentmisén augusztus 4-én.
Szűz
Máriára mint példára és modellre tekintünk – mondta homíliájában a
főpásztor. – Olyan modellre, melyet Egyházunk úgy állít elénk, hogy az ő képére
formálódjunk. Azokat a tulajdonságokat, amelyeket a Boldogságos Szűz Máriánál
látunk, akarjuk kialakítani saját magunkban, hiszen Mária mindig Krisztushoz
vezet, mindig rá irányítja a figyelmünket. Krisztus pedig mindig az Atyára
mutat. Mindig az Atya szeretetét, az Atyát mutatja be nekünk.
Szűz
Mária a keresztény ember identitásának kialakulásában is segít azáltal, hogy
példát mutatott az Ige befogadására – emelte ki Udvardy György. – Mária hűséges
volt, és kész volt az Istent befogadni úgy, ahogy ebben az énekben imádkozzuk:
Isten az, aki hatalmas dolgokat tesz az övéiért, akiket szeret. Isten igazságot
szolgáltat, a kicsinyeket fölemeli, a hatalmasokat letaszítja trónjukról. Ez
nem pusztán emberi igazságosztás, hanem Isten belső természetének
megnyilvánulása. Mária ragaszkodott Istenhez, és kész volt teljesíteni akaratát
annak, aki igazat mond és igazat tesz. Isten szavában, szándékában,
cselekedeteiben nincs különbözőség, nincs disszonancia; nincsenek ilyen és
ehhez hasonló mondatok: szerettem volna, de nem sikerült teljes egészében. Amit
mond, az igaz; amit mond, megvalósul. A cselekedetei ezt az igazságot jelentik
számunkra. Azt látjuk Szűz Mária magatartásában, hogy abban az Istenben bízik,
aki bármit tesz, az jó az ő gyermekeinek.
Mi
ismerjük Jézus Krisztusban az irgalmas Atyát: Isten mindig irgalmas, mindig jót
akar, mindig hűséges, mindig igazat tesz, mindig jót tesz. Ez a meggyőződés az,
ami alapján értelmezzük életünk eseményeit, és valamire azt mondjuk, hogy ez
jó, ebben sikerült növekedni, s valamire azt is mondjuk, hogy ez nem jó, vagy
azt, hogy ez bűn. Az élet dolgai nem az istenképünket és az Istenbe vetett
hitünket fordítják meg. Bízunk Jézus Krisztus Atyjában, és ezért válik
értékessé életünk számos eseménye, történése, ezért válunk értékessé mi magunk.
Ezért van az, hogy el akarunk magunktól távolítani mindent, ami nem méltó ehhez
az istenismerethez. A készség megmutatkozik a tanítás befogadásában, a
tanítványi lelkület kiépítésében – magyarázta a szentmise szónoka.
Jézus
meghalt és feltámadt. Életét adta a tanításáért, és az Atya életre támasztotta
őt. Tehát amit ő mond, amit kér, amit állít, amit útmutatásként elénk ad, az
jó. A készség jelenti számunkra azt is, hogy szabadok vagyunk és szabadok
akarunk lenni. Mindentől – hangsúlyozta Udvardy György. – Legfőképpen önmagunktól,
a félelmeinktől, szokásainktól, ragaszkodásainktól; szabadok akarunk lenni a
bűneinktől. Hányszor veszi el tőlünk az isteni lehetőséget az, amikor a
félelmemre építünk? Hányszor veszik el, szűkítik le az isteni lehetőséget a
szokásaink? Isten növelni akar, ki akarja tágítani a lehetőségeinket.
Ennél
nyilván sokkal nehezebb a bűneinkkel való szembesülés. A bűn nemcsak Isten
ellen van, hanem elveszi az életet, elveszi a lehetőséget. Amikor a krisztusi
szabadság ellen, a bűn mellett döntünk, akkor nem valamiféle kisebb szabadságot
nyerünk, hanem a rabszolgaság mellett döntünk – mutatott rá a szónok.
– Nincs kisebb szabadság, nincs szűkebb területen megélhető szabadság. A
krisztusi szabadság van, ami teljes, ami mindenre képesít bennünket.
Amit
értékesnek tartok, azért akarok és kész vagyok áldozatot hozni; amit nem tartok
értéknek, azért nem hozom meg az áldozatot. Ahol az áldozatom van, ahol a
küzdelmem van, ott van az értékem. Kész vagyok erőfeszítést tenni a jóért, a
fölismert krisztusi tanításért, azért az életért, amiben boldog vagyok; azért,
aminek távlata, jövője van. Természetes, hogy a készségben szükségszerűen
megmutatkozik egyfajta döntés. Hitben hozom meg a döntéseimet, és e döntések
eredményezik azt, hogy az irgalmasság testi és lelki cselekedeteit tesszük
egymás felé. Ezek azok, amelyek növelnek bennünket, amelyek krisztusiak. Ezek
azok a döntések és cselekedetek, amelyek jövőt tárnak fel előttünk. Ezért
hiteles Mária dicsőítő éneke, amikor az irgalmas Istenről énekel – hangzott el
a főpásztori prédikációban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése