SZENT POIMEN
szerzetes
*Egyiptom,
a 4. század közepe. +Szketisz? 450 körül.
Poimen
szerzetes életútjáról keveset tudunk. Már ifjú korában, mintegy 355 körül
Szketisz pusztájába ment, ahol Egyiptomi Szent Makariosz (lásd: 42. o.) is élt.
Csaknem mindenütt, ahol Poimen felbukkan, hat testvére is megjelenik vele
együtt.
Az
5. század elején nehéz próbatétel látogatta meg a Szketiszt. A mazikok rabló
nomád törzse, évszázadok óta Egyiptom réme, rátámadt a békés szerzetestelepre,
szétrombolta a templomokat, kolostorokat és a szerzeteslakokat, megölt sok
szerzetest, a többieket pedig elűzte. Poimen testvéreivel együtt Terenuthében
telepedett le, amely a Nílus deltájának délnyugati kezdeténél terült el, és a
régi szerzetesség ismert központja volt.
A
hét testvér ottani életéről fennmaradt egy jelentős tudósítás. A kormányzást --
mint bizonyára egész életén át -- a legidősebb, Szent Anub tartotta a kezében.
Száműzetésük helyére érve elrendelte, hogy hét közben valamennyien magányos
cellákban tartózkodjanak, és csak hét végén jöjjenek össze.
A
testvérek elhatározták, hogy együtt maradnak (valószínűleg tanítványok is
tartoztak hozzájuk), Anub pedig kialakította a közösség életrendjét. Éjszaka
négy órát aludtak, majd négy órát zsolozsmáztak, a fennmaradó négy órában pedig
dolgoztak. Nappal a hatodik óráig dolgoztak, a kilencedikig a Szentírás
olvasásának szentelték magukat, majd elkészítették szűkös ételüket, amely vadon
termő gyümölcsökből és növényekből állt. Poimen később egyszer elbeszélte:
,,Mindazt, amit a gondnok elénk tett, megettük, és elképzelhetetlen volt, hogy
valamelyikünk is azt mondta volna: ,Hozz nekünk valami mást!'; vagy: ,Ezt nem
kívánjuk.' Az egész időt békében és nyugalomban töltöttük.''
Poimen
valószínűleg még egyszer visszatért a Szketiszbe övéivel együtt, amikor megint
helyreállt a nyugalom, de 434-ben át kellett élnie a mazikok második betörését
is, amely ismét menekülésre kényszerítette. Hogy ezúttal hová ment, és hol halt
meg (azt mondják, 110 évet ért meg), nem tudjuk biztosan.
Élete
teljesen olyan volt, amilyen akkoriban az egyiptomi szerzeteseké, s amelyet
mindenekelőtt Makariosz élt a Szketiszben. Poimen egész életén át szerzetes
volt, semmi más. Magasabb képzettsége alig lehetett, görögül bizonyára nem
tudott. Nem is volt szervező vagy kifejezett vezetői természet, vagy legalábbis
nem akart vezetni. Amit mégis nagy mértékben birtokolt, az volt, hogy -- amint
testvére, Anub egyszer kifejezte -- rendelkezett a szó adományával, a ,,logosz
karizmájával'', és ezzel az adományával lett éppen ő az, aki a szketiszi
szerzetesség lelkiségét továbbadta a későbbi nemzedékeknek.
Személyes
aszkézise szigorú és következetes volt. Bevallotta, hogy gyakran több napon
egymás után vagy egy egész héten át is böjtölni szokott. Testvéreinek mégis a
,,könnyebb'', a ,,királyi utat'' tanácsolta, amennyiben hosszú tapasztalata
alapján azt ajánlotta nekik, hogy mindennap egyenek, de mértékkel. Egyébként is
mindenkor kész volt a mértékletességre. Feltehetően tőle származik ez a
kijelentés: ,,Nem azt tanultuk, hogy testünket öljük meg, hanem a
szenvedélyeinket.'' Egy testvérével, aki valami súlyos hibája miatt három éven
át akart vezekelni, azt közölte: három nap valódi bűnbánat elég arra, hogy
megengeszteljük Istent. Egy másik testvére lelki ínségében a nagyböjt folyamán
a cellájában kereste fel Poiment, s jó tanácsot és vigasztalást talált nála;
távozásakor bevallotta, hogy alig merészelt hozzá menni, mert félt, hogy a
böjti idő miatt nem engedi magához. Jellemző választ kapott: ,,Nem azt
tanultuk, hogy a faajtót zárjuk be, hanem sokkal inkább a nyelv ajtaját.''
Szigorúság
önmagával szemben -- irgalmasság mások iránt, minden nagy szív eme jellemzőit
mutatta Poimen is. Egy napon néhány testvér feltette neki a kérdést: ,,Atyánk,
ha azt látjuk, hogy testvéreink az istentiszteleten elbóbiskolnak, fel kell-e
keltenünk őket?'' Poimen így válaszolt: ,,Ha látom, hogy bóbiskol egy testvér,
fejét a térdemre teszem, és hagyom, hadd aludjék.'' Mint minden igazi
szerzetes, ő is visszariadt attól, hogy feltűnést keltsen. Alázatossága olyan
nagy volt, hogy elmondhatták róla: ,,Poimen apát alázatosságból feláldozta
saját akaratát, és a másik akaratát követte.''
Egyáltalán
nem veszett el a külsőséges aszketizmusban, mély volt a benső élete, és valódi
misztikus adottság járult hozzá. A misztériumok ünneplése, amelyben Krisztus
megváltói műve jelenvalóvá lesz a közösségben az ünneplők számára, volt
életének a középpontja. Mint az egész szerzetességben, Poimen életében is döntő
szerepet játszott a Szentírás. Ez volt szerzetesi életének vezérfonala s az
igazi istenfélelem útja. Találó képben hasonlította össze egyszer Isten
igéjének hatékonyságát a vízével. ,,A víz természete szerint gyöngéd, a kő
pedig kemény. Ha azonban egy vizesedény a kő fölött függ, a víz cseppenként
kivájja a követ. Így Isten igéje is finom és gyöngéd, a szívünk pedig kemény.
Ha mármost az ember gyakran hallgatja Isten igéjét, akkor megnyílik a szíve az
istenfélelem számára.''
Ennek
a kegyelemmel elhalmozott tanítónak különleges erősségét képezték rövid és
nagyon találó mondásai, amelyek nagy számban fennmaradtak:
,,Éberség,
önuralom és megkülönböztetni tudás, ez a három erény a lélek jó útitársa.'' --
,,Minden rossz kezdete a szétszórtság.'' -- ,,Az ember akarata vasfal közte és
Isten között, s az ellenállás sziklája. Ha az ember lemond róla, elmondhatja:
,,Istenemben átugrom a falon.'' -- ,,Tanítsd meg az ajkadat, hogy azt mondja,
ami a szívedben van!'' -- ,,Fékezd meg a szelet! Ha nem tudod megtenni, akkor
felbukkanó gondolataidat sem tudod megakadályozni. A te dolgod viszont az, hogy
ellenállj nekik.'' -- ,,Megtörténhet, hogy egy ember látszólag hallgat, a szíve
azonban megítél másokat; az ilyen ember szüntelenül beszél. Egy másik pedig,
aki reggeltől estig beszél, mégis hallgat, mert csak azt mondja, ami épüléséül
szolgál.'' -- ,,Aki Istenért beszél, jól teszi; aki Istenért hallgat, ugyanígy.''
-- ,,Ha kevésre becsülöd magadat, nyugalmat találsz, bárhol telepszel is le.''
-- Egy testvér megkérdezte Poimentől: ,,Mit kell tennem belső
nyugtalanságomban?'' Poimen: ,,Minden nyomorúságunkban sírjunk az irgalmas
Isten előtt, mígnem irgalmassága szerint cselekszik majd velünk.'' -- ,,Ez a
három dolog mindenekelőtt hasznos: félni az Urat, imádkozni és felebarátunkkal
jót tenni.'' -- ,,Minden szertelenség az ördögtől való.'' -- ,,Nincs szükségünk
másra, csak éber lelkületre.'' - - ,,Ne vess meg senkit, ne ítélj meg senkit,
ne mondj senkiről rosszat, és Isten nyugalmat ad neked.''
Mint parányi
mozaikkövecskékből, összeáll az a kép, amelyet még ma is kialakíthatunk
magunknak Poimen szerzetesről. Ám ezek a kis töredékek is elegendők ahhoz, hogy
megmutassák: egy nagy, tiszta és fölöttébb alázatos ember képéből valók, olyan
emberéből, aki belső teljességéből beszélt és tanított, s aki irgalmas és
szeretettel teli tudott lenni, mert ő maga is megtapasztalta Krisztus
irgalmasságát és szeretetét.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése