AVILAI SZENT JÁNOS pap
Május 10.
*Almodovar-del-Campo, 1499--1500. +Montilla, 1569. május 10.
*Almodovar-del-Campo, 1499--1500. +Montilla, 1569. május 10.
János
1499-ben vagy 1500-ban született a dél-spanyolországi Almodovar del-Campóban,
apja tehetős zsidó konvertita volt. Ez a körülmény állandó akadályt gördített
életútjába, jóllehet tanítványa és életrajzírója, Granadai Lajos (1504--1588)
elhallgatta ezt a tényt. A tehetséges ifjút apja a salamancai egyetemre küldte,
hogy jogot tanuljon. Jánosnak azonban -- valószínűleg származása miatt --
nemsokára el kellett hagynia az egyetemet.
Amikor
János egy napon bikaviadalon vett részt, oly módon hatott rá ez a kegyetlen
játék, hogy elhatározta: elhagyja a világot és szerzetes lesz. Először megkérte
szüleit, engedjék meg neki, hogy három évig otthon éljen az imának és
szemlélődésnek. Kéréséhez örömmel hozzájárultak, mert így legalább tovább
közelükben tudhatták.
János
ezután az alcalái egyetemen ,,a művészetek baccalaureusa'' fokozatot szerezte
meg, majd három éven át teológiát tanult. Szülei időközben meghaltak és
tekintélyes vagyont hagytak rá; amikor pappá szentelték, ezt szétosztotta a
szegények között.
Azt
tervezte, hogy hithirdető lesz Amerikában, amelyet nemrég fedeztek fel, de
tervéről származása miatt le kellett mondania.
Sevilla
érsekének megbízásából mint prédikátor és népmisszionárius kilenc éven át
bejárta egész Andalúziát. Fiatalok és öregek, szegények és gazdagok tolongtak
prédikációira, az általa előidézett megtéréseket pedig nem is lehet elsorolni.
Leghíresebb ,,megtérője'' volt Istenes Szent János (lásd: A szentek élete,118.
o.).
Barátai
közé tartozott Loyolai Szent Ignác (lásd: A szentek élete, 387. o.), Alcantarai
Szent Péter (lásd: 547. o.) és Avilai Nagy Szent Teréz (lásd: A szentek élete,
589. o.).
E
rendkívüli ember nyitottsága a világ felé messze kora előítéletei fölé
emelkedett. Így foglalkozott Rotterdami Erasmus írásaival; egy ideig a lutheri
tanok felé hajlott, és talált bennük neki tetsző dolgokat, különösen a
Bibliával és az egyházatyákkal kapcsolatban.
Hozzájárult
mindezekhez, hogy János nem ismerte a félelmet; amint névrokona, a Keresztelő
tette, ő is kipellengérezte a gazdagok és hatalmasok köreiben található visszás
állapotokat; ezáltal sok ellenséget szerzett magának.
Mint
veszedelmes újítót bepanaszolták az inkvizíciónál és fogságba vetették. 1532
decemberében huszonkét vádpont ellen kellett védekeznie. Közülük itt csak
néhányat sorolunk fel. Nem azt merészelte-e mondani, hogy az eretnekekként
nyilvánosan elégetett emberek vértanúk? De igen - - válaszolta. Ha az elítélt
azt gondolja, hogy a helyes úton jár, s ha a halált a hit szellemével fogadja,
bíráit pedig nem gyűlöli, vértanú. Nem mondta-e azt is, hogy jobb lenne
alamizsnálkodni, mint miséket mondatni? Erre így válaszolt: ,,Ha a nép éhezik,
a klérusnak pedig van elég misestipendiuma, bizonyára ez is helytálló!''
1533-ban
szabadon engedték, de figyelmeztették, hogy legyen óvatosabb kifejezéseiben.
Amikor szabadon bocsátása után első ízben prédikált nyilvánosan, a néptömeg
nagy lelkesedéssel ünnepelte.
Könyvét,
az Audi filia-t mégis betiltotta az inkvizíció. Ezt a művét fogságában írta egy
Sancha Carrillo nevű előkelő fiatal hölgy számára, aki -- miután János
megtérítette -- imádságnak és vezeklésnek szentelte életét.
Bár
hitszónokként is megfeszített tevékenységet folytatott, kiterjedt levelezése
mellett maradt még ideje egyéb feladatok elvégzésére is. Műszaki érzékére is
vall, hogy kitalált egy újfajta öntözési eljárást. Tizenöt magasabb fokú
iskolát is alapított (mai gimnáziumainkhoz hasonlókat); közülük a baezai
csakhamar egyetemi rangra emelkedett; eközben nagy anyagi és emberi
nehézségekkel kellett megküzdenie. Különösképpen felkarolta sorstársait, a
megtért zsidókat és félzsidókat, akiknek hasonló nehézségeket kellett
elszenvedniök, mint neki. Ugyanilyen okokból több tanítványát küldte Granadába
a moriszkók, az iszlám konvertiták megsegítésére, akiket hasonló korlátozások
sújtottak.
1545-ben
kapcsolatba került Loyolai Ignáccal. Fellelkesülve hosszú ideig azon
gondolkodott, hogy tanítványaival együtt belép Jézus Társaságába.
Megbeszéléseket is folytatott róla, s Ignác nem is vonakodott volna, hogy
fölvegye őket. ,,Avila sokat adhatna nekünk'' -- vélte. Úgy látszik, hogy
Andalúzia akkori provinciálisa, P. Bustamente nem volt olyan készséges, mint az
alapító. Ellenezte János belépését, feltehetően zsidó származása miatt.
Akadályként jelentkezett János folytonosan rosszabbodó egészségi állapota is.
Nyugodtan halnék meg, ha barátaimat e szent társaság szárnyai alatt hagyhatnám
-- mondta. Ez sem sikerült, mert granadai barátai között számos megtért zsidó
volt, és a rend nem vette fel őket. Néhány tanítványa 1554-ben mégis belépett
Jézus Társaságába.
Amikor
a trienti zsinat (1545--1563) idején Granada érseke szívesen magával vitte
volna Jánost tanácsosaként, gyenge egészségi állapota nem tette lehetővé az
utazást. Különféle munkákat is írt a papok cölibátusáról, a katolikus
nevelésről és az Oltáriszentség tiszteletéről. Az 1565. évi toledói zsinaton,
amelyen a zsinati határozatok gyakorlati megvalósításáról volt szó, János
fontos szerepet játszott.
Leveleiben
és egyéb írásaiban különösen feltűnő a Szentírás ismerete; az Ószövetséget és
az Újszövetséget egyaránt idézte.
Írásaiban
némely dolog ma különösnek tűnik számunkra, más viszont még ma sem veszített
semmit kifejezőerejéből és eredetiségéből. ,,Semmit sem vásároltunk túl drágán,
ha Istent szolgáljuk vele'' -- mondta egyszer, és: ,,Ne fordítsuk el
tekintetünket Istentől, ha nem akarunk megvakulni!''
Jellemző
rá a következő epizód: János megfigyelt egyszer egy papot, aki hanyagul
misézett. A kehely fölött az ostyával olyan sebtében és unottan írta le a
kereszt jelét, hogy Jánosnak megfájdult a lelke. Az oltárhoz ment, úgy tett,
mintha egy gyertyát igazítana meg, és közben odasúgta a papnak: ,,Bánjon vele
jól; egy jó Atya Fia!'' A mise után beszélt a papnak arról a tiszteletről,
amellyel Krisztus testének tartozunk. A pap annyira megilletődött, hogy
könnyekben tört ki, mire János átölelte.
1569.
május 10-én halt meg a Córdoba melletti Montillában, és az ottani jezsuita
templomban temették el.
1894-ben boldoggá, 1970. május 31-én szentté avatták.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése